Han Far Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Hvorfor koker vann ved lavere temperatur hvis man senker det atmosfæriske trykket? Når du har en væske og en gass, vil alltid litt av væsken gå over i gassform, slik at partialtrykket av den har en viss verdi. Den verdien er avhengig av temperaturen. F.eks er det 2.3 kPa ved 20 grader. Partialtrykket øker når temperaturen øker. Når partialtrykket av væsken er lik atmosfæretrykket, koker det. Alt vannet vil da forsøke å være i gassform. Så hvis du senker det atmosfæriske trykket, vil du ikke trenge en like høy temperatur for å oppnå partialtrykk = atmosfæretrykk. 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 jeg fant noen artige tabeller på dette Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 joda, men nå er det ikke snakk om at doringen er steril, det er snakk om det er, eller ikke er, så enorme mengder bassilusker der at en ellers frisk kuk som sneier borti klarer å pådra seg noe kjipt. All right, høres fornuftig ut. Lenke til kommentar
Husam Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Spørsmål: Kan det regne fra tåke? Altså slik at dråpene i teorien kan falle fra et punkt under hodene våres? Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 de bruker vel lengre tid på å bli så store at du merker dem enn den meteren under hodet ditt Lenke til kommentar
havfal Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) Spørsmål: Kan det regne fra tåke? Altså slik at dråpene i teorien kan falle fra et punkt under hodene våres? Tåke er bare en sky som er i kontakt med bakken. Skyer (det hvite vi ser på himmelen) består stort sett av vanndråper av varierende størrelse. Nå disse dråpene får vokst seg store nok, ved hjelp av kollisjoner med andre dråper og kondensering, vil de etterhvert falle til bakken. Det kan på den måten falle dråper nedover i skyen, og dette er regn. Hvor mye man merker det er en annen sak da lave skyer stort sett regner ut små dråper (typisk yr og duskregn). Så svar på spørsmålet: Ja, så lenge det er en sky kan det dannes store nok dråper inne i den, selv ved bakken. Hvor sannsynlig? Ikke veldig. Endret 19. juli 2011 av strek Lenke til kommentar
soulless Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Spørsmål: Kan det regne fra tåke? Altså slik at dråpene i teorien kan falle fra et punkt under hodene våres? Tåke er vanndråper, ref høyhastighetsbilde av tåke: Når det gjelder om du kan klare å kondensere vannpartiklene nok til at de skal bli så store at vi oppfatter dem som regn, så må det rimelig sikkert en veldig stor avkjøling til for å senke duggpunktet så mye at det dannes større dråper på så kort tid at du ser dem dannes og falle rundt deg. Hvor mye er jeg usikker på, men tviler på at det er noe som forekommer naturlig. Vanligvis vil en avkjøling føre til dugg som legger seg på bakken uten at du ser dråpene dannes. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hva er den vanligste fornavn+etternavn kombinasjonen i Norge? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Hva er den vanligste fornavn+etternavn kombinasjonen i Norge? man får begynne med etternavnet. Olsen og Hansen skal være blant de mest brukte. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Norges vanligste navn 10 mest brukte navn 1880-2010 da er det bare å finne kombinasjoner som er gyldig Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 De 100 mest brukte etternavnene. De 100 mest brukte kvinnenavn. De 100 mest brukte mannsnavn. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) De 1000 mest brukte etternavnene De 1000 mest brukte kvinnenavnene De 1000 mest brukte herrenavnene Endret 19. juli 2011 av Jotun Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 (endret) De 10 000 000 mest brukte etternavnene! De 10 000 000 mest brukte fornavnene! De 10 000 000 mest brukte personnumrene! Sorry, jeg bare måtte. For dere som enda ikke har trykket på linkene: det er linker til henholdsvis sau, ulv og elg.no. EDIT: GRRR! Linkene virket ikke. Min onde plan mislykkes ... Igjen. Endret 19. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Hvorfor har NRK en pålagt pause på 15 sekunder lagt inn i noen utenlandske filmer/programmer de har på nett-TV? Jeg kan ikke se hvordan dette kan gjøre noe godt hverken for produsenten, NRK, forbrukeren eller evt annonsører/sponsorer som uansett ikke kan reklamere på NRK. Endret 20. juli 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Munty Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Da jeg vandret gjennom Moldes gater under jazzfestivalen, kom jeg til en stand med kristne misjonærer. Der hadde en venn av meg og jeg en lang og lærerik samtale, (nei jeg har ikke blitt kristen). Veldig fascinerende hvordan denne mannen har virkelig mistet evnen til å resonere seg fram til ting logisk. Men det er en annen historie. Det jeg vil fram til er, i eksemplarene de delte ut av det nye testamentet "siterte" de Albert Einstein med følgende sitat: Den som ser universets perfeksjon og enda fornekter guds eksistens, er en dåre - Albert Einstein Jeg har lest mye Einstein har skrevet og funnet og jeg har aldri før sett dette sitatet, og med tanke på at godeste Einstein var ateist kan jeg ikke se for meg at han ville sagt dette... Er det noen som vet opphavet til dette sitatet, hvor det kommer fra eller hvor det IKKE kommer fra? Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Da jeg vandret gjennom Moldes gater under jazzfestivalen, kom jeg til en stand med kristne misjonærer. Der hadde en venn av meg og jeg en lang og lærerik samtale, (nei jeg har ikke blitt kristen). Veldig fascinerende hvordan denne mannen har virkelig mistet evnen til å resonere seg fram til ting logisk. Men det er en annen historie. Det jeg vil fram til er, i eksemplarene de delte ut av det nye testamentet "siterte" de Albert Einstein med følgende sitat: Den som ser universets perfeksjon og enda fornekter guds eksistens, er en dåre - Albert Einstein Jeg har lest mye Einstein har skrevet og funnet og jeg har aldri før sett dette sitatet, og med tanke på at godeste Einstein var ateist kan jeg ikke se for meg at han ville sagt dette... Er det noen som vet opphavet til dette sitatet, hvor det kommer fra eller hvor det IKKE kommer fra? Ja, det er nok enten veldig dårlig oversatt, eller mest sannsynlig så er det en ren løgn. Ganske typisk for kristne/religiøse, alt for å fremme sin egen sak, selv om det måtte bety å spre manifesterbare usannheter. Husk at disse folkene ikke er interessert i hva som er objektivt sant, så de kan fint ta seg slike friheter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Hvorfor har NRK en pålagt pause på 15 sekunder lagt inn i noen utenlandske filmer/programmer de har på nett-TV? Jeg kan ikke se hvordan dette kan gjøre noe godt hverken for produsenten, NRK, forbrukeren eller evt annonsører/sponsorer som uansett ikke kan reklamere på NRK. hvis det er midt i programmer så har det nok med reklamepauser å gjøre . selv om ikke NRK offisielt sender reklame ( bortsett fra egenreklame) så er det andre tv-stasjonerer som gjør det. Man forstår det hvis man tar hensyn til at programmet ikke bare er laget for å sendes på NRK Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 (endret) Da jeg vandret gjennom Moldes gater under jazzfestivalen, kom jeg til en stand med kristne misjonærer. Der hadde en venn av meg og jeg en lang og lærerik samtale, (nei jeg har ikke blitt kristen). Veldig fascinerende hvordan denne mannen har virkelig mistet evnen til å resonere seg fram til ting logisk. Men det er en annen historie. Det jeg vil fram til er, i eksemplarene de delte ut av det nye testamentet "siterte" de Albert Einstein med følgende sitat: Den som ser universets perfeksjon og enda fornekter guds eksistens, er en dåre - Albert Einstein Jeg har lest mye Einstein har skrevet og funnet og jeg har aldri før sett dette sitatet, og med tanke på at godeste Einstein var ateist kan jeg ikke se for meg at han ville sagt dette... Er det noen som vet opphavet til dette sitatet, hvor det kommer fra eller hvor det IKKE kommer fra? Sitatet er ikke her. Ei heller her. Og mine videre søk på internett gir ingen resultater som kan sammenliknes med det sitatet der. For noen sleipe åler som har funnet på det tullet der! Hvilket forlag er boken gitt ut ved? Det burde være mulig å klage til forlaget. Endret 20. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 20. juli 2011 Del Skrevet 20. juli 2011 Albert Einstein brukte ordet "Gud" i en panteistisk sammenheng. Disse to sitatene summerer opp Einsteins personlige forhold til den teistiske "Gud" og den panteistiske "Gud": "I do not believe in a personal God and I have never denied this but have expressed it clearly. If something is in me which can be called religious then it is the unbounded admiration for the structure of the world so far as our science can reveal it." "I believe in Spinoza's God who reveals himself in the orderly harmony of what exists, not in a God who concerns himself with the fates and actions of human beings. " Kilde 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå