Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det har jeg svært vanskelig for å tro på.

*edit*

kan dette være noe?

In beer, alcohol content is 3–12% abv, but it is most often 4–6%. Conventional wines will have 9–16% abv, with most being between 12.5–14.5%.[6] Fortified wines, such as port, madeira, marsala, sherry, and vermouth, have 15.5–20% abv. The wine is “fortified” by adding a distilled spirit, usually brandy, to it. Stronger drinks, such as liquors, are distilled after fermentation to increase their alcohol content. These form a very broad category of beverages whose alcohol content can range from 20% to 95% abv. Old recipes may reference second proof (60% abv or 120 proof), third proof (70% abv or 140 proof), or fourth proof spirits (80% abv or 160 proof).[citation needed]
Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg hva de sa på engelsk. Men det er mulig at oversetteren har drukket for mye av produktet...

EDIT:

Nå sa de på engelsk "One hundred and fourty proof."

Mener nå å huske fra en annen alkoholdokumentar at ordet proof overdriver.

Alkoholprosenten er halvparten av det de kaller proof.

Halvparten av 140 proof er 70%

Kan dette stemme? Og hvorfor er proof så overdreven?

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på en dokumentar om Jack Daniels Whiskey-destilleriet i Tennessee.

De snakket om en væske som hadde 140% alkohol.

Hvordan kan det være over 100%?

Det går da ikke. Uansett så er vel maks alkoholprosent utenfor destileringsapparatet rundt 96%.

Lenke til kommentar

Ifølge den Wikipediaartikkelen, er det en utregningsmetode for å vise hvor mye alkohol er i drinken. 80% alkohol er 140 i den måleenheten. 7 av 7 enheter alkohol gir da 175 i den måleenheten, altså 100% alkohol.

*edit*

Evt. så regner jeg litt feil nå på kveldingen. :)

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Jeg ser på en dokumentar om Jack Daniels Whiskey-destilleriet i Tennessee.

De snakket om en væske som hadde 140% alkohol.

Hvordan kan det være over 100%?

Det går da ikke. Uansett så er vel maks alkoholprosent utenfor destileringsapparatet rundt 96%.

Destilasjon fører nok til opp mot 96% etanol, men man kan oppnå 100%, eller nærme 100% med litt mer avanserte metoder. Ettersom 96% er godt nok i de fleste tilfellene så kan man spare seg for de ekstra kostnadene som tilkommer om man skal ha 100%. Og ettersom 100% vil suge til seg vann når man åpner korken så bør man enten ha meget kontrollerte forhold / jobbe i vannfritt miljø.

Som nevnt over så var det nok proof som var ment her.

Lenke til kommentar

I hvilke sammenhenger har man bruk for 100% sprit? :)

Jeg har sommerjobb på en kjemilab, og ser at en del folk som jobber der har flasker med 100 vol% etanol stående. Dette er for å tilsette til blandinger der vann overhodet ikke må forekomme. (Jeg bruker selv en del etanol til vask av diverse labutstyr, og der skal 100 % helst ikke brukes siden det er «litt» dyrere - 96 % er veien å gå. :) )

Lenke til kommentar

Jeg fikk ikke med meg hva de sa på engelsk. Men det er mulig at oversetteren har drukket for mye av produktet...

EDIT:

Nå sa de på engelsk "One hundred and fourty proof."

Mener nå å huske fra en annen alkoholdokumentar at ordet proof overdriver.

Alkoholprosenten er halvparten av det de kaller proof.

Halvparten av 140 proof er 70%

Kan dette stemme? Og hvorfor er proof så overdreven?

Ja, skulle akkurat til å foreslå at de kanskje sa "proof" på engelsk. 140 proof er kanskje rundt 90% eller noe vil jeg tippe. Står sikkert mer på wikipedia hvor begrept kommer fra.

AtW

Lenke til kommentar

Står i lenken min. 140 proof er 70% alkohol.

*edit*

Eller, kommer ann på om du bruker Amerikansk eller britisk regnemåte. Amerikansk går helt til 200 proof, mens engelsk går til 175.

*edit2*

Begge er 100% alkohol. :)

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at det går an å ha 100% i en flaske, men med en gang man åpner korken så blir det 96%? Mener å ha hørt det :p

Dette er en myte, riktignok med en liten kjerne av sannhet. Når du åpner en flaske med 100 % etanol vil vanndamp (fuktighet) i luften løse seg i etanolen, samtidig som at det fordamper etanol fra flasken. Når en viss mengde vann har løst seg i spriten, vil det som damper av inneholde mer etanol enn selve væsken, og dermed vil alkoholprosenten gå nedover. Men mange tror nok at dette skjer nærmest umiddelbart - det gjør det ikke, selv om systemet ikke er i likevekt når korken er skrudd av.

Lenke til kommentar

Inni destillasjonsapparatet også. Destillasjon av vann-etanol-blandinger er en forutsetning for at 96%-grensen oppstår. Har man f.eks en blanding av etanol og metan og destillerer det så får man 100% ren alkohol. Eller bruker man andre metoder enn desitllasjon for å skille vann og etanol så kan man oppnå 100%. Disse metodene er som nevnt dyre. I tillegg kan det medføre svært giftige sporstoffer i etanolen. (Mye giftigere enn etanolen er i seg selv).

GeO har rett i at det er en myte. Alkoholprosenten i en åpen flaske med 100% vil dale ned mot 96% i løpet av timer eller døgn avhengig av luftfuktighet, temperatur, vind osv. Deretter vil prosenten fortsette å synke forbi 96% og nedover. Lar du en flaske 100% stå åpen et år så kan det være ganske få prosent igjen etter det året.

Lenke til kommentar

Det med "proof" har jeg hørt kommer fra en gammel måte å teste brennevinets alkoholinnhold på. Det var veldig mye utvannet sprit ute og gikk, så metoden man brukte for å finne ut om det var ekte vare var å tenne på det. Hvis det hadde over 50% alkoholinnhold (100% proof), så tok blandingen fyr. Hvis den ikke tok fyr ble alkoholinnholdet sett på som for lavt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...