Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har du dysleksi om du skriver "Hvem skjermkort"?

Nei, men jeg håper du tar ansvar og forteller den stakkars sjelen hva som er riktig. Er en sykdom som brer seg fra Østfold og må stoppes!

Jeg har tidligere fått "jeg er så forbanna lei av den pirkinga di arild, så gi faen!", så lar være spør :)

Vedkommede har forøvrig dyskleksi(skrivevansker) og kommer såklart fra østfold(ski), så det du sier stemmer faktisk ganske bra :)

Lenke til kommentar

Hvorfor har en del digitale kompakt fotokameraer begrensning på hvor lenge man kan ta opp film til noen minutter?

Har det noe med en bufferstørrelse på et minne å gjøre, el.? Eller er det rett og slett bare lagt inn en begrensning for at folk skal kjøpe de dyrere kameraene til produsenten?

Og hvorfor er zoom funksjonen til disse kameraene også ofte deaktivert når man filmer med dem? Har det med støy og ustabilitet i zoommekanismen å gjøre?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Tja, kommer ann på om du snakker om byen Ski, eller kommunen. ;)

Du har ås kommune, og vestby kommune sør for ski kommune før østfold kommer, som begge er ca en mil lange/brede. I retning mot spydeberg er det sikkert masse skog som tilhører østfold, men det er i prinsippet ingen "steder" som er i østfold før spydeberg, og det er tross alt 2.1 mil fra ski det også.

Uansett så begynner vel dette å bli stadig mindre snedig..

Lenke til kommentar

Hvorfor har en del digitale kompakt fotokameraer begrensning på hvor lenge man kan ta opp film til noen minutter?

Har det noe med en bufferstørrelse på et minne å gjøre, el.? Eller er det rett og slett bare lagt inn en begrensning for at folk skal kjøpe de dyrere kameraene til produsenten?

Og hvorfor er zoom funksjonen til disse kameraene også ofte deaktivert når man filmer med dem? Har det med støy og ustabilitet i zoommekanismen å gjøre?

Lengde på opptak er gjerne begrenset til buffer, og en treg kontroller for minnekortet (evt tregt minnekort).

Zoombegrensing har jeg ikke vært borti (ikke analog zoom i hvert fall) Digital zoom vil fort trenge en del prosessorkraft å gjøre on-the-fly for et billig kamera (ikke at du vil ha digital zoom uansett), kan ikke si jeg har vært borti et kompaktkamera som ikke kan zoome analogt når du filmer.

Lenke til kommentar

Hvis vi hadde forsterket opp det vi ser med øyet(zoomet inn), på en eller annen måte. Hva hadde vi sett da? Firkanter som pixler er representert?

Både ja og nei.

Synet består av "tapper" og "staver". Tappene er som trekantede pyramide, der hver side kan oppfatte en farge. Vi har massevis av dem i midten, og litt færre ut på siden.

Stavene har kun en side - oversiden, og kjenner kun lysstyrke - sorthvitt syn. Vi har noen av dem i midten av synet, og massevis rundt i kantene, de er mye mer lysfølsomme enn tappene. Det er derfor fargene forsvinner i mørket, og vi har bedre mørkesyn i sidesynet enn rett frem. (man ser gjerne stjerner bedre i sidesynet enn rett frem f.eks)

EDIT: Men de er ikke organisert i et perfekt rutemønster slik som pixler.

Endret av Flimzes
Lenke til kommentar

Snublet over en liten krabat på kjøkkenet, noen som kjenner til hva han er? Får desverre ikke tatt bilde da jeg ikke har kamera men han er ca. 1-2mm i lengde, lysbrun under/mørkbrun over og hårete med skjellete mønster, 6 ben forran på kroppen uten noen synlige øyne og virker som han er i dvaleble liv i han så fort han fikk litt lys på seg.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Snublet over en liten krabat på kjøkkenet, noen som kjenner til hva han er? Får desverre ikke tatt bilde da jeg ikke har kamera men han er ca. 1-2mm i lengde, lysbrun under/mørkbrun over og hårete med skjellete mønster, 6 ben forran på kroppen uten noen synlige øyne og virker som han er i dvaleble liv i han så fort han fikk litt lys på seg.

Vanskelig å svare på uten bilde... :p

Endret av Slimda
Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Hvor lang tid er det målbart cannabis-(thc eller hva man måler)nivå i blodet ditt? Min mor mente nå at det var flere uker, jeg ble brått usikker..

Det kommer an på hvor ofte man røyker. Er det snakk om en fast røyker kan det ta opp til en måned. Er det derimot snakk om en som røyker sjelden, holder det i blodet i maksimalt ett par dager.

Orker ikke å lete opp etter kilder nå, men det er dette jeg mener å huske. Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...