Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket helikopter brukes til å frakte skadde til sykehus i Norge?

http://www.luftambulanse.no/ lister disse fire:

EC 135 Ambulansehelikopter

EC 145 Ambulansehelikopter

AW 139 Ambulansehelikopter

Sea King Redningshelikopter

Du har også Super Puma Redningshelikopter

AW 139 benyttes på basene Ålesund, Brønnøysund og Tromsø.

EC 135 P2 benyttes på basene Trondheim, Førde, Bergen, Stavanger, Lørenskog, Dombås og Ål.

EC 145 benyttes ved basen på Lørenskog.

330 skvadronen fly Sea King helikopterene som de har på beredskap på Banak lufthavn, Bodø lufthavn, Ørland flyplass, Florø lufthavn, Stavanger lufthavn, Sola og Moss lufthavn, Rygge og Super Puma på Svalbard lufthavn, Longyear.

På enkelte oljeinstallasjoner har oljeselskapene fast stasjonerte søk- og redningshelikoptre som del av deres egen beredskapsorganisasjon. Primæroppgaven er å drive ambulanse- og redningstjeneste på installasjonene.

Helikoptrene står også til disposisjon for hovedredningssentralene ved behov.

Endret av Kirikovski
Lenke til kommentar
Plastikk kan være:

*Plastikk, kunsten å bevege seg harmonisk og vakkert

*Plastikk, billedhoggerkunst, formende kunst, eller å kunne forme eller modellere noe

*Plast, et syntetisk materiale laget ved polymerisasjon. Betegnelsen plastikk brukes ofte om plast i dagligtale, men plastikk er ikke plast.

Kilde: Wiki

Lenke til kommentar

Hvor mye vekt er normalt å miste fra man går og legger seg til man står opp?

Tenker da på at kroppen bruker opp energi, og at man puster ut luft med fuktighet.

Av en egen interesse så målte jeg er forskjell på over en kilo fra jeg la meg, til jeg stod opp.

Lenke til kommentar

Hvorfor beveger (mange) gamle folk seg så sakte? Både når de går, legger varer på disken, og ja, det meste...

Smerter?

Tregere muskler (ikke vondt, men umulig å bevege seg fortere)?

Tankeprosessene går så sakte at de ikke har kontroll om det går fortere?

Annet?

Lenke til kommentar

De har veldig god tid? Pensjonisttilværelsen tror jeg er ganske kjedelig. Jeg tror at for mange, så er turen på butikken dagens eneste ærend. De koser seg med det, så hvorfor skyndte seg?

Når jeg går på butikken, er det omvendt. Jeg har et mål om hva jeg skal ha, finner det og går straks til kassen. Der betaler jeg og går, ferdig. Eldre stopper ofte opp for å snakke med ansatte osv.

Lenke til kommentar

Jeg tror det skyldes mer at mange pensjonister ikke føler seg særlig spretne lengre. Skjønt det finnes jo en del spreke og kvikke eldre også. Pensjonisttilværelsen tror jeg blir mye hva man gjør det til selv, kombinert med hvilke friheter man kan ta seg med tanke på helse og økonomi. Noen velger å bli passive hjemmeværende, andre reiser verden rundt, atter andre trener idrett eller jobber videre som om ingenting hadde hendt.

Lenke til kommentar

Film != TV. Omtrent all tv sendes og lages i 16:9.

Om det var motsatt, så hadde dere også klaget fordi store deler av skjermen ville hatt svarte striper :p

Intill det kommer skjermer som fysisk kan flytte pixlene sine i bredden og høyden, så må dere bare leve med at tven har fast AR, og materialet har ulikt AR.

Endret av Revolution
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...