T.O.E Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Jeg skal sende et brev for første gang i mitt liv; Hva slags frimerke skal jeg ha? har noen som slenger hjemme. Og skal jeg skrive på min adresse noe sted? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Frimerker Sjekk vekt på brevet mot denne tabellen, ved tvil, bruk eit ekstra. Om du har B-frimerke er eit vilkår at avsendaradresse står på sendinga. Du kan ikkje kombinere A- og B-frimerke. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hvordan vet jeg om mitt frimerke er a, eller b? Det ene settet jeg har er med bilde av laila carlsen og er verdt 5, mens det andre settet står det norge 2000 på og er verdt 4,20. Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 No for tida står det på merket (A eller B-bokstav), men dei der høyres relativt gamle ut (veit ikkje når A- og B-post vart innført). Merk som om det var A-post, så bør du vere trygg. Det gjer uansett ikkje skade å skrive på avsendaradresse. Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva er best med tom, halvfull eller full fryser med tanke på at den ikke skal "gå" så mye? Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Når den er nedkjølt er det best med innhold. Innholdet har bedre kapasitet til å holde på kjølen enn luft. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva er best med tom, halvfull eller full fryser med tanke på at den ikke skal "gå" så mye? Siden du sier tom så vil jo det beste være at den ikke er på i det hele tatt dette får du ta som en spøk hvis den er helt full og alt er fryst ned så vil det være logisk å tro at fryseren holder bedre på kulden når alt er nedkjølt. uansett hvor mye du har i fryseren så vil nok det beste være ikke åpne den og slippe ut kulden hvis du ikke vil at den skal gå for mye . rommet til frysen som skal kjøles ned er jo like stor uansett hvor mye du fyller det med , men mindre innhold gir mere luft å kjøle ned hver gang den åpnes Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Normal bruk vil jo føre til at lokket må åpnes. Og da vil det beste være en full fryser. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Har vel minimalt å si på strømregninga med den lave varmekapasiteten til luft. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Ironien i det hele er at en fryseboks som står veldig mye lukket har større sjans for å ryke. Dette er fordi det er oppstarten av kompressoren som er "risikoen" og hvis denne står store deler av tiden er ikke dette negativt. Har selvsagt svært lite å si når fryseren er ny, men det er i oppstarten av kompressoren at den ryker på eldre bokser. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva er det som ligger i 7. etasje i regjeringsbygget? Spør ettersom jeg ser at i denne etasjen er det en rekke på 7 vinduer som har overlevd uten en eneste sprekk, mens alle andre ruter har blitt blåst inn, gjerne med rammeverket rundt. Jeg tipper det er snakk om forsterkede/skuddsikre ruter, men lurer på hvorfor de er der. Se rett over hjelmen til brannmannen til høyre: Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Hva er det som ligger i 7. etasje i regjeringsbygget? Spør ettersom jeg ser at i denne etasjen er det en rekke på 7 vinduer som har overlevd uten en eneste sprekk, mens alle andre ruter har blitt blåst inn, gjerne med rammeverket rundt. Jeg tipper det er snakk om forsterkede/skuddsikre ruter, men lurer på hvorfor de er der. Se rett over hjelmen til brannmannen til høyre: Antagelig noe viktig som vi antagelig aldri finner ut av... Evt. kan det være en enkel forklaring, som f.eks at det er noe som produserer varme der og at de dermed har tatt på en film som reflekterer sollys, noe kanskje de andre vinduene ikke har. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Antagelig noe viktig som vi antagelig aldri finner ut av... Evt. kan det være en enkel forklaring, som f.eks at det er noe som produserer varme der og at de dermed har tatt på en film som reflekterer sollys, noe kanskje de andre vinduene ikke har. Jeg tviler det kun er snakk om en film. Jeg vil tro at et normalt vindu med film likevel ville blitt blåst så nærmt bomben. Dessuten er rutene helt uskadd, de er ikke knust mens de holdes sammen av en film. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 (endret) Jeg tviler det kun er snakk om en film. Jeg vil tro at et normalt vindu med film likevel ville blitt blåst så nærmt bomben. Dessuten er rutene helt uskadd, de er ikke knust mens de holdes sammen av en film. Da var det vel noe veldig viktig bak der da. Det er regjerings-bygget vi snakker om, at det er ting der som blir bedre sikret enn andre ting er det vel liten tvil om? Kanskje en hel del hemmelige materiale/dokumenter? Tror ingen her sitter med svaret på hva som er bak de 7 rutene... Endret 24. juli 2011 av aklla Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det tviler jeg også på, men hadde håpet på et generelt svar, som sikkert arkiv, panikkrom, sikkert kommunikasjonsrom eller lignende. Jeg hadde ikke forventet detaljer. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Det tviler jeg også på, men hadde håpet på et generelt svar, som sikkert arkiv, panikkrom, sikkert kommunikasjonsrom eller lignende. Jeg hadde ikke forventet detaljer. Kan være alt det du nevner. Men, tipper en eller annen viktig person hadde kontor der. Ett panikkrom trenger neppe skuddsikkre vinduer så høyt oppe. Ett sikkert kommunikasjonsrom fungerer fint uten vinduer. Om det er for å sikkre informasjon, så er det spesiellt å ha skuddsikkre vinduer når der er så høyt oppe, det er jo ingen god vei inn utenifra. Er ikke sikkert det er noe som helst lengre heller, mulig det er fra det ble bygget og at det rett og slett bare var vanlige kontorer der nå. Lenke til kommentar
Trygve Skrevet 24. juli 2011 Del Skrevet 24. juli 2011 Til tider så føler jeg at det kommer en lyd fra nakken min. Det er ikke så veldig ofte jeg hører denne lyden, men den kan på en måte sammenlignes med brusing. Noen som har en forklaring på hva dette er og hva det kommer av? Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 (endret) Hva er det som ligger i 7. etasje i regjeringsbygget? Spør ettersom jeg ser at i denne etasjen er det en rekke på 7 vinduer som har overlevd uten en eneste sprekk, mens alle andre ruter har blitt blåst inn, gjerne med rammeverket rundt. Jeg tipper det er snakk om forsterkede/skuddsikre ruter, men lurer på hvorfor de er der. Se rett over hjelmen til brannmannen til høyre: http://static.e24.no/drpublish/images/article/2011/07/22/20081957/1/590/113532.jpg Vil gå ut fra at dette er statsministerens kontor, hvor vinduene er skuddsikre. Endret 25. juli 2011 av Kakofoni Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 Hva er det som ligger i 7. etasje i regjeringsbygget? Spør ettersom jeg ser at i denne etasjen er det en rekke på 7 vinduer som har overlevd uten en eneste sprekk, mens alle andre ruter har blitt blåst inn, gjerne med rammeverket rundt. Jeg tipper det er snakk om forsterkede/skuddsikre ruter, men lurer på hvorfor de er der. Se rett over hjelmen til brannmannen til høyre: http://static.e24.no/drpublish/images/article/2011/07/22/20081957/1/590/113532.jpg Vil gå ut fra at dette er statsministerens kontor, hvor vinduene er skuddsikre. Statsministeren har topp-etasjene. Du ser "kontoret" på bildet her, faktisk er det en del ruter som har knust der også... 2 Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 25. juli 2011 Del Skrevet 25. juli 2011 har et rart fenomen her... vi har på tven og når en sirkelsag som er ca 60m unna begynner å snurre så skurrer bildet og lyden. det slutter når sagen skrues av. dette er på en hytte i sogn og fjorddane.=) 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå