Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Siden det er så mye flom på østlandet, så lurer jeg på en ting: Flyter campingvogner og -biler?

Husker campingvognene fløt nedover Glomma i '95 eller når flommen var der jeg bodde. De ble tauet inn med båt flere kilometer ned.

Det var i '94.

Jeg rodde gummibåt i gata nedenfor huset vårt. Selv var jeg ganske ung i '94, og husker flommen som morsom og spennende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kroppen noe eget forsvarssystem mot tannpine? Nå har jeg hatt tannpine på den ene siden i munnen i drøyt en ukes tid og merket at fra tid til annen så har spyttet på den siden hatt en annen konsistens enn på den andre siden. Og det har smakt litt annerledes. Så jeg lurer på om det er innbilning eller om det er en reel forskjell på sammensetning om kroppen merker noe er feil?

Lenke til kommentar

Har kroppen noe eget forsvarssystem mot tannpine? Nå har jeg hatt tannpine på den ene siden i munnen i drøyt en ukes tid og merket at fra tid til annen så har spyttet på den siden hatt en annen konsistens enn på den andre siden. Og det har smakt litt annerledes. Så jeg lurer på om det er innbilning eller om det er en reel forskjell på sammensetning om kroppen merker noe er feil?

Sikker på at det ikke er en liten betennelse du har fått og at litt værk blander seg med spyttet?

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper to identiske 2D 60 Hz projektorer og tar begge to på samme lerret og spiller av 3D blu-ray på de, altså venstre øye på den ene og høyre øye på den andre, er det mulig å få ekte 3D bilde av det?

Om du setter et polariseringsfilter på hver projektor, vridd 90 grader i forhold til hverandre, og har briller der brilleglassene har tilsvarende polarisering, så ja.

Lenke til kommentar

Hvis man kjøper to identiske 2D 60 Hz projektorer og tar begge to på samme lerret og spiller av 3D blu-ray på de, altså venstre øye på den ene og høyre øye på den andre, er det mulig å få ekte 3D bilde av det?

Hmm, da må man altså splitte opp, slik at man får den ene prosjektoren til vise den ene halvdelen, og den andre den andre halvdelen, det vil jeg anta er greit mulig om man ripper blurayen, og eventuelt modifiserer. I tilegg må du ha ett polariseringsfilter foran begge prosjektorene, noe som også er greit å oppfylle. Det største problemet er nok å time de to størmmene til å være helt synkrone, men jeg tipper også det er mulig i software på et vis. Så jeg vil tro det er mulig ja, men masse bry for et ganske meningsløst oppsett.

AtW

Lenke til kommentar

Om du setter et polariseringsfilter på hver projektor, vridd 90 grader i forhold til hverandre, og har briller der brilleglassene har tilsvarende polarisering, så ja.

Hva mener du med 90 grader i forhold til hverandre? Og finnes det noe program som spiller av på de forskjellige skjermene? Og hvor får man taki polariseringsfilter, er det dyre og senker de lyset fra projektoren mye? Og hvis vil dette gjøre så jeg kan bruke passiv 3D fremfor aktiv?

Lenke til kommentar

Polariseringsfiltere halverer lysmengden.

Dette er passiv 3D

Okey, så hvis lys mengden halveres og du har 2 projektorer, vil dette veie opp så det vil bli like lys-sterkt bilde som om du skulle kjørt 1 projektor uten polariseringsfilter?

Lenke til kommentar

Jeg har ofte hørt at hvis man forlater et rom og har planer om å komme tilbake igjen kort tid etterpå lønner deg seg ikke å slå av lyset, fordi det krever mer strøm å slå det på enn det ville gjort å ha det på i denne perioden. Stemmer dette? Og i så fall, hvor lenge må du være vekke før det lønner seg å slå det av?

Lenke til kommentar

Jeg har ofte hørt at hvis man forlater et rom og har planer om å komme tilbake igjen kort tid etterpå lønner deg seg ikke å slå av lyset, fordi det krever mer strøm å slå det på enn det ville gjort å ha det på i denne perioden. Stemmer dette? Og i så fall, hvor lenge må du være vekke før det lønner seg å slå det av?

Mythbusters hadde et program om dette.

Konklusjonen var at det ikke var noe annet enn en kort strømspiker som var ekstra ved å slå av og på. Så det lønner seg alltid å slå av lyset.

MEN: Det kan hende pæra tar skade av strømspikeren, så de kan ryke oftere.

Rent strømmessig så er det bare å skru av og på med god samvittighet.

Lenke til kommentar

Mythbusters hadde et program om dette.

Konklusjonen var at det ikke var noe annet enn en kort strømspiker som var ekstra ved å slå av og på. Så det lønner seg alltid å slå av lyset.

MEN: Det kan hende pæra tar skade av strømspikeren, så de kan ryke oftere.

Rent strømmessig så er det bare å skru av og på med god samvittighet.

Mener det var en fordel å skru av i alle tilfeller, også mtp. slitasje.

De testet det også.

Du kan se testen her:

http://www.youtube.com/watch?v=Gdu4wYu48uw

http://www.youtube.com/watch?v=qgM0N7GD5Ic

Lenke til kommentar

Integralet av strømspikeren er så lite at det lønner seg energimessig å slå av lyset om du er ute av rommet i mer enn noen hundredels sekunder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Integralet av strømspikeren er så lite at det lønner seg energimessig å slå av lyset om du er ute av rommet i mer enn noen hundredels sekunder.

Trodde dette gjaldt lysstoffrør, men stemmer ikke det heller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...