Ljóseind Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Yup, og hva heter de? EDIT: Ok Ground Effect Vehicle, Ekroplan. Endret 15. juni 2011 av MækkTævvish Lenke til kommentar
KKake Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Luftputebåt aka hovercraft. Ikke akkurat et nytt konsept. Dog, jeg er rimelig sikker på at det er ekranoplan du er ute etter, da luftputebåter fungerer på en annen måte enn det du forklarte (blant annet er det en eller flere vifter under som sørger for oppdrift). Sovjetunionens/Russlands Lun-klasse ekranoplan er heftig shit med en lengde på 74 meter, en vekt på 286 tonn og en toppfart på 550 km/t. Om de regnes som fly er de de største flyene som finnes, og om de regnes som skip er de de raskeste skipene som finnes. Om du har spilt World In Conflict: Soviet Assault finner du dem langs strandkanten på banen som foregår i Lofoten. Endret 15. juni 2011 av KongKake Lenke til kommentar
konrad_91 Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 hvilken virkingsgrad har dagens moderne kjøttproduksjon? altså, hvor mye energi (gjerne kalorier) i form av mat/fór må dyrene spise per kalori kjøtt (som vi kan spise)? litt interessant spørsmål for mat i fremtiden, hvis jorden blir overbefolket kan vi ikke kaste penger/energi ut av vinduet pga dårlig virkningsgrad i matforsyningen vår. man kan jo også si at det er mer miljøvennlig å spise grønnsaker enn å spise kjøtt. prøvde å regne ut selv, men kan jo høre hvis noen her vet noe? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Det har vel ingenting å si hvor lavt det flyr på hastigheten vel? Se her: http://www.vgtv.no/#id=41713 I denne videoen flyr flyet VELDIG lavt, men det er ikke helt det jeg er ute etter. For det første tviler jeg på at dette flyet flyr i marsjhastigheten til ett passasjerfly som er på omtrent 800 Km/t. Utifra videoen å dømme vil jeg tro det flyr i noe mellom 200 og 300 Km/t. Og jagerfly er laget mye mer aerodynamisk enn passasjerfly. Ett passasjerfly ville ALDRI kunne flydd 800 Km/t i høyder som er 1000m og under, men jeg er ute etter spesifikt hvorfor og hva som skjer med flyet, og hvor fort det kan fly i forhold til høyden. Lenke til kommentar
CFM Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 (endret) Jeg spurte litt tidligere i tråden om passasjerfly sin hastighet kontra høyde, men fikk ikke svar, så jeg prøver meg igjen. Hvor fort greier ett Boeing 757 å fly ved, ja la oss si 1km høyde og lavere. Hvilke faktorer spiller en rolle for hva som kan skje med flyet om det har for høy hastighet i forhold til høyden, eller om dette i det hele tatt er mulig. Om det finnes en graf over hastighet kontra høyde så er det nettopp hva jeg er ute etter! Du har to hastigheter: Lufttrykket mot selve flyskroget (Air Speed) og hastighet i forhold til bakken (Ground Speed). Jo høyere du flyr, jo tynnere blir luften og du må fly fortere i forhold til bakken og partiklene i luften for å kompansere for det lavere lufttrykket og dermed holde samme lufttrykk mot flyskroget (Air Speed). Dermed ved samme Air Speed så blir Ground Speed høyere jo høyere du flyr. Men bare opp til en viss høyde, for når lufttrykket går ned så går også MACH tallet ned. Altså hastigheten på lydmuren (på grunn av lengre avstand mellom luftpartiklene). Ergo, flyet kan ikke holde samme marsjlufthastighet i høyden som ved bakken uten at det når lydmuren. Ser man på en 737 så vil den ha en maks hastighet på rundt 280-290 knop i marsjhøyde, mens ved bakkenivå kanskje 350 knop eller mer. Jeg husker ikke eksakte tall her og nå. Hvis flyet har for høy hastighet så vil dette merkes som voldsomme vibrasjoner samt at flyet vil bli umulig å styre. Grunnen er at på grunn av konstruksjonen på vingen så går luften raskere over vingen enn under. Da skapes et lavere trykk over og et høyere trykk under og vi får løft. Når man begynner å nærme seg lydmuren vil dette merkes først i overkant av vingen der luften går raskere enn andre steder rundt flyet. Når luften her når supersonisk fart vil det skapes en sjokkbølge som ødelegger det laminære luftlaget bakover på vingen og det skapes turbulens, motstand og veldig med vibrasjoner. Etterhvert vil flyet rett og slett bli ristet i stykker. Edit* Husk at dette er snakk om vanlige passasjerfly, jagerfly har en helt annen vingeprofil som er mye spissere i front og den er ikke buet over, snarere en kant. Endret 15. juni 2011 av CFM 4 Lenke til kommentar
Karmany. Skrevet 15. juni 2011 Del Skrevet 15. juni 2011 Luftputebåt aka hovercraft. Ikke akkurat et nytt konsept. Dog, jeg er rimelig sikker på at det er ekranoplan du er ute etter, da luftputebåter fungerer på en annen måte enn det du forklarte (blant annet er det en eller flere vifter under som sørger for oppdrift). Sovjetunionens/Russlands Lun-klasse ekranoplan er heftig shit med en lengde på 74 meter, en vekt på 286 tonn og en toppfart på 550 km/t. Om de regnes som fly er de de største flyene som finnes, og om de regnes som skip er de de raskeste skipene som finnes. Om du har spilt World In Conflict: Soviet Assault finner du dem langs strandkanten på banen som foregår i Lofoten. Herregud, er det det det er? Jeg trodde bare att det var piloene som var helt ekstremt flinke til å lande/kræsje! :!: Lenke til kommentar
1123581121 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Jorda beveger seg over 1000 km/t. Hvorfor merker ikke vi mennesker på jorda at den beveger seg? Er det fordi farten er konstant? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Fordi vi beveger oss også i 1 000 km/t. Og alt rundt oss beveger seg mer eller mindre i samme retning. Derfor står alt "stille". Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Når vi er inne på jordens rotasjon og fly. Vil det gå fortere/saktere å fly fra Norge til USA enn fra USA til Norge? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Det dominerende vindmønsteret i vår del av verden er fra vest mot øst. Det gjør at flyene som regel får oftere medvind fra USA til Norge enn omvendt. Så ja, det går faktisk litt raskere. Vanligvis. Endret 16. juni 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Det dominerende vindmønsteret i vår del av verden er fra vest mot øst. Det gjør at flyene som regel får oftere medvind fra USA til Norge enn omvendt. Så ja, det går faktisk litt raskere. Vanligvis. Har ikke jordens rotasjon noe å si på om det går raskere en vei? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Vel, jordens rotasjon er en stor del av årsaken til at vindmønsteret er som det er, så den spiller en rolle ja. Lenke til kommentar
Kirikovski Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 hvilken virkingsgrad har dagens moderne kjøttproduksjon? altså, hvor mye energi (gjerne kalorier) i form av mat/fór må dyrene spise per kalori kjøtt (som vi kan spise)? litt interessant spørsmål for mat i fremtiden, hvis jorden blir overbefolket kan vi ikke kaste penger/energi ut av vinduet pga dårlig virkningsgrad i matforsyningen vår. man kan jo også si at det er mer miljøvennlig å spise grønnsaker enn å spise kjøtt. prøvde å regne ut selv, men kan jo høre hvis noen her vet noe? Finner dette på wikipedia: Animals fed on grain need more water than grain crops.[4] In tracking food animal production from the feed through to the dinner table, the inefficiencies of meat, milk and egg production range from a 4:1 energy input to protein output ratio up to 54:1.[4] The result is that producing animal-based food is typically much less efficient than the harvesting of grains, vegetables, legumes, seeds and fruits for direct human consumption.[4] Chicken meat production consumes energy in a 4:1 ratio to protein output; beef cattle production requires an energy input to protein output ratio of 54:1. (Lamb meat production is nearly as inefficient at 50:1, according to the ecologist's analysis of U.S. Department of Agriculture statistics. Other ratios range from 13:1 for turkey meat and 14:1 for milk protein to 17:1 for pork and 26:1 for eggs.) Men så skal det også sies at vi trenger ikke bytte over til vegetar dietter for og redde verden, det blir allerede produsert mat nok til at ingen personer i hele verden trenger å sulte, det blir bare ikke distribuert "rettferdig". Lenke til kommentar
1123581121 Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Fant et bra svar på Kim Spartacus sitt spørsmål her: link Lenke til kommentar
Sink Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Var et spørsmål tidligere her om hvorfor vi må tisse når vi begynner å fryse. Det er fordi kroppen sender mesteparten av blodet inn til de viktige organene slik at det ikke blir kjølt ned i armer og ben. Dette fører til økt blodtrykk som kroppen kompenserer med ved å skille ut væske. Det er i det minste slik jeg har forstått det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Hvorfor må jeg tisse så utrolig ofte når jeg drikker øl, mens andre ikke trenger å tisse i det hele tatt? Jeg er sånn som springer på tissepause hvertfall en gang i halvtimen, mens en annen kan sitte og drikke 5 halvlitere før han må på do.. Hvis jeg får en pils mens jeg er på filmkveld hos en kompis, må vi stoppe filmen 4-5 ganger for pissepause. Og nå, når jeg tok EN halvliter med en jobbkamerat etter jobb før jeg dro hjem, hold blæra på å SPRENGES på toget, og jeg sprang nesten hjem for å få tisse. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Har det akkurat likt som deg Bytex. Hvordan er det hvis du f.eks skal ut og fly? Må du pisse før du flyr? Nervøs blære kaller de det hos meg.... Det har ikke kun med å være nervøs. Lenke til kommentar
Vizla Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 (endret) Hvis volumet dere tisser er likt: Hypotese: Du har mer vann i kroppen din enn nevnte kompis. Hvis volumet ikke er likt sier det seg selv, du har "bestemor-blære". Endret 16. juni 2011 av Vizla Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Og hvis du faktisk har målt volumet og sammenlignet med kompiser sier det seg selv at blæra er ikke ditt største problem.... Simen1 har sikkert gjort dette dog... 2 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 16. juni 2011 Del Skrevet 16. juni 2011 Når jeg drikker øl bruker jeg å holde meg litt ekstra lenge de 4-5 første pilsene, da trenger jeg ikke gå så ofte på do. Visst jeg går å pisser etter den første pilsen blir jeg gående på do etter nesten hver pils. Tror urin blæra utvider seg visst man holder seg litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå