-iL- Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 vel det er ikke slik her i gården ihvertfall... Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Hva er best? Lengst peke eller ringefinger? Dumt spørsmål: Når en heliumballong er så lett at den går i mot tyngdekraften (?) veier den minus? Dette må være det dummeste spørsmålet i denne tråden på en stund.. Den veier fortsatt noe, den veier bare mindre enn luften veier. Hadde den vært veid i vakum ville den falt ned på vekta og veid noe. Så vidt jeg forstår. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 som jeg har lært i fysikken/mekanikken skal man alltid gå ut ifra at den største kraften er den positive. og minustegnet gjør ikke at kraften er negativ, det vil bare si at kraften går bare motsatt vei av hva vi som regnet på det antok at den ville gjøre. med mindre andreforbehold er satt eller tatt, som f.eks: tyngekraften er den positive kraften. den er ikke negativ, den er motsatt rettet. men nå skal jeg slutte å rote he. håper det var noe oppklarende Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Ang. dette med oppdrift i vann, har lurt veldig lenge på dette: Hvis man har en beholder av noe form fylt med luft med et trykk på 1 atm vil den flyte. Hvis man så fyller mer luft i, vil beholderen etterhvert synke, fordi massetettheten (?) blir større. Men hva hvis man har vakuum i beholderen? Da vil jo massetettheten være nærmere 0. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) oppdriften bestemmes av volumet som gjenstanden fortrenger og vekten/massen til gjenstanden. sånn som jeg forstår deg tenker du på f.eks. en tønne som bare inneholder luft, som flyter i vannet. så med mindre du tilfører tønnen mer masse en den har oppdrift vil den flyte. mener det skal være riktig forklart. og ja, vis du komprimerer luften nok, så vil det til slutt (i teorien iallefall) få høy nok massetettet og dermed nok tyngde til å "overvinne" oppdriften og synke. Endret 6. juli 2011 av stich_it Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 Ang. dette med oppdrift i vann, har lurt veldig lenge på dette: Hvis man har en beholder av noe form fylt med luft med et trykk på 1 atm vil den flyte. Hvis man så fyller mer luft i, vil beholderen etterhvert synke, fordi massetettheten (?) blir større. Men hva hvis man har vakuum i beholderen? Da vil jo massetettheten være nærmere 0. jeg tror ikke det med mindre du har merket forskjell i vekt på en tom ( uten trykk) og en fylt beholder ( maks trykk). Nå er det enkelte gasser som gir lit tyngde . propan skal være en av dem. grunne til at jeg nevner det er at på jobben så ble gaffeltrucken drevet av propan. beholderen var tyngre med innhold en uten. hvordan det er med komprimert luft har jeg ikke funnet ut Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) jeg tror ikke det med mindre du har merket forskjell i vekt på en tom ( uten trykk) og en fylt beholder ( maks trykk). Nå er det enkelte gasser som gir lit tyngde . propan skal være en av dem. grunne til at jeg nevner det er at på jobben så ble gaffeltrucken drevet av propan. beholderen var tyngre med innhold en uten. hvordan det er med komprimert luft har jeg ikke funnet ut Luft har da også vekt. En kubikkmeter luft veier omtrent 1.225 kg ved havnivå. Edit: ved atmosfæretrykk og 15*C Endret 6. juli 2011 av cp-nilsen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 6. juli 2011 Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) jeg tror ikke det med mindre du har merket forskjell i vekt på en tom ( uten trykk) og en fylt beholder ( maks trykk). Nå er det enkelte gasser som gir lit tyngde . propan skal være en av dem. grunne til at jeg nevner det er at på jobben så ble gaffeltrucken drevet av propan. beholderen var tyngre med innhold en uten. hvordan det er med komprimert luft har jeg ikke funnet ut .... en full gassbeholder som man kjøper til grillen type stor, har egenvekt på ca 5 kilo og når den er full veier den ca 15 - 16 kilo vis jeg husker riktig. så jo komprimert propan som det vel er i disse har vekt. samme gjelder for vanlig luft, vis du komprimerer det nok så blir det vel tilslutt flytende. og jo mer du komprimerer det jo mer masse får du "plass til" på mindre plass, ergo høyere massetetthet. som igjen vil si at beholderen blir tyngre. Endret 6. juli 2011 av stich_it Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Spørsmålet er jo hva som vil skje med en beholder med vakuum inni. Edit: Har den mer oppdrift enn en beholder med luft i? Endret 7. juli 2011 av Xecuter Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Ang. dette med oppdrift i vann, har lurt veldig lenge på dette: Hvis man har en beholder av noe form fylt med luft med et trykk på 1 atm vil den flyte. Hvis man så fyller mer luft i, vil beholderen etterhvert synke, fordi massetettheten (?) blir større. Men hva hvis man har vakuum i beholderen? Da vil jo massetettheten være nærmere 0. jeg tror ikke det med mindre du har merket forskjell i vekt på en tom ( uten trykk) og en fylt beholder ( maks trykk). Nå er det enkelte gasser som gir lit tyngde . propan skal være en av dem. grunne til at jeg nevner det er at på jobben så ble gaffeltrucken drevet av propan. beholderen var tyngre med innhold en uten. hvordan det er med komprimert luft har jeg ikke funnet ut Det er akkurat det samme med komprimert luft. Det er godt merkbart når man dykker, oppdriften blir større jo mindre luft du har igjen i tanken. En beholder med vakuum inni vil natturlig nok være enda lettere og dermed ha enda mer oppdrift enn om den hadde f.eks luft i seg. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 når man bruke utrykket "vakuum" her mer man da undertrykk eller at den er tom for gass. vakuum er egentlig det samme som luftrom , men så er det slik at en beholder aldri blir helt tom med mindre man har undertrykk . ps: jeger ikke sikker på om ordet "vakuum" er rett , i følge retteprogrammet skal det skrives slik Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vakuum skrives ganske riktig med to u-er. Vakuum er et sted der det ikke finnes noe stoff i det hele tatt, verken luft eller noe annet. Vakuum finnes ikke naturlig, heller ikke i universet, og selv det vakuumet som man klarer å oppnå i laboratorier er ikke helt perfekt. Det finnes alltid minst ett eller flere atomer eller noe i området. I praksis er det derfor korrekt å snakke om tilnærmet vakuum. Men i teorien kan man likevel benytte vakuum som begrep, f.eks når man oppgir lyshastigheten i vakuum som den høyeste teoretisk oppnåelige hastigheten. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Vis vi sier at det er teoretisk mulig å oppnå det perfekte vakuum i en beholder på 1 m3 og vi gjør dette ved havnivå og temperaturen er 15 grader celcius, vil da beholderen veie 1.225 kg mindre en beholder som har normalt trykk. (ref cp-nilsen sitt innlegg) beholderen vil da ligge høyere i vannet da den har mindre masse men fremdeles samme volum. *edit* lagt til en u Endret 7. juli 2011 av stich_it Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) Spørsmålet er jo hva som vil skje med en beholder med vakuum inni. Edit: Har den mer oppdrift enn en beholder med luft i? Hvis det er den samme beholderen er den målbart lettere med vakuum inni i stedet for luft. Om beholderen klapper sammen på grunn av det innvendige undertrykket spiller ingen rolle for vekta så lenge beholderen forblir tett, vekta er den samme. Men en sammenklappet beholder får mindre oppdrift fordi den fortrenger et mindre volum. Endret 7. juli 2011 av SeaLion 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 hvorfor skal beholderen som er uten trykk ( tom) men ikke vakuum være tyngre en den med vakuum ? vill ikke beholder bli lettere hvis man har på en gass som er letter en luft ( at den oppfører seg som en balong ) ? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Vakuum er lettere enn luft. Vakuum er også lettere enn gasser som er lettere enn luft. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 hvorfor skal beholderen som er uten trykk ( tom) men ikke vakuum være tyngre en den med vakuum ? vill ikke beholder bli lettere hvis man har på en gass som er letter en luft ( at den oppfører seg som en balong ) ? med utgangspunkt i det perfekte vakuum, som i mitt eksempel, vil det da ikke være noe i beholderen. og da mener jeg ingenting. og ingenting veier minst. det veier faktisk... ingenting. jeg ser ikke helt det å dra inn gasser som er lettere en vanlig luft (f.eks. hydrogen) i en diskusjon om luft og vakuum Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) hvorfor skal beholderen som er uten trykk ( tom) men ikke vakuum være tyngre en den med vakuum ? vill ikke beholder bli lettere hvis man har på en gass som er letter en luft ( at den oppfører seg som en balong ) ? med utgangspunkt i det perfekte vakuum, som i mitt eksempel, vil det da ikke være noe i beholderen. og da mener jeg ingenting. og ingenting veier minst. det veier faktisk... ingenting. jeg ser ikke helt det å dra inn gasser som er lettere en vanlig luft (f.eks. hydrogen) i en diskusjon om luft og vakuum Det var bare jeg som lurte på hva ville skje hvis så var tilfelle. jeg ser ikke at beholder skal ha forskjellig vekt enten den er tom eller har vakuum her vil nok beholderen beholde egenvekta Endret 7. juli 2011 av den andre elgen Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 (endret) jeg ser ikke at beholder skal ha forskjellig vekt enten den er tom eller har vakuum her vil nok beholderen beholde egenvekta Hva mener du med "tom"? Er den "tom" hvis det er kun hydrogen i den? Er den tom hvis det er en blanding av oksygen og nitrogen i den? Endret 7. juli 2011 av KoKo_ Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 7. juli 2011 Del Skrevet 7. juli 2011 Det var bare jeg som lurte på hva ville skje hvis så var tilfelle. jeg ser ikke at beholder skal ha forskjellig vekt enten den er tom eller har vakuum her vil nok beholderen beholde egenvekta vel vis den er tom helt tom, da er det vakuum da.... er den tom so mvi til vanlig bruker ordet tom, f.eks. "colaflaska er tom" ja da inneholder den luft og luften har masse. som må legges til massen på flasken. "her vil beholderen beholde egenvekta"? ja det vil den selvfølgelig, men det er vel ikke relevant i forhold til disuksjonen. beholderens egenvekt er akkurat det, egenvekt... den er ikke inlkudert ting som er i eller ikke er i beholderen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå