Mannen med ljåen Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg ser på en dokumentar om Jack Daniels Whiskey-destilleriet i Tennessee. De snakket om en væske som hadde 140% alkohol. Hvordan kan det være over 100%? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Det har jeg svært vanskelig for å tro på. *edit* kan dette være noe? In beer, alcohol content is 3–12% abv, but it is most often 4–6%. Conventional wines will have 9–16% abv, with most being between 12.5–14.5%.[6] Fortified wines, such as port, madeira, marsala, sherry, and vermouth, have 15.5–20% abv. The wine is “fortified” by adding a distilled spirit, usually brandy, to it. Stronger drinks, such as liquors, are distilled after fermentation to increase their alcohol content. These form a very broad category of beverages whose alcohol content can range from 20% to 95% abv. Old recipes may reference second proof (60% abv or 120 proof), third proof (70% abv or 140 proof), or fourth proof spirits (80% abv or 160 proof).[citation needed] Endret 16. juni 2011 av Slimda Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Jeg fikk ikke med meg hva de sa på engelsk. Men det er mulig at oversetteren har drukket for mye av produktet... EDIT: Nå sa de på engelsk "One hundred and fourty proof." Mener nå å huske fra en annen alkoholdokumentar at ordet proof overdriver. Alkoholprosenten er halvparten av det de kaller proof. Halvparten av 140 proof er 70% Kan dette stemme? Og hvorfor er proof så overdreven? Endret 16. juni 2011 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg ser på en dokumentar om Jack Daniels Whiskey-destilleriet i Tennessee. De snakket om en væske som hadde 140% alkohol. Hvordan kan det være over 100%? Det går da ikke. Uansett så er vel maks alkoholprosent utenfor destileringsapparatet rundt 96%. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det var nok etter all sannsynlighet proof (= vol% etanol x 2) det var snakk om ja. Over 100 vol% er vel fortsatt per definisjon umulig. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Ifølge den Wikipediaartikkelen, er det en utregningsmetode for å vise hvor mye alkohol er i drinken. 80% alkohol er 140 i den måleenheten. 7 av 7 enheter alkohol gir da 175 i den måleenheten, altså 100% alkohol. *edit* Evt. så regner jeg litt feil nå på kveldingen. Endret 16. juni 2011 av Slimda Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 hvordan har kjønnssykdommer oppstått? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 På samme måte som alle andre sykdommer? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg ser på en dokumentar om Jack Daniels Whiskey-destilleriet i Tennessee. De snakket om en væske som hadde 140% alkohol. Hvordan kan det være over 100%? Det går da ikke. Uansett så er vel maks alkoholprosent utenfor destileringsapparatet rundt 96%. Destilasjon fører nok til opp mot 96% etanol, men man kan oppnå 100%, eller nærme 100% med litt mer avanserte metoder. Ettersom 96% er godt nok i de fleste tilfellene så kan man spare seg for de ekstra kostnadene som tilkommer om man skal ha 100%. Og ettersom 100% vil suge til seg vann når man åpner korken så bør man enten ha meget kontrollerte forhold / jobbe i vannfritt miljø. Som nevnt over så var det nok proof som var ment her. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 I hvilke sammenhenger har man bruk for 100% sprit? Lenke til kommentar
GeO Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 I hvilke sammenhenger har man bruk for 100% sprit? Jeg har sommerjobb på en kjemilab, og ser at en del folk som jobber der har flasker med 100 vol% etanol stående. Dette er for å tilsette til blandinger der vann overhodet ikke må forekomme. (Jeg bruker selv en del etanol til vask av diverse labutstyr, og der skal 100 % helst ikke brukes siden det er «litt» dyrere - 96 % er veien å gå. ) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jeg fikk ikke med meg hva de sa på engelsk. Men det er mulig at oversetteren har drukket for mye av produktet... EDIT: Nå sa de på engelsk "One hundred and fourty proof." Mener nå å huske fra en annen alkoholdokumentar at ordet proof overdriver. Alkoholprosenten er halvparten av det de kaller proof. Halvparten av 140 proof er 70% Kan dette stemme? Og hvorfor er proof så overdreven? Ja, skulle akkurat til å foreslå at de kanskje sa "proof" på engelsk. 140 proof er kanskje rundt 90% eller noe vil jeg tippe. Står sikkert mer på wikipedia hvor begrept kommer fra. AtW Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Står i lenken min. 140 proof er 70% alkohol. *edit* Eller, kommer ann på om du bruker Amerikansk eller britisk regnemåte. Amerikansk går helt til 200 proof, mens engelsk går til 175. *edit2* Begge er 100% alkohol. Endret 16. juni 2011 av Slimda Lenke til kommentar
Zandreu Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Snedig spørsmål. Hva er poenget med proof? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Ta en titt på Alcohol Proof hos Wikipedia, står en forklaring av hva det kommer av. Lenke til kommentar
TMB Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Er det ikke slik at det går an å ha 100% i en flaske, men med en gang man åpner korken så blir det 96%? Mener å ha hørt det Lenke til kommentar
GeO Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Er det ikke slik at det går an å ha 100% i en flaske, men med en gang man åpner korken så blir det 96%? Mener å ha hørt det Dette er en myte, riktignok med en liten kjerne av sannhet. Når du åpner en flaske med 100 % etanol vil vanndamp (fuktighet) i luften løse seg i etanolen, samtidig som at det fordamper etanol fra flasken. Når en viss mengde vann har løst seg i spriten, vil det som damper av inneholde mer etanol enn selve væsken, og dermed vil alkoholprosenten gå nedover. Men mange tror nok at dette skjer nærmest umiddelbart - det gjør det ikke, selv om systemet ikke er i likevekt når korken er skrudd av. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Det går da ikke. Uansett så er vel maks alkoholprosent utenfor destileringsapparatet rundt 96%. Inni destillasjonsapparatet også. Destillasjon av vann-etanol-blandinger er en forutsetning for at 96%-grensen oppstår. Har man f.eks en blanding av etanol og metan og destillerer det så får man 100% ren alkohol. Eller bruker man andre metoder enn desitllasjon for å skille vann og etanol så kan man oppnå 100%. Disse metodene er som nevnt dyre. I tillegg kan det medføre svært giftige sporstoffer i etanolen. (Mye giftigere enn etanolen er i seg selv). GeO har rett i at det er en myte. Alkoholprosenten i en åpen flaske med 100% vil dale ned mot 96% i løpet av timer eller døgn avhengig av luftfuktighet, temperatur, vind osv. Deretter vil prosenten fortsette å synke forbi 96% og nedover. Lar du en flaske 100% stå åpen et år så kan det være ganske få prosent igjen etter det året. Lenke til kommentar
Skurupu Skrevet 17. juni 2011 Del Skrevet 17. juni 2011 Det med "proof" har jeg hørt kommer fra en gammel måte å teste brennevinets alkoholinnhold på. Det var veldig mye utvannet sprit ute og gikk, så metoden man brukte for å finne ut om det var ekte vare var å tenne på det. Hvis det hadde over 50% alkoholinnhold (100% proof), så tok blandingen fyr. Hvis den ikke tok fyr ble alkoholinnholdet sett på som for lavt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå