Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Hva er det som er så bra med 21:9?

 

AtW

2,39:1 (som jeg regner med er det Kim Spartacus tenker på, er et mye brukt format på kinoer. Gode Blu-ray/DVD-utgivelser av populære filmer har gjerne også dette formatet.

 

Film != TV. Omtrent all tv sendes og lages i 16:9.

Det er et svakt argument. Overgangen til 16:9 var ganske nylig, før det var 4:3 standard i flere tiår. Overgangen kunne like gjerne vært til 2,39:1, men det ble 16:9 fordi industrien ville ha det slik.

 

Hvorfor lages ikke bare film med 16:9 fortsatt? Det fungerer jo helt greit. For eksempel deler av The Dark Knight ble vist i 16:9, mens resten ble vist i 21:9.

2,39 er grovt sett tilsvarende klassisk 35-mm film, og et mye brukt format i filmverden. Mange gode og klassiske filmer fra 50-tallet og frem til i dag er filmet i 2,35 eller 2,39. Så det er rett og slett svært innarbeidet som format. Jeg mener også å ha hørt at et bredt format gir en bedre opplevelse fordi vi har et "vidt" synsfelt, uten at jeg kan si hva som er det mest optimale formatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gylne rektangel skal være det mest behagelige å se på, og det gylne rektangel ligger veldig nært 16:10.

 

Selv synes jeg 4:3 er det beste til pc-bruk, men til film og lignende så synes jeg selv 16:10 er det mest optimale, blir alltid sittende og legge merke til at bildet ikke er høyere på 16:9 eller bredere materiale.

Lenke til kommentar

Nei. Temperaturen er heller ikke et særlig stort problem, siden det er såpass kraftiv vakuum. Det har nesten ingenting å si hva temperaturen på de få atomene som flyr fritt rundt holder.

 

Men mennesker kan overleve og tåle opptil nesten et minutt i vakuum.

Lenke til kommentar

Hva er det som er så bra med 21:9?

 

AtW

2,39:1 (som jeg regner med er det Kim Spartacus tenker på, er et mye brukt format på kinoer. Gode Blu-ray/DVD-utgivelser av populære filmer har gjerne også dette formatet.

 

Film != TV. Omtrent all tv sendes og lages i 16:9.

Det er et svakt argument. Overgangen til 16:9 var ganske nylig, før det var 4:3 standard i flere tiår. Overgangen kunne like gjerne vært til 2,39:1, men det ble 16:9 fordi industrien ville ha det slik.

 

Hvorfor lages ikke bare film med 16:9 fortsatt? Det fungerer jo helt greit. For eksempel deler av The Dark Knight ble vist i 16:9, mens resten ble vist i 21:9.

2,39 er grovt sett tilsvarende klassisk 35-mm film, og et mye brukt format i filmverden. Mange gode og klassiske filmer fra 50-tallet og frem til i dag er filmet i 2,35 eller 2,39. Så det er rett og slett svært innarbeidet som format. Jeg mener også å ha hørt at et bredt format gir en bedre opplevelse fordi vi har et "vidt" synsfelt, uten at jeg kan si hva som er det mest optimale formatet.

 

Regner med at han mente 21:9, siden det er formatet på phills' skjerm og det er ganske nært 2.35:1 som brukes på kino ofte. Personlig føler jeg 16:9 er et mye bedre allroundformat enn 1:2.35. Synsfeltet vårt er omtrent 4:3

 

AtW

Lenke til kommentar

Det gylne rektangel skal være det mest behagelige å se på, og det gylne rektangel ligger veldig nært 16:10.

 

Selv synes jeg 4:3 er det beste til pc-bruk, men til film og lignende så synes jeg selv 16:10 er det mest optimale, blir alltid sittende og legge merke til at bildet ikke er høyere på 16:9 eller bredere materiale.

Har man vertikal oppgavelinje utnytter man skjermplassen mye bedre med 16:9/10. :)

Lenke til kommentar

Hvor lenge holder vanlige egg seg i kjøleskapet?

Husker dette ble diskutert for en del sider tilbake. Holdbarhetsdatoen som står på pakken (som jeg regner med at du ikke har lenger :p ) er vel 3-4 uker, men dette er satt for å være helt sikker på at egget skal ha en god smak og var visstnok noe i forbindelse med EU-direktiver. En kar her inne som hadde jobbet hos en eggprodusent sa at det var uproblematisk å spise egg som var flere måneder gamle.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Det utsagnet stemmer ikke nødvendigvis. Dårlig mat kan være luktfri.

 

Ha egget i en bolle med vann, flyter det er det dårlig. (har aldri prøvd denne metoden selv)

 

Og har eggene blitt lagret kjølig er dem neppe dårlige, da er dem holdbare i mange mnd.

Lenke til kommentar

Hvem var det som fant ut at standarden på Widescreen tv-er skulle være 16:9 istedenfor 21:9? Er irriterende å ha stor tv når halve skjermen har svarte striper oppe og nede.

 

Hva er det som er så bra med 21:9?

 

AtW

Fordi filmer lages tydeligvis i dette formatet. Med en 21:9 skjerm blir de svarte stripene oppe og nede borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...