Bytex Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Hvorfor består alle de 10 siste sidene av folk som krangler med elgen? Kan du ikke holde deg borte ellernoe? Må komme med disse trollefaktaene dine hele tiden. 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Splittet diskusjonen om golfballer hit: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1358256 Vil dette fungere? http://lolbot.net/pix/17520.jpeg nei, har testet noe tilsvarende med USB-mus, det feilet veldig. Endret 13. juli 2011 av aklla Lenke til kommentar
Ljóseind Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) ^ Gurimalla takk, aklla. Er det bare meg eller er det et økende antall diskusjoner som må splittes fra tråden? Jeg har et spørsmål: Jeg hørte et sted at man alltid skal gjennomsteke kyllingkjøtt pga. smittefare. Men storfekjøtt steker man som oftest ikke ordentlig gjennom, for det ønsker man jo at skal være mørt og fint. Hvorfor gjelder ikke samme regel for storfekjøtt? Kan det ikke være skadelige bakterier i det? Og forresten kunne jeg tenke meg å få et riktig svar, framfor at det er "logisk". You know what I mean? Endret 13. juli 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Vil dette fungere? USB-pinnen forventer å snakke med en USB-port, mens seriellporten prøver å snakke RS-232. Såfremt alle pinnene er koblet til et eller annet fornuftig sted kan det kanskje hackes til, men jeg tror ikke den vil funke på et fabrikksystem. Endret 13. juli 2011 av Hårek Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Vil dette fungere? en artig kobling , men den rosa overgangen har jeg ikke sett før. det ser ut som en serie til PS/2 overgang . Endret 13. juli 2011 av Hårek Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 USB-pinnen forventer å snakke med en USB-port, mens seriellporten prøver å snakke RS-232. Såfremt alle pinnene er koblet til et eller annet fornuftig sted kan det kanskje hackes til, men jeg tror ikke den vil funke på et fabrikksystem. Ett annet stort problem er at USP-pinnen trenger strøm for å fungere, Seriell-porten(?) på hovedkortet gir langt ifra nok strøm, den sender kun ut strøm i form av komunikasjon, ikke strøm for å holde liv i enheter. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Man har lært at en lien motor bruker lite drivstoff og at en stor en bruker mye drivstoff. de senere årene har det vær snakk om stor motor også kan bruke lite drivstoff . det eneste jeg vet er at hvis man bruker en liten og svak motor til å dra noe tungt så kan den god bruke mere drivstoff en den store motoren. hvordan er nå denne sammenhengen egentlig ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Man har lært at en lien motor bruker lite drivstoff og at en stor en bruker mye drivstoff. de senere årene har det vær snakk om stor motor også kan bruke lite drivstoff . det eneste jeg vet er at hvis man bruker en liten og svak motor til å dra noe tungt så kan den god bruke mere drivstoff en den store motoren. hvordan er nå denne sammenhengen egentlig ? Det er ingen direkte sammenheng mellom forbruk og motorstørrelse... 1 Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) en artig kobling , men den rosa overgangen har jeg ikke sett før. det ser ut som en serie til PS/2 overgang . Den er vel fra tiden da man gikk over fra seriell til PS/2. I riktig gode gamle dager koblet man til musen på seriell, nemlig. Så da det begynte å bli vanlig med PS/2 istedenfor fikk musene med et slikt adapter for å sikre bakoverkompatibilitet. Nå som man har gått over til USB legger de ved et PS/2-USB-adapter istedenfor. Så skal man bruke en moderne mus på en riktig gammel PC må man koble USB -> PS/2 -> seriell. Endret 13. juli 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Han Far Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Man har lært at en lien motor bruker lite drivstoff og at en stor en bruker mye drivstoff. de senere årene har det vær snakk om stor motor også kan bruke lite drivstoff . det eneste jeg vet er at hvis man bruker en liten og svak motor til å dra noe tungt så kan den god bruke mere drivstoff en den store motoren. hvordan er nå denne sammenhengen egentlig ? Motorer er vanligvis laget slik at de vil være mest økonomiske i et visst turtallsområde. Hvis du bruker motoren til Hurtigruta for å piske krem, vil det ikke være veldig økonomisk. På samme vis vil det ikke være økonomisk å bruke en bitteliten påhengsmotor på en diger båt, og kjøre påhengsmotoren på maks effekt hele tiden. Med en gang du gir motoren en veldig annen last enn den er beregnet på, blir det uøkonomisk. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 (endret) Man har lært at en lien motor bruker lite drivstoff og at en stor en bruker mye drivstoff. de senere årene har det vær snakk om stor motor også kan bruke lite drivstoff . det eneste jeg vet er at hvis man bruker en liten og svak motor til å dra noe tungt så kan den god bruke mere drivstoff en den store motoren. hvordan er nå denne sammenhengen egentlig ? Det er ingen direkte sammenheng mellom forbruk og motorstørrelse... De fleste, om ikke alle, bensin- og dieselmotorer opererer mest effektivt ved en viss belastning (sannsynligvis pga. motor- og oljetemperatur. Andre som kan mer om motorer har sikkert en bedre begrunnelse enn meg.). Dette er grunnen til at en stor motor bruker like lite eller mindre drivstoff kontra en liten motor når de har samme belastning. Den store motoren arbeider gjerne på 70 % arbeidskapasitet, mens den lille arbeider på 100 % arbeidskapasitet og er dermed mindre effektiv. Endret 13. juli 2011 av Carl Sagan Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 ^ Gurimalla takk, aklla. Er det bare meg eller er det et økende antall diskusjoner som må splittes fra tråden? Jeg har et spørsmål: Jeg hørte et sted at man alltid skal gjennomsteke kyllingkjøtt pga. smittefare. Men storfekjøtt steker man som oftest ikke ordentlig gjennom, for det ønsker man jo at skal være mørt og fint. Hvorfor gjelder ikke samme regel for storfekjøtt? Kan det ikke være skadelige bakterier i det? Det er et par typer bakterier som smitter veldig fort mellom fugledyr, spesielt salmonella, denne bakterien kan gå inn i kjøttet på fuglen, og dør ikke før 65 grader (ca den temperaturen der kjøttet brunes). Samme gjelder for gris. I kuer derimot er det ingen store slike plager som sprer seg veldig fort. Så dette kjøttet er ikke i nærheten av like utsatt (jeg vet ikke om det finnes noen bakterier som går ut i kjøttet på kua som overlever temperaturer over 50 grader). Det bunner rett og slett ut i forskjeller mellom hva slags sykdommer dyrene kan påtrekke seg, og hvorvidt de kan gå ut i kjøttet, og til sist om vi mennesker kan bli syke av det. Kylling og gris tikker ja på alle sammen, og storfe gjør ikke. Om du vil vite mer om hvilke bakterier det er snakk om så får jeg bare henvise til wikipedia eller lignende. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 jeg tenker også på at mange motorer kommer med samme sylinder volume ( det er vel det det heter ) men kan komme i fler utgaver , men forskjellig effekt. vil det det ikke være mindre økonomisk å bruke en motor som man drar mange HK fra en at den samme motoren bare skal ha noen få HK ? jeg spør fordi jeg har hørt at når man endrer på styresystemet ( chiptuning) så får man både bedre ytelse()både raskere respons og fler HK) og mindre forbruk . et oppfølgingsspørsmål blir om det ikke da ville ha vært bedre å ha flere hK selv om man ikke unytter alle fremfor at den har mindre motor som egentlig har akkurat nok mange hestekrefter ? jeg lure rett og slett om det ikke er en måte å spare drivstoff på ? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 jeg tenker også på at mange motorer kommer med samme sylinder volume ( det er vel det det heter ) men kan komme i fler utgaver , men forskjellig effekt. vil det det ikke være mindre økonomisk å bruke en motor som man drar mange HK fra en at den samme motoren bare skal ha noen få HK ? jeg spør fordi jeg har hørt at når man endrer på styresystemet ( chiptuning) så får man både bedre ytelse()både raskere respons og fler HK) og mindre forbruk . et oppfølgingsspørsmål blir om det ikke da ville ha vært bedre å ha flere hK selv om man ikke unytter alle fremfor at den har mindre motor som egentlig har akkurat nok mange hestekrefter ? jeg lure rett og slett om det ikke er en måte å spare drivstoff på ? Som andre har påpekt så vil en motor gjerne være mest effektivt i et visst område. Om du trimmer en motor vil den bli kraftigere, og det punktet der den er mest effektiv kan flyttes opp til et mer passende område for visse stiler av bilkjøring. Bensin derimot sparer du med høyrefoten. Diesel er enda litt mer effektiv med samme kjørestil sammenlignet med bensin. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Her om dagen skjedde det noe merkelig da jeg leste på sengen. Jeg kom borti nattlampen slik at den datt ned fra bordet. Om den traff bakken eller ble stoppet av sin egen ledning husker jeg ikke helt, men i alle fall la jeg merke til at lyset var blitt mye kraftigere da jeg satte den tilbake. 15w-pæren lyste plutselig kritthvitt og intenst, og etter et par titalls sekunder døde den. Med ny pære fungerer lampen normalt. Hva skjedde egentlig? Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Oksygen kom seg inn tipper jeg. Ble en liten sprekk i forseglingen nederst som tillot dette. 3 Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Kan jeg ta med meg en boks proteinpulver til utlandet? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 jeg tenker også på at mange motorer kommer med samme sylinder volume ( det er vel det det heter ) men kan komme i fler utgaver , men forskjellig effekt. vil det det ikke være mindre økonomisk å bruke en motor som man drar mange HK fra en at den samme motoren bare skal ha noen få HK ? jeg spør fordi jeg har hørt at når man endrer på styresystemet ( chiptuning) så får man både bedre ytelse()både raskere respons og fler HK) og mindre forbruk . et oppfølgingsspørsmål blir om det ikke da ville ha vært bedre å ha flere hK selv om man ikke unytter alle fremfor at den har mindre motor som egentlig har akkurat nok mange hestekrefter ? jeg lure rett og slett om det ikke er en måte å spare drivstoff på ? Det korte svaret på spørsmålet ditt er Fiats nye TwinAir-motor, som nylig ble kåret til årets motor av en internasjonal jury. Den er liten, gir masse effekt i forhold til størrelsen og forbruker minimalt med drivstoff. TwinAir-motoren er basert på Fiats MultiAir-prinsipp hvor man benytter elektromagnetisk ventilstyring. De fleste biler har en motorstyring som tar høyde for dårlig østeuropeisk drivstoff. Mange trimmechipper baseres på at man her i vesten kun bruker høykvalitetsdrivstoff, dette kan gi ekstra effekt uten høyere forbruk, motoren utnytter jo bare drivstoffet bedre. Med en sånn chiptrimmet motor bør man altså kun ferdes i Vest-Europa. Turbomotorer med bankesensor kan dog bruke ulike drivstoffkvaliteter, de tilpasser seg automatisk dårligere drivstoff ved å senke ladetrykket. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 13. juli 2011 Del Skrevet 13. juli 2011 Kan jeg ta med meg en boks proteinpulver til utlandet? Hvorfor skal du ikke kunne det? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå