Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er ikke brann en kjemisk reaksjon da?.

Det kommer lit an på hvordan det skjer .

Det er mulig at man kan kalle alle branner for kjemiske reaksjoner .

En brann er en forbrenning, lik den som skjer i kroppen din etter du har spist. Forbrenninger er alle redoksreaksjoner, der stoffer reagerer med hverandre (redusering og oksidering), og skaper et nytt stoff/kjemisk forbinnelse.

For alle forbrenninger trengs det tilgang til Oksygen, brennbart materiale og en tenn-temperatur. Fjerner man en av disse, slukkes brannen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvordan skal man da definere det når det oppstår brann p.g.a. friksjon ?

jeg kan ikke se at det er så mye kjemisk her.

Er det samme det - ved friksjon oppstår det varme, og oksygen er det så og si alltid rundt deg uansett, da mangler det bare at det du gnir inntil hverandre er brennbart (dvs. en tenntemperatur som er på rundt temperaturen friksjonen skaper).

Lenke til kommentar
Er ikke brann en kjemisk reaksjon da?.

Det kommer lit an på hvordan det skjer .

Det er mulig at man kan kalle alle branner for kjemiske reaksjoner .

Alle branner er kjemiske reaksjoner. Brann er bare et folkelig navn på en type kjemisk reaksjon.

Det jeg mente var om dett skjede fordi man tilførte en flamme som direkte satte fyr på det eller om metallet omdanner seg før det tar fyr .( som er en liten forskjell)

Den kjemiske reaksjonen oksidering kan skje uten flammer også ja. Eller sagt på en annen måte: Oksidering kan skje så sakte at det ikke blir flammer eller glør av det og da kaller vi ikke den kjemiske reaksjonen for brann.

hvordan skal man da definere det når det oppstår brann p.g.a. friksjon ? jeg kan ikke se at det er så mye kjemisk her.

Brann ER kjemisk. Det er bare å godta det før jo heller. Definisjonen på brann er vel at det skjer en selvopprettholdene varm redoks-rekasjon.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Har koffein noe smak, og hvorfor er det tilsatt i brus som feks Cola og Urge?

ja det er vist bittert.

fant en del på det når jeg googla: "taste of caffeine"

How does caffeine taste

Caffeine In Colas: "The Real Thing" Isn't The Taste

Does Caffeine Affect the Taste of Coffee and Cola?

Ang hvorfor det er i cola, vel det heter coca cola fordi det hadde coca (kokain) og cola (Kolanøtter) og kolanøtter har koffein naturlig.

engelsk wiki: Coca-Cola

Lenke til kommentar

Du skal drikke svært mye Cola før du blir avhengig av koffeinen i seg selv. Men trur Colaabstinensen kommer fra sukkeret. Men koffein har en oppkvikkende effekt, og koffeinabstinenser kan overgås med en uke uten inntak.

Endret av -Martin-
Lenke til kommentar

Du skal drikke svært mye Cola før du blir avhengig av koffeinen i seg selv. Men trur Colaabstinensen kommer fra sukkeret. Men koffein har en oppkvikkende effekt, og koffeinabstinenser kan overgås med en uke uten inntak.

Tar en del lengere tid før jeg blir kvitt "abstinenser" for Cola. Kan ta opp til en måned før jeg kjenner at jeg ikke har veldig lyst på Cola, men det kan være psykisk.

Lenke til kommentar

Nå finnes det flere varianter der det påståes at ikke inneholder sukker.

Får man ikke abstinenser av dem ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Åssen kan man få abstinenser på sukker? Sukker er jo noe man får av så og si alt man spiser/drikker.

Det er nok ikke ekte abstinenser, men heller noe man forestiller seg. Har selv aldri kjent noe forskjell med eller uten sukker. Eneste sukker hjelper på er om man har lavt blodsukker og spiser litt sjokolade for å bli kjapt kvitt svimmelheten.

Edit: Nå som det er snakk om Koffein. Noen som vet hvor store mengder koffein der i kaffe vs Feks Battery?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Åssen kan man få abstinenser på sukker? Sukker er jo noe man får av så og si alt man spiser/drikker.

Det er nok ikke ekte abstinenser, men heller noe man forestiller seg. Har selv aldri kjent noe forskjell med eller uten sukker. Eneste sukker hjelper på er om man har lavt blodsukker og spiser litt sjokolade for å bli kjapt kvitt svimmelheten.

Edit: Nå som det er snakk om Koffein. Noen som vet hvor store mengder koffein der i kaffe vs Feks Battery?

Tallene for Battery har jeg ikke, men jeg mener det er veldig, veldig lite koffein i det. Men Red Bull har 320 mg/l. Til sammenligning har traktekaffe 550-850 mg/l. Cola? 10 mg/l. Jeg blir overrasket om det er noen som helst avhengighetsskapende effekt av koffeinet i vanlig brus.

Koffeinavhengighet kan forøvrig justeres selv. Kroppen tilpasser seg som sagt en ny daglig dose på en ukes tid. Man kan dessuten unngå abstinenser ved å drikke bare litt kaffe. Jeg trappet ned fra flere liter om dagen til ingenting, ved å drikke kaffe kun når jeg ble gretten eller hadde hodepine.

Lenke til kommentar

Så kaffe inneholder mere koffein en Energidrikker(Battery har også 320mg/l). Fikk bestandig kjeft av foreldrene mine når jeg var mindre for å drikke energidrikker pga at det var så mye koffein i dem, men de var ivrige kaffedrikkere selv :nei:

Lenke til kommentar

Ang hvorfor det er i cola, vel det heter coca cola fordi det hadde coca (kokain) og cola (Kolanøtter) og kolanøtter har koffein naturlig.

engelsk wiki: Coca-Cola

Coca Cola inneholder fortsatt ekstrakter fra Coca-busken, som er den planten kokain kommer fra, selv om det ikke lenger inneholder kokain.

http://en.wikipedia.org/wiki/Coca-Cola#Coca_.E2.80.94_cocaine

Nå brukes det jo brukte-cocain planter. Planter der selve 'cocainen' er ekstraktet du av bladene. Vet ikke om det står på linkene som er linket. Så ja, det inneholder blader fra coca-busken. Men det er veldig, veldig liten sjanse for at det skal være cocain i brusen. bare så det er sagt

Endret av The_Tom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...