Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I form av stålull så er det det. Ettersom ståltrådene er såpass tynne så vil ikke varmen bli transportert bort like effektivt som i f.eks en spiker og du få tent på det. Godt mulig at det gløder mesteparten av tiden, men tilfører du mer oksygen så vil det brenne mer aktivt.

Med å tilføre oksygen så mener jeg at du evt blåser på stålullet eller holder det med en tang og vifter med det i lufta, ikke at du står der med en gassflaske fullt av oksygen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man sette fyr på stålull slik at det brenner? Er dette også mulig å få satt fyr på en stålbjelke?

Stålull for kjøkkenbruk blir dyppet i en slags såpe, det er nok det som brenner. Stål i seg selv er ikke brennbart materiale.

Alt som kan oksidere (ruste/irre) kan også brenne, fordi de to prosessene er egentlig to sider av samme sak, nemlig oksidering. En forbrenning er en rask oksidering, rusting/irring er en langsom oksidering.

Når romskrot (som i stor grad består av metaller og mineraler) faller ned gjennom atmosfæren, så vil friksjonsvarmen få selv metelldelene til å ta fyr. Jagerfly kan ikke lages uendelig raske, for ved ca 6 ganger lydhastigheten vil selv stål smelte og ta fyr på grunn av friksjonsvarmen mot lufta rundt flyet. Rekordflyet fra NASA (X-43A scramjet) som nylig klarte å fly i ca 10 ganger lydhastigheten måtte derfor utføre rekordstøntet i atmosfærens aller ytterste lag for å redusere luftmotstanden.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Er det mark i jorden på fjellet? Det var umulig å finne noe når jeg var der sist..

Alt etter området du er i, men det finnes absolutt mark i jorden på fjellet.

Men, er det lite større dyr og lite planter er det også lite mark.

Er jorden tørr er det heller lite/ingen mark nær overflaten.

Man finner da alltid mark før man drar å fisker, fra ett godt egnet marke-sted så klart ;)

De liker det fuktig og mørkt med tilgang til mye mat.

Lenke til kommentar

I form av stålull så er det det. Ettersom ståltrådene er såpass tynne så vil ikke varmen bli transportert bort like effektivt som i f.eks en spiker og du få tent på det. Godt mulig at det gløder mesteparten av tiden, men tilfører du mer oksygen så vil det brenne mer aktivt.

Med å tilføre oksygen så mener jeg at du evt blåser på stålullet eller holder det med en tang og vifter med det i lufta, ikke at du står der med en gassflaske fullt av oksygen.

Stemmer. Stålullen har veldig stor overflate i forhold til volumet, så det er ingen problemer med oksygentilgang. Det samme fenomenet er enda mer synlig når det gjelder magnesium: En tynn magnesiumtråd eller magnesiumstøv brenner helt sinnsykt bra, men en fast magnesiumbarre er vanskelig å tenne på med lighter.

Lenke til kommentar

Alt er brennbart om du har høy nok temperatur og nok oksygen til stede.

Alt? Fortell meg hvor høy temperatur du trenger for å sette fyr på CO2 og hva forbrenningsproduktet blir ...

Jeg vet ikke om noen måte å oksidere CO2 ved hjelp av oksygen, men du kan bruke det som en oksygenkilde i forbrenning av andre stoffer, f.eks magnesium.

Lenke til kommentar

Hvorfor snurrer jorda?

Jorden snurrer fordi det er ingenting som stopper den ifra å snurre, den har moment. Forestill deg en bowlingkule som triller mot bowlingkjeglene, den stopper ikke med en gang den forlater kasteren sin arm, men det er flere faktorer som friksjon, luftmotstand, og til slutt kollisjonen med kjeglene som får den til å stoppe. Jorden er som den bowlingkulen, bortsett fra at det er ingen faktorer som senker farten. Det er i senere tid spekulert i om rotasjonshastigheten faktisk synker, men har ikke lest noe på dette temaet så det kan jeg ikke si med 100% sikkerhet.

Lenke til kommentar

Alt er brennbart om du har høy nok temperatur og nok oksygen til stede.

Alt? Fortell meg hvor høy temperatur du trenger for å sette fyr på CO2 og hva forbrenningsproduktet blir ...

Jeg vet ikke om noen måte å oksidere CO2 ved hjelp av oksygen, men du kan bruke det som en oksygenkilde i forbrenning av andre stoffer, f.eks magnesium.

Stemmer det. Hjelper lite å komme med CO2-brannslukker om du har et magnesiumbrann.

Lenke til kommentar

Hvorfor snurrer jorda?

Jorden snurrer fordi det er ingenting som stopper den ifra å snurre, den har moment. Forestill deg en bowlingkule som triller mot bowlingkjeglene, den stopper ikke med en gang den forlater kasteren sin arm, men det er flere faktorer som friksjon, luftmotstand, og til slutt kollisjonen med kjeglene som får den til å stoppe. Jorden er som den bowlingkulen, bortsett fra at det er ingen faktorer som senker farten. Det er i senere tid spekulert i om rotasjonshastigheten faktisk synker, men har ikke lest noe på dette temaet så det kan jeg ikke si med 100% sikkerhet.

Hvordan startet den å snurre da?.

Lenke til kommentar

Hvorfor snurrer jorda?

jaja, åpenbart. Treghet kalles det i fysikken. Men hvorfor spinner den?

Lenke til kommentar

Tenk deg en haug med masseklumper som suser rundt i rommet, i utgangspunktet uten noen rotasjon*. To av dem sneier nesten borti hverandre. Gravitasjonskreftene som virker mellom dem vil sette i gang en viss rotasjon. Jeg tror det er rimelig å anta at slike hendelser vil skje ofte i et ungt univers.

Dreiemomentet til et system er konstant. Det kan blant annet observeres når man snurrer på en stol og trekker hendene sammen. Den samme effekten vil vi observere når en gassky trekker seg sammen og danner en planet, stjerne eller lignende. Så alt vi ser rundt oss roterer i ganske stor grad.

*Jeg antar at Big Bang kan sammenlignes med masse som stråler ut fra et punkt, og at det ikke var noen rotasjon i utganspunktet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Tenk deg en haug med masseklumper som suser rundt i rommet, i utgangspunktet uten noen rotasjon*. To av dem sneier nesten borti hverandre. Gravitasjonskreftene som virker mellom dem vil sette i gang en viss rotasjon. Jeg tror det er rimelig å anta at slike hendelser vil skje ofte i et ungt univers.

Dreiemomentet til et system er konstant. Det kan blant annet observeres når man snurrer på en stol og trekker hendene sammen. Den samme effekten vil vi observere når en gassky trekker seg sammen og danner en planet, stjerne eller lignende. Så alt vi ser rundt oss roterer i ganske stor grad.

*Jeg antar at Big Bang kan sammenlignes med masse som stråler ut fra et punkt, og at det ikke var noen rotasjon i utganspunktet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.

Det er vel også naturlig å anta at det skjer ca lika ofte at de passerer hverandre på høyre og venstre side.

Lenke til kommentar

Utover det Han Far refererer til, så om man antar at Jorden stammer fra byggestener lik det vi ser i asteroidebeltet, eller om du vil - rester av en "død" stjerne, så er det rimelig å anta at når disse byggestenene samlet seg, så gjorde de det ved å kollidere i relativt høye hastigheter, som ga jorden et moment i en eller annen retning, for så å via gravitasjon trekke til seg objekter (himmellegemer) i en bane som tilfører mer moment i denne retningen.

Hvorfor akkurat den retningen vi har tror jeg kan være mer eller mindre tilfeldig, jeg kan ikke tenke på noe som skulle tilsi at det ikke hadde vært like sannsynlig om vi spant i motsatt retning (kanskje noen andre her kan tenke på noe).

Ellers så stemmer det at Jorden roterer saktere hele tiden, grunnet tidevannskrefter fra månen (som også fører til at månen fjerner seg fra Jorden).

Lenke til kommentar

Det er vel også naturlig å anta at det skjer ca lika ofte at de passerer hverandre på høyre og venstre side.

Ja, jeg antar at universet har netto vinkelmoment lik null. Men det kan likevel bli observerbare forskjeller på mindre nivåer.

Lenke til kommentar

Jordens indre er flytende og har også en viss treghet.

Denne massen roterer og skaper magnetfeltet som beskytter oss.

Uten rotasjonen ville man hat dag på den ene siden og natt på den andre.

Det ville også være andre ulemper som ville gjøre det vanskelig å leve her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...