Admiral1 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Dette var forklart for to sider siden: Syns du det? Hva er det som skjer? For meg er det hlet ulogisk at en beholder som inneholder en veske som består av 100% alkohol, mister %'er bare ved å komme i kontakt med luft. Hva består de siste 4% av etter luft kontakt? Er det slik at en 1L med 100% alkohol blir til 96cl av 96% alkohol? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Finnes det 3D CT scanning i Norge? Å hvordan ville jeg kunne få noe slikt uten at det feiler meg noe(men av nyskjerrighet)? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mange sykehus som har CT-scanner. Men jeg tror det må feile deg noe alvorlig, f.eks. symptomer på svulst i hjernen elns før du får "teste" den. Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Mange sykehus som har CT-scanner. Men jeg tror det må feile deg noe alvorlig, f.eks. symptomer på svulst i hjernen elns før du får "teste" den. Eller hvis du blir slått bevisstløs på byen og blir henta av sykebil, så blir du sendt inn til CT-scan for å sjekke etter hjerneblødning. Og da må du betale en egenandel på 500 kroner for utrykning. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Vent nå litt. Hvis du får juling på byen, må du betale for det? Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Stemmer det. Pluss tannlegeregninger, med mindre du er forsikret, eller politiet finner de som banka deg opp. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hvem skal ellers betale legen? Tror du politimannen som leverer deg på legevakta trekker visakortet sitt? Eller kanskje de skriver en regning til Staten? Hardly. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Burde man plugge ut stikkontakter osv dersom lynværet er i nærheten, selv om jeg har moderne elektrisk anlegg i huset? Selv om man har forsikringen i orden, lever fortsatt den gode, gamle regelen om at TV-en bør slås av og stikkontakter dras ut når lynet slår ned skriver abcnyheter. De som har installert et overspenningsvern i sikringsboksen, kan ifølge senior skadesjef Håvard Søvde i TrygVesta imidlertid være rimelig trygge på at elektroniske artikler overlever tordenværet. Han anbefaler resten av oss til å skaffe seg løse overspenningsvern og sørge for at disse stikkes inn i jordede kontakter. – Ellers er fortsatt det første, beste og eldste rådet å dra ut alle stikkontakter, bortsett fra kjøleskap og fryser. http://www.abcnyhete...og-sla-av-tv-en Det er i hoved sak den ven lynnet kan gå man skal fjerne her . Da vil jeg tro at man først og fremst skal koble ut antenne som står ute . ( gjelder for det meste for parabol og riks-tv ) strømforsyningen vil gi en viss motstand for lynnet. Det betyr likevel ikke at det ikke kan bli ødelagt av lynet vis man mangle annen beskyttelse. beskyttelsen skal reagere så kjapt at lynnet ikke rekker så langt . Men så er det ikke så fort gjort å koble av en antenneledning fra parabol. Nå er det vel også derfor man bør bruke galvanisk skille der det er mulig Den vanlige antenneledningen som bruker RF kontakten er jo bare å nappe ut. i tillegg så er mye av elektronikken tilknyttet tv i dag ikke beregnet å kobles ut Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hvem skal ellers betale legen? Tror du politimannen som leverer deg på legevakta trekker visakortet sitt? Eller kanskje de skriver en regning til Staten? Hardly. Men om han som slo deg ned mot formodning blir tatt for det, kan han dømmes til å måtte betale erstatning, da blant annet for å dekke legeregninger. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Mange sykehus som har CT-scanner. Men jeg tror det må feile deg noe alvorlig, f.eks. symptomer på svulst i hjernen elns før du får "teste" den. Eller hvis du blir slått bevisstløs på byen og blir henta av sykebil, så blir du sendt inn til CT-scan for å sjekke etter hjerneblødning. Og da må du betale en egenandel på 500 kroner for utrykning. Hvor i all verden har du det i fra? Jeg har faktisk opplevd å bli slått ned å måtte på sykehus for å sjekke om jeg hadde hjerneblødning. Måtte lese noe skrift på veggen, men var litt for overstadig så klarte det ikke Fikk faktisk ambulanse fly til Hammerfest sykehus sammen med en hjerteinfarkt pasient å jeg betalte NADA. Endret 20. juni 2011 av Kim Spartacus Lenke til kommentar
sukkersatan Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg lurer på hva dipolar eksitasjon betyr i optikksammenheng. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Jeg husker ikke hvor jeg leste dette, men det var en artikkel om en diktator(?) som drepte sine motstandere i tur og orden mens han spilte "Those were the days my friend" over anlegget. Noen som vet hvem det er snakk om? EDIT: Arh, nå endelig finner jeg det: Francisco Macias Nguema Francisco Macias Nguema was President of Equatorial Guinea from 1968-1979, his reign ending after being overthrown by his nephew, Teodoro Obiang Nguema, who is the current dictator of Equatorial Guinea. Nguema (The Uncle) closed down hospitals in favor of his Witch Doctor Ancestry. He banned the word “intellectual” and banned fishing. He changed the national motto to “There is no other God than Macias Nguema.“ He killed the head of the national bank and hid all the money of the National Treasury in his house. On Christmas, 1975, he ordered 150 opponents executed in a football field to the tune of “Those Were The Days”. His reign of terror and insanity was finally over when he was executed by firing squad “101 times”, and was replaced by a slightly less insane, evil and strange dictator. Endret 20. juni 2011 av co2 Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Jeg googlet det og fant dette: Matters improved, but not much, when Macias was deposed in 1979 by his nephew, the current president , who had his uncle executed by his personal Moroccan security guards. This Moroccan elite of President Obiang, who has ruled for the past 25 years, has been known to execute by firing squad up to 150 dissidents at a time in the national football stadium while a military band played Those Were The Days, My Friend. Lenke til kommentar
sukkersatan Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Stemmer det at de spilte vakker musikk i Auschwitz mens folk ventet på tur til å gå inn i gasskamrene? Lenke til kommentar
Abnegation Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 Hvem skal ellers betale legen? Tror du politimannen som leverer deg på legevakta trekker visakortet sitt? Eller kanskje de skriver en regning til Staten? Hardly. Sant skal sies at store deler av tannlegeregningen gikk direkte til NAV. Mange sykehus som har CT-scanner. Men jeg tror det må feile deg noe alvorlig, f.eks. symptomer på svulst i hjernen elns før du får "teste" den. Eller hvis du blir slått bevisstløs på byen og blir henta av sykebil, så blir du sendt inn til CT-scan for å sjekke etter hjerneblødning. Og da må du betale en egenandel på 500 kroner for utrykning. Hvor i all verden har du det i fra? Jeg har faktisk opplevd å bli slått ned å måtte på sykehus for å sjekke om jeg hadde hjerneblødning. Måtte lese noe skrift på veggen, men var litt for overstadig så klarte det ikke Fikk faktisk ambulanse fly til Hammerfest sykehus sammen med en hjerteinfarkt pasient å jeg betalte NADA. Dette har jeg fra egne erfaringer. Jeg syntes også det hele var overdrevenent unødvendig med CT-scan, så jeg tok en kjapp selvdiagnosering, hentet tennene mine og gikk. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 20. juni 2011 Del Skrevet 20. juni 2011 (endret) Hvorfor er det fokus på stjernekikkerter (de billige som alle kan kjøpe)? Det er vel så og si samme fokus om du vil se på månen, en planet eller en fjærn stjerne? Og forskjellen ville vel uansett vært så liten at man ikke hadde greid å justere det uansett. Jeg prater selvsagt om de lange tynne linsekikkertene man får kjøpt, ikke de litt dyrere tykke korte speilkikkertene. Endret 20. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 jeg har opplevd at enkelte har en tendens til å le når de blir informert om svært uheldige situasjoner, f.eks dødsfall. hva er forklaringen bak en slik reaksjon? jeg vil gjerne ha et utfyllende svar om noen kan gi meg det, ettersom jeg også kan synse. Lenke til kommentar
Sondring Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Jeg prater selvsagt om de lange tynne linsekikkertene man får kjøpt, ikke de litt dyrere tykke korte speilkikkertene. Newton reflektoren min har også "fokus" - jeg bruker den når jeg bytter linser, da de har litt forskjellig fokusområde; jeg bruker den også når venner med briller skal bruke teleskopet. For linsekikkert faller jo linse-greia vekk, men det er fremdeles en fordel å ikke bruke briller når man ser i kikkert, så fokus for den grunnen gjelder enda. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 (endret) Dette var forklart for to sider siden: Syns du det? Hva er det som skjer? For meg er det hlet ulogisk at en beholder som inneholder en veske som består av 100% alkohol, mister %'er bare ved å komme i kontakt med luft. Det er fordi etanol er Hygroskopisk Hva består de siste 4% av etter luft kontakt? Vann. Er det slik at en 1L med 100% alkohol blir til 96cl av 96% alkohol? Det er et ufulstendig spørsmål siden det selvsagt avhenger av luftfuktighet, temperatur, trykk og andre randbetingelser. Edit. Og selvfølgelig også når du foretar målingen. Endret 21. juni 2011 av SirDrinkAlot 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2011 Del Skrevet 21. juni 2011 Hvorfor er det fokus på stjernekikkerter (de billige som alle kan kjøpe)? Det er vel så og si samme fokus om du vil se på månen, en planet eller en fjærn stjerne? Og forskjellen ville vel uansett vært så liten at man ikke hadde greid å justere det uansett. Jeg prater selvsagt om de lange tynne linsekikkertene man får kjøpt, ikke de litt dyrere tykke korte speilkikkertene. De kan komme ut av fokus dersom du bruker de ved andre temperaturer enn den de var fininstilt med. Dessuten er det også kjekt å kunne bruke de til noe annet også. Ved avstander under ca 1 km må man stille justere fokus fra uendelig til der man vil fokusere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå