Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Albert Einstein brukte ordet "Gud" i en panteistisk sammenheng.

Disse to sitatene summerer opp Einsteins personlige forhold til den teistiske "Gud" og den panteistiske "Gud":

"I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it."

"I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. "

Kilde

Sa ikke Einstein også noe som "the only miracle is that there is no miracles", som er et nydelig utsagn uansett hvem som sa det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har NRK en pålagt pause på 15 sekunder lagt inn i noen utenlandske filmer/programmer de har på nett-TV? Jeg kan ikke se hvordan dette kan gjøre noe godt hverken for produsenten, NRK, forbrukeren eller evt annonsører/sponsorer som uansett ikke kan reklamere på NRK.

hvis det er midt i programmer så har det nok med reklamepauser å gjøre .

selv om ikke NRK offisielt sender reklame ( bortsett fra egenreklame) så er det andre tv-stasjonerer som gjør det.

Man forstår det hvis man tar hensyn til at programmet ikke bare er laget for å sendes på NRK

Men det gir jo ingen mening å bare ha en svart skjerm i 15 sekunder. Det står på teksten at NRK er pålagt fra produsenten av programmet til å ha en 15 sekunders pause i dette programmet. Hva godt gjør det for produsenten? De vet jo at NRK kommer uansett ikke til å sende noe reklame i denne pausen.

Det er jo ikke slik at det er produsenten av filmer og dokumentarer, ol. som legger inn reklamepausene. Det er det TV kanalene som sender dem som gjør.

Lenke til kommentar

Er det mulig at programmet viser andre steder som har reklame, og at nrk ikke skal få en urettferdig fordel i forhold til hvor attraktivt det er å se filmene der.

I såfall har jeg et annet snedig spørsmål.

Er det ikke slik at NRK kun kan vise en del filmer og programmer på nett TV i Norge og dermed må legge inn begrensninger for at du ikke skal kunne se det fra andre land? I likhet med en del andre reklamefrie statskanaler. Slik som f.eks at en del BBC programmer på youtube er begrenset til å kunn vises i storbritania. I såfall er jo hele poenget med pausen bortkastet da folk fra andre land uansett ikke kan få "fordelen av å se programmet reklamefritt"

F.eks står dette på en del programmer:

Hvert program er tilgjengelig i 7 dager, kun i Norge
Endret av flesvik
Lenke til kommentar

jeg har sett lit på "topgear" på netttv til NRK .

helt i begynnelsen virker det som om det er en liten pause før selve programmet starter.

men det er neppe det du snakker om ?

Ser man på f.eks "Sveriges verste sjofør " på TV" zebra så virker det som hver episode er i 4 deler.

Når det sendes hos TV2 2 og 2 deler satt samme med en liten pause mitt i

her vises logoen ved begynnelse og slutt i hver av de 4 delene. det utgjør nok minst 15v sekunder

jeg tror at de 15 sekundene er beregnet for det man kaller for kort reklame ( sånn som avbryter programmer ).

programmet er altså ikke produsert spesielt for reklamefrie tv stasjoner.

At man får en svart skjerm kommer nok av at NRK ikke har giddet å redigere det vekk da det koster mer en nytteverdien

Lenke til kommentar

helt i begynnelsen virker det som om det er en liten pause før selve programmet starter.

Ser man på f.eks "Sveriges verste sjofør " på TV" zebra så virker det som hver episode er i 4 deler.

her vises logoen ved begynnelse og slutt i hver av de 4 delene. det utgjør nok minst 15v sekunder

jeg tror at de 15 sekundene er beregnet for det man kaller for kort reklame ( sånn som avbryter programmer ).

At man får en svart skjerm kommer nok av at NRK ikke har giddet å redigere det vekk da det koster mer en nytteverdien

Nei produsenten har ikke redigert inn noen ting. Det er NRK som har redigert inn pausen hvor den kommer frem en text hvor det står at produsenten har pålagt dem å ha denne peusen også teller sekundene ned til pausen er ferdig. Det koster ikke noe å evt redigere bort en slik pause og uansett legger ikke produsentene inn slike pauser. De eneste "pausene" som legges inn av produsenene er veldig korte 1 sekunders svartskjermer for at man skal ha tid til å bytte til reklame og vet hvor det er det skal skje. Og slike svartskjerm glimt er bare i TV serier og ikke i dokumentarer og filmer. (man ser det ofte på serier fra f.eks MTV, el som vises på norske kanaler hvor det er mye flere reklamepauser på MTV enn på den norske kanalen).

Og det er ikke på serier (som topgear, el) dette skjer som regel. Det er nesten utelukkende på filmer og dokumentarer.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Jeg har lest mye Einstein har skrevet og funnet og jeg har aldri før sett dette sitatet, og med tanke på at godeste Einstein var ateist kan jeg ikke se for meg at han ville sagt dette...

Einstein var nok ikke ateist nei. Jeg vet ikke om det sitatet du har fått presentert er riktig, men han skrev en gang i et brev at:

”Det er folk som sier at det ikke finnes noen Gud. Men det som gjør meg virkelig sint, er at de siterer meg til støtte for slike oppfatninger”

kilde kilde

Lenke til kommentar

Fra Exphil eller Exfac husker jeg en forelesning hvor dette ble utdypet. Da ble det sagt at Einstein helte mot Spinozas gud. Wikipedia er enig.

Spinoza asserted that for a concept of god to make any sense at all' date=' it must simply be nature. That is, god cannot be something outside nature that controls it, but must necessarily be part of it. According to Spinoza, God IS nature. While Spinoza was excommunicated from his Jewish community in Amsterdam and condemned by Christians as well for being an atheist, he was very devoutly religious. He saw the traditional anthropomorphic (man-like) god as an abomination, completely rejecting the wonder of nature, from which life comes. To Spinoza, nature is the true expression of God. And each of us is part of it.[/quote']
Endret av orjanr
Lenke til kommentar

Top Gear produseres av BBC, som i utgangspunktet lager og sender programmene sine uten reklame. Så NRK er nok neppe pålagt å legge inn en pause her.

Det er fort og enkelt gjort å redigere bort slike pauser. Når NRK ikke redigerer bort, og attpåtil legger inn tekst om at de er pålagt å vise pausen, skyldes det nok at de faktisk er pålagt å ha en pause for å kunne vise programmet.

Lenke til kommentar

Da jeg vandret gjennom Moldes gater under jazzfestivalen, kom jeg til en stand med kristne misjonærer. Der hadde en venn av meg og jeg en lang og lærerik samtale, (nei jeg har ikke blitt kristen). Veldig fascinerende hvordan denne mannen har virkelig mistet evnen til å resonere seg fram til ting logisk. Men det er en annen historie. Det jeg vil fram til er, i eksemplarene de delte ut av det nye testamentet "siterte" de Albert Einstein med følgende sitat:

Den som ser universets perfeksjon og enda fornekter guds eksistens, er en dåre - Albert Einstein

Jeg har lest mye Einstein har skrevet og funnet og jeg har aldri før sett dette sitatet, og med tanke på at godeste Einstein var ateist kan jeg ikke se for meg at han ville sagt dette...

Er det noen som vet opphavet til dette sitatet, hvor det kommer fra eller hvor det IKKE kommer fra?

post-161752-0-29044800-1311179685_thumb.jpg

Wikiquotes har en stor side om Einstein, som du kan finne her:

https://secure.wikimedia.org/wikiquote/en/wiki/Albert_Einstein

Jeg kan ikke se at sitatet nevnes på noen måte der, faktisk er den eneste plassen jeg finner "dåre" eller "fool" her:

To take those fools in clerical garb seriously is to show them too much honor.

~ Comment on the Union of Orthodox Rabbis after expelling a rabbi because of his disbelief in God as a personal entity.

Som Carl Sagan refererte til tidligere, er Einsteins gud lite mer enn en referanse til den undringen han følte ovenfor hvor fantastisk universet faktisk er. Generelt sett kaller man Einstein en panteist, og faktisk er hans definisjon av gud så diametralt forskjellig fra monoteismen, at det ville vært på det rene å kalle ham en svak (implisitt) ateist.

Når det gjelder feilsiteringer av Einstein, så vil det knapt være første gangen religiøse feilsiterer Einstein:

https://secure.wikimedia.org/wikiquote/en/wiki/Albert_Einstein#Misattributed

Ei heller vil det være siste, det kan virke som om religion har en iboende uærlig effekt på dens tilhengere, eller for å sitere en annen kjent jøde:

Where questions of religion are concerned, people are guilty of every possible sort of dishonesty and intellectual misdemeanor.

Lenke til kommentar

Nei produsenten har ikke redigert inn noen ting. Det er NRK som har redigert inn pausen hvor den kommer frem en text hvor det står at produsenten har pålagt dem å ha denne peusen også teller sekundene ned til pausen er ferdig. Det koster ikke noe å evt redigere bort en slik pause og uansett legger ikke produsentene inn slike pauser. De eneste "pausene" som legges inn av produsenene er veldig korte 1 sekunders svartskjermer for at man skal ha tid til å bytte til reklame og vet hvor det er det skal skje. Og slike svartskjerm glimt er bare i TV serier og ikke i dokumentarer og filmer. (man ser det ofte på serier fra f.eks MTV, el som vises på norske kanaler hvor det er mye flere reklamepauser på MTV enn på den norske kanalen).

Og det er ikke på serier (som topgear, el) dette skjer som regel. Det er nesten utelukkende på filmer og dokumentarer.

da blir det verre .

Du må nok spørre NRK

Har du navnet på de programmene det er snakk om ?

Jeg sprør siden jeg ikke har merket noe på de få programmene jeg ser på NRK sin netttv .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

fjellområde, med trær og mose osv. Men ingen mark eller krypdyr generelt, Så kun ett tusenbein, noe som ikke er så praktisk for agn.

jeg er i sogn og fjorddane nå, og det er mark oppe i fjellet her iallefall:)

og nede i dalene er det bare å finne en komposthaug og grave i, så finner man somregel noe:D

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Stålull er såpass tynt og trådene er godt separert fra hverandre slik at man får tilstrekkelig tilgang til oksygen for at stålullet kan brenne. Høvler du opp stålbjelken i like tynne tråder skal du nok greie å få satt fyr på det uten større problemer.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man sette fyr på stålull slik at det brenner? Er dette også mulig å få satt fyr på en stålbjelke?

nå har jeg ikke hør at man kan tenne på stålull med åpen flamme .

man stålullen gløder hvis man kjører nokk strøm gjennom trådene .

trådene er tynne så det skal neppe så mye til

Nå stålet blir varmt nokk så smelter det ( tror det var et sted mellom 1 500 og 2 000 °C)

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man sette fyr på stålull slik at det brenner? Er dette også mulig å få satt fyr på en stålbjelke?

Stålull for kjøkkenbruk blir dyppet i en slags såpe, det er nok det som brenner. Stål i seg selv er ikke brennbart materiale.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...