Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er lukt, og hvorfor har ikke menneskene klart å utvikle en sensor som reagerer på forskjellige lukter? (eller?)

9647174[/snapback]

Pussig spørsmål, mangler du luktesans? Lukt er signalene luktreseptorene i nesen sender hjernen sår de detekterer forskjellige kjemiske stoffer i luften. Jeg husker ikke detaljene i farten, men det skal ikke mange molekylene til før luktesansen sier ifra.

 

Spørsmålet om hvorfor har ikke menneskene klart å utvikle en sensor som reagerer på forskjellige lukter blir litt feil siden man faktisk har gjort det, og det for mange, mange år siden også. Jeg trodde kjemiske sensorer for eksplosive kjemikalier var godt kjent i disse tider med terroriseme. Sensorene detekterer ørsmå mengder molekyler som finnes i luften.

 

I militæret har en hatt lignende sensorer mot kjemisk krigføring, selv om de har hatt visse tekniske problemer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, ok. Men har man klart å lage lukt-sensorer som kan skille mellom fisk og pølser eller annen mat?

9648910[/snapback]

Man har nok klart å lage det ja, eller kan i alle fall lage om man vil. Luktsensorer brukes for eksempel på bryggerier, der lukter de på tomflaskene som kommer inn for å sjekke at de er rene.

Lenke til kommentar
Hva er filetternavnet til mapper (windows)?

9648943[/snapback]

 

Det skjønte jeg ingenting av. Mapper har da ingen filetternavn. Sier seg selv, FILetternavn. En mappe er ingen fil, ergo har den ingen etternavn. Det er kun filer som har etternavn, som egentlig kalles filtypenavn.

Endret av myst84
Lenke til kommentar
Hvem var det som oppfant brusen?

9644688[/snapback]

 

Brusen som vi kjenner den i dag ble oppfunnet av Asa Griggs Candler.

Men hvis du tenker på kullsyreholdig drikke, så ble den oppfunnet av Joseph Priestley.

Asa Griggs Candler blandet kullsyreholdig vann med oppskriften som han kjøpte av John Stith Pemberton, og resultatet ble Coca-Cola leskedrikk.

 

Den originale oppskriften til Coca-Cola hadde faktisk 8 gram kokain, og ble sagt til å være en kur mot kokain- og opiumsavhengighet.

 

Når jeg åpner opp en ny pakke med nugatti, så pleier det å være et slags fettlag øverst, som er flytende. Dette heller jeg ut i vasken før jeg smører nugatti-pålegget på skiva.

 

Hva er egentlig den flytende greia som legger seg på toppen?

9648923[/snapback]

 

Fett, vann, olje, og annet dritt.

Lenke til kommentar
Hva skjeddde med gode gamle "Hahaha"?

9648817[/snapback]

SMS-pratende fjortiser prøver å erstatte det norske språket.

 

Fett, vann, olje, og annet dritt.

9649275[/snapback]

Vann og fett/olje skiller seg så det er neppe begge deler.

 

Jeg er ikke sikker på hva det er men tror det kan være enten nøtteolje eller vann.

Lenke til kommentar
Hva skjeddde med gode gamle "Hahaha"?

9648817[/snapback]

SMS-pratende fjortiser prøver å erstatte det norske språket.

9649433[/snapback]

 

I reject your reality and substitute my own!

 

(Hahaha)

9649520[/snapback]

Rofl.

Ikke nok med at "vi" ungdom prøver å erstatte språket, men "vi" vet heller ikke hva det egentlig betyr.

"Se han der da, han var litt lol." "Lol så dum du er." Med mindre det er en eller annen avansert kode som andre ungdom bruker som jeg ikke har forstått.

Lenke til kommentar
Fett, vann, olje, og annet dritt.

9649275[/snapback]

Vann og fett/olje skiller seg så det er neppe begge deler.

 

Jeg er ikke sikker på hva det er men tror det kan være enten nøtteolje eller vann.

9649433[/snapback]

Jeg tenkte kanskje det kunne være en slags sukkerlake, jeg? Lenge siden jeg har åpnet en sånn boks nå, riktignok.

 

Men kan det ikke tenkes at Nugatti er tilsatt en emulgator slik at vann og olje blander seg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...