Munty Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) På denne siden er det mange artige figurer å se på som lurer hjernen din. Og på noen av bildene er det advarsler om at man ikke skal se på bildet for lenge. Er det riktig at det finnes bilder som kan påvirke deg? Og finnes det bilder som er farlige å se på? Endret 21. juni 2011 av Munty Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) På denne siden er det mange artige figurer å se på som lurer hjernen din. Og på noen av bildene er det advarsler om at man ikke skal se på bildet for lenge. Er det riktig at det finnes bilder som kan påvirke deg? Og finnes det bilder som er farlige å se på? Helt konkrete forklaringer for hvorfor man ikke burde se på disse bildene lenge har jeg ikke. Jeg vil gjette på at det er et forbehold i tilfelle noe galt kan skje. Optiske illusjoner av denne sorten har først og fremst skarpe farger og forvirrer hjernen. Mange blir kvalme eller får hodepine av slikt. Så er det jo også kjent at blinkende lys kan fremkalle epileptiske anfall, dette gjelder også striper og firkanter. Det sier wikipedia anyway. Uansett er det jo interessant hvis nettsiden peker på noe spesielt ettersom de er så konkrete på advarslene sine Endret 22. juni 2011 av Kakofoni Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Hvis jeg er trøtt, men holder på med noe viktig som jeg ikke kan avslutte, har det noe å si om jeg gir etter for gjespinga og gjesper mye og kraftig, eller om jeg prøver å holde det igjen? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Ja. Gjesping er et signal på at hjernen trenger mere oksygen for å holde seg aktiv. Hvis du tvinger deg til å ikke gjespe blir du enda trøttere, da hindrer du oksygenet å komme dit det helst skulle vært. Endret 22. juni 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Ja. Gjesping er et signal på at hjernen trenger mere oksygen for å holde seg aktiv. Hvis du tvinger deg til å ikke gjespe blir du enda trøttere, da hindrer du oksygenet å komme dit det helst skulle vært. Dette er bare en seiglivet hypotese som har blitt motbevist flere ganger. Gjesping tilfører ikke kroppen noe mer oksygen, snarere tvert imot. Grunnen til at vi gjesper er fortsatt et mysterium, men mer troverdige teorier er strekking av muskler (hos enkelte dyr må kjevemuskulaturen alltid være høyst funksjonell - strekking av muskler gjør dem mer avslappet, men det viser seg også at man blir mer våken av å gjespe), regulering av temperatur i hjernen, forsvaring av territorium eller regulering av humør. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 regulering av temperatur i hjernen, forsvaring av territorium eller regulering av humør. Ser ikke helt hvordan disse punktene kan regnes som troverdige teorier for mennesket.. Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Ting som henger igjen fra evolusjonen. Slik som mange tror hikking er. Samme med noe som ble tatt opp et par sider tilbake, om urinering når du er nervøs. Kroppens forsvarsmekanisme forteller deg at du flykter fortere uten det inni, osv. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Skulle akkurat til å si det samme som Redneck. Gjesping er nok noe som henger igjen fra før vi var mennesker. Slik som andre unyttige ting som blindtarm og halebein. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 anyone? Kanskje statistisk sett. Høres likevel litt søkt ut. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 "Scientists think" pleier å være en god sannhetsindikator. 5 Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 (endret) Med over 40,000 arter og eneste sted uten edderkopper er Antarktis, så kjøper jeg den. Finner edderkopper stort sett uansett hvor man leter, ta en titt i veggen din... Har forøvrig hørt/lest den der en del forskjellige steder, deriblandt IV og Nat, så ligger nok mer enn bare "think" bak. Har hvertfall ikke sett det blitt skrevet slik tidligere, men mer bastant, og i snitt fremfor slik det står over. Endret 22. juni 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. juni 2011 Del Skrevet 22. juni 2011 Det er vel basert på samme statistikken som "The average person swallows three spiders during their sleep in their lifetime" 1 Lenke til kommentar
CFM Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 For gjennomsnittsmannen, sånn omtrent hvor mye brus er det farlig å drikke om dagen med tanke på sukkersyke? Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 et regnestykke jeg ikke orker å ta akkurat nå vi har 150 teiner på 4kg hver = 1 lenk vi går framover med ca 1.5knop vi har 1 anker i hver enda av lenken på 25kg hvor sterkt dra kraft vil dette bli? altså hvis jeg skulle ha holdt dette igjen hvor mye styrke måtte til da? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Det kommer an på vannmotstanden og dermed vinkelen på wiren i vannet. Vekta er i hvert fall 625 kg + wire. Dersom dette danner en vinkel på 45 grader i vannet kan du regne med at X og Y-komponentene av krafta er like store. Dvs. Krafta Fy = (625 kg + wire) * G = rundt 6,25 kN. Legg sammen vektorene Fx og Fy så får du i tilfellet 45 grader en kraft F = roten av 2 * Fy = ca 8,84 kN. Andre vinkler gir selvsagt andre krefter. Endret 23. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
DrHawkins Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 (endret) Det kommer an på vannmotstanden og dermed vinkelen på wiren i vannet. Vekta er i hvert fall 625 kg + wire. Dersom dette danner en vinkel på 45 grader i vannet kan du regne med at X og Y-komponentene av krafta er like store. Dvs. Krafta Fy = (625 kg + wire) * G = rundt 6,25 kN. Legg sammen vektorene Fx og Fy så får du i tilfellet 45 grader en kraft F = roten av 2 * Fy = ca 8,84 kN. Andre vinkler gir selvsagt andre krefter. ok så hvis jeg forstår det riktig så vil det si da ca 900kg styrke per meter? (brukte converter) hvis båt hastigheten hadde økt til 4 knop, hadde da styrken økt dramatiskt eller bare litt? hva er det som virkelig drar opp selve styrken på det der? Edit: vannmotstand: 0.5 - 1 knop i mot bruker tau ikke wire, også er det 2 anker til sammen, en i hver ende så total vekta blir 650kg vinkel på tauet er litt vanskelig å si pga når det kun går tau ut når vi setter lenken så er det gjerne mye mer enn 45 grader mens når tauet kommer til teina så strekker det seg og blir mye mindre enn 45 grader. Endret 23. juni 2011 av DrHawkins Lenke til kommentar
The_Tom Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Hvorfor er det bare dverger i game of thornes og ringenes herre. og ikke noen andre filmer med sverd og skjold? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 23. juni 2011 Del Skrevet 23. juni 2011 Fordi det er slik historien og fantasi-verdenen er lagt opp? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå