Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Luftputebåt aka hovercraft. Ikke akkurat et nytt konsept.

Dog, jeg er rimelig sikker på at det er ekranoplan du er ute etter, da luftputebåter fungerer på en annen måte enn det du forklarte (blant annet er det en eller flere vifter under som sørger for oppdrift).

Sovjetunionens/Russlands Lun-klasse ekranoplan er heftig shit med en lengde på 74 meter, en vekt på 286 tonn og en toppfart på 550 km/t. Om de regnes som fly er de de største flyene som finnes, og om de regnes som skip er de de raskeste skipene som finnes. Om du har spilt World In Conflict: Soviet Assault finner du dem langs strandkanten på banen som foregår i Lofoten. :p

Endret av KongKake
Lenke til kommentar

hvilken virkingsgrad har dagens moderne kjøttproduksjon? altså, hvor mye energi (gjerne kalorier) i form av mat/fór må dyrene spise per kalori kjøtt (som vi kan spise)?

litt interessant spørsmål for mat i fremtiden, hvis jorden blir overbefolket kan vi ikke kaste penger/energi ut av vinduet pga dårlig virkningsgrad i matforsyningen vår.

man kan jo også si at det er mer miljøvennlig å spise grønnsaker enn å spise kjøtt.

prøvde å regne ut selv, men kan jo høre hvis noen her vet noe?

Lenke til kommentar

Det har vel ingenting å si hvor lavt det flyr på hastigheten vel?

Se her: http://www.vgtv.no/#id=41713

I denne videoen flyr flyet VELDIG lavt, men det er ikke helt det jeg er ute etter. For det første tviler jeg på at dette flyet flyr i marsjhastigheten til ett passasjerfly som er på omtrent 800 Km/t. Utifra videoen å dømme vil jeg tro det flyr i noe mellom 200 og 300 Km/t. Og jagerfly er laget mye mer aerodynamisk enn passasjerfly.

Ett passasjerfly ville ALDRI kunne flydd 800 Km/t i høyder som er 1000m og under, men jeg er ute etter spesifikt hvorfor og hva som skjer med flyet, og hvor fort det kan fly i forhold til høyden.

Lenke til kommentar

Jeg spurte litt tidligere i tråden om passasjerfly sin hastighet kontra høyde, men fikk ikke svar, så jeg prøver meg igjen.

Hvor fort greier ett Boeing 757 å fly ved, ja la oss si 1km høyde og lavere. Hvilke faktorer spiller en rolle for hva som kan skje med flyet om det har for høy hastighet i forhold til høyden, eller om dette i det hele tatt er mulig.

Om det finnes en graf over hastighet kontra høyde så er det nettopp hva jeg er ute etter!

Du har to hastigheter: Lufttrykket mot selve flyskroget (Air Speed) og hastighet i forhold til bakken (Ground Speed).

Jo høyere du flyr, jo tynnere blir luften og du må fly fortere i forhold til bakken og partiklene i luften for å kompansere for det lavere lufttrykket og dermed holde samme lufttrykk mot flyskroget (Air Speed).

Dermed ved samme Air Speed så blir Ground Speed høyere jo høyere du flyr.

Men bare opp til en viss høyde, for når lufttrykket går ned så går også MACH tallet ned. Altså hastigheten på lydmuren (på grunn av lengre avstand mellom luftpartiklene). Ergo, flyet kan ikke holde samme marsjlufthastighet i høyden som ved bakken uten at det når lydmuren.

Ser man på en 737 så vil den ha en maks hastighet på rundt 280-290 knop i marsjhøyde, mens ved bakkenivå kanskje 350 knop eller mer. Jeg husker ikke eksakte tall her og nå.

Hvis flyet har for høy hastighet så vil dette merkes som voldsomme vibrasjoner samt at flyet vil bli umulig å styre.

Grunnen er at på grunn av konstruksjonen på vingen så går luften raskere over vingen enn under. Da skapes et lavere trykk over og et høyere trykk under og vi får løft. Når man begynner å nærme seg lydmuren vil dette merkes først i overkant av vingen der luften går raskere enn andre steder rundt flyet. Når luften her når supersonisk fart vil det skapes en sjokkbølge som ødelegger det laminære luftlaget bakover på vingen og det skapes turbulens, motstand og veldig med vibrasjoner. Etterhvert vil flyet rett og slett bli ristet i stykker.

Edit* Husk at dette er snakk om vanlige passasjerfly, jagerfly har en helt annen vingeprofil som er mye spissere i front og den er ikke buet over, snarere en kant.

a35a7b8eee46.png

Endret av CFM
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Luftputebåt aka hovercraft. Ikke akkurat et nytt konsept.

Dog, jeg er rimelig sikker på at det er ekranoplan du er ute etter, da luftputebåter fungerer på en annen måte enn det du forklarte (blant annet er det en eller flere vifter under som sørger for oppdrift).

Sovjetunionens/Russlands Lun-klasse ekranoplan er heftig shit med en lengde på 74 meter, en vekt på 286 tonn og en toppfart på 550 km/t. Om de regnes som fly er de de største flyene som finnes, og om de regnes som skip er de de raskeste skipene som finnes. Om du har spilt World In Conflict: Soviet Assault finner du dem langs strandkanten på banen som foregår i Lofoten. :p

Herregud, er det det det er? Jeg trodde bare att det var piloene som var helt ekstremt flinke til å lande/kræsje! :!:

Lenke til kommentar

Det dominerende vindmønsteret i vår del av verden er fra vest mot øst. Det gjør at flyene som regel får oftere medvind fra USA til Norge enn omvendt. Så ja, det går faktisk litt raskere. Vanligvis.

3d_hadley_md.v3.jpg

image_sci_earth055.jpg

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det dominerende vindmønsteret i vår del av verden er fra vest mot øst. Det gjør at flyene som regel får oftere medvind fra USA til Norge enn omvendt. Så ja, det går faktisk litt raskere. Vanligvis.

Har ikke jordens rotasjon noe å si på om det går raskere en vei?

Lenke til kommentar

hvilken virkingsgrad har dagens moderne kjøttproduksjon? altså, hvor mye energi (gjerne kalorier) i form av mat/fór må dyrene spise per kalori kjøtt (som vi kan spise)?

litt interessant spørsmål for mat i fremtiden, hvis jorden blir overbefolket kan vi ikke kaste penger/energi ut av vinduet pga dårlig virkningsgrad i matforsyningen vår.

man kan jo også si at det er mer miljøvennlig å spise grønnsaker enn å spise kjøtt.

prøvde å regne ut selv, men kan jo høre hvis noen her vet noe?

Finner dette på wikipedia:

Animals fed on grain need more water than grain crops.[4] In tracking food animal production from the feed through to the dinner table, the inefficiencies of meat, milk and egg production range from a 4:1 energy input to protein output ratio up to 54:1.[4] The result is that producing animal-based food is typically much less efficient than the harvesting of grains, vegetables, legumes, seeds and fruits for direct human consumption.[4]

Chicken meat production consumes energy in a 4:1 ratio to protein output; beef cattle production requires an energy input to protein output ratio of 54:1. (Lamb meat production is nearly as inefficient at 50:1, according to the ecologist's analysis of U.S. Department of Agriculture statistics. Other ratios range from 13:1 for turkey meat and 14:1 for milk protein to 17:1 for pork and 26:1 for eggs.)

Men så skal det også sies at vi trenger ikke bytte over til vegetar dietter for og redde verden, det blir allerede produsert mat nok til at ingen personer i hele verden trenger å sulte, det blir bare ikke distribuert "rettferdig".

Lenke til kommentar

Var et spørsmål tidligere her om hvorfor vi må tisse når vi begynner å fryse. Det er fordi kroppen sender mesteparten av blodet inn til de viktige organene slik at det ikke blir kjølt ned i armer og ben. Dette fører til økt blodtrykk som kroppen kompenserer med ved å skille ut væske. Det er i det minste slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar

Hvorfor må jeg tisse så utrolig ofte når jeg drikker øl, mens andre ikke trenger å tisse i det hele tatt? Jeg er sånn som springer på tissepause hvertfall en gang i halvtimen, mens en annen kan sitte og drikke 5 halvlitere før han må på do..

Hvis jeg får en pils mens jeg er på filmkveld hos en kompis, må vi stoppe filmen 4-5 ganger for pissepause.

Og nå, når jeg tok EN halvliter med en jobbkamerat etter jobb før jeg dro hjem, hold blæra på å SPRENGES på toget, og jeg sprang nesten hjem for å få tisse.

Lenke til kommentar

Når jeg drikker øl bruker jeg å holde meg litt ekstra lenge de 4-5 første pilsene, da trenger jeg ikke gå så ofte på do. Visst jeg går å pisser etter den første pilsen blir jeg gående på do etter nesten hver pils.

Tror urin blæra utvider seg visst man holder seg litt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...