Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis du har brødrister kan du skjære opp brødet i skiver å fryse hele brødet. Pleier hele tiden å kjøpe oppskjært brød å bruke den metoden. Blir alltid ferskt og godt brød. :)

9638243[/snapback]

 

Du bruker brødristeren til å tine brødet? :dontgetit:

9638289[/snapback]

 

funker fett på min... jeg fryser nybakt brød i siver. tiner det på laveste hakk på brødristeren... ferskt brød hver gang

Lenke til kommentar
er det noe spørsmål simen1 ikke har klart å svare på ? :p

En drøss! Jeg tror de fleste spørsmålene i denne tråden er besvart av andre enn meg. (Noen som gidder å telle prosentandeler? :p ) Ellers så har jeg jo spurt mye selv også.

9638192[/snapback]

 

 

Men du har jo ogsa funnet svar pa dine egne sporsmal nar vi andre blir for treige :p

Lenke til kommentar

Får være seriøs da :wee:

 

Hvis jeg tar en plate med masse hull i på ca. 5 cm hver og drar den bortover, hvordan vil da lufta som går gjennom hullene se ut? Den vil være avlang og trådete? Hvorfor vil da ikke røyk gjøre det samme når jeg drar en sånn plate over en røyksky. Det som skjer er at jeg bare blåser skyen bortover.

Lenke til kommentar

Okei, ser ut som om vi har nokon oppegåande folk her no:

post-100969-1191536574_thumb.jpg

Her ser vi rett ned på toppen av to jernstenger. Om dykk skjønar kva eg meiner kan dykk prøve å besvare spørsmålet:

 

Eg har blitt fortalt at ting med "utringing" (altså som er formet f.eks. "hult") er sterkare enn same tingen når tingen ikkje er hul. Tenker då i hovudsak på ting som blir brukt i byggverk osv (jern, stål osv).

 

Off.. Vanskeleg å formulere =/ Spør meir om dykk ikkje forstår kva eg vil fram til..

Endret av aspic
Lenke til kommentar

KoffeinKanin: Jeg skjønte ikke helt den forklaringa. Kan du lage en skisse?

 

aspic: Den massive (ikke-hule) tingen på tegninga vil være sterkere enn den hule så lenge de er tegnet i samme skala og laget av samme materiale.

 

Det jeg tror du har blitt fortalt er at hule rør med samme vekt per meter som massive bjelker har høyere styrke så er det sant. Se for deg at du former den massive bjelken til et rør i stedet for. Altså samme vekt per meter bjelke/rør men større omkrets. Styrken det prates om er vridningsmotstand (torsjon) og bøyemotstand. Strekkstyrke vil være omtrent som før.

 

Se for deg en sykkelramme med tradisjonelle runde rør. Se for deg at disse valses flate og rulles sammen til en tynnere men massiv stang. Stanga vil bøyes lettere enn røret. Høres det logisk ut?

 

Bøyemotstanden har mye å gjøre med diameteren på tingen i bøyeretninga. Se for deg en planke. Prøv å bøye den på vanlig måte og prøv så å bøye den "på tvers". Sistnevnte vil være mye vanskeligere på grunn av større diameter i bøyeretninga. Det er mye av det samme som skjer når man utvider en stang til å bli et rør og dermed gir det større diameter uten å endre vekta.

Lenke til kommentar
Se for deg en sykkelramme med tradisjonelle runde rør. Se for deg at disse valses flate og rulles sammen til en tynnere men massiv stang. Stanga vil bøyes lettere enn røret. Høres det logisk ut?

Akkurat det høyrtes faktisk veldig logisk ut :)

Eg kjem med eit anna eksempel:

post-100969-1191538699_thumb.jpg

Slik er flaggstanga satt opp i ein hage i nærleiken. Så vil ein "heil" bjelke holde like bra som ein uthola bjelke? Berre at den uthola bjelken sjølvsagt blir billegare grunna bruk av mindre material.

 

Grunnen til at eg stussar slik over dette er at gartnaren i hagen der aboslutt meinte at ein slik uthola bjelke ville tole meir.

Lenke til kommentar

Er ikke helt sikker, men jeg tror jeg så et program på National Geographic Channel (seconds from disaster) hvor dette problemet ble tatt opp. Det var et nytt bygg hvor en bro eller hel etasje falt ned inne i et bygg. Der ble det funnet ut at årsaken til at det skjedde var at bjelkene var plassert feil vei, og det hadde veldig stor betydning. Svarer ikke så godt på spørsmålet ditt akkurat, bare noe jeg tenkte på.

 

Edit: National Geographic Channel (seconds from disaster)

 

Edit2: Her er en link som beskriver det som skjedde der. Er ikke sikkert det passer ditt spørsmål, men husker det var noe lignende.

Endret av Matias
Lenke til kommentar

Disse film bjelkene finnes ikke bare på film, men i alle bygg som er høyere enn 10 etasjer. Disse heter I profil, og likner på en stor I. Grunnen til at man bruker I profiler istedenfor masseve bjelker er vekten. En I prorfil er utformet for å tåle høyes vertikale og horisontale påkjenninger, uten å veie for mye. Det er også veldig lett og forstekte disse bjelkene til å tåle høyere påkjenninger på enkelte områder med å sveise på plater som man ser her

post-107396-1191543435_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Stortå, peketå, langtå, ringtå og lilletå.

 

basta.

 

 

red:

 

Hvorfor springer mange bydamer med armene så rart. De er helt stive i albuen med handleddet ut til siden, med armen ca. 30 grader rett ut av kroppen. Ser utrolig rart ut, og har sett masse damer som gjør det når de har det travelt.

 

Kan vise en ekstremt bra tegning tegna på laptop touchpad i et program jeg ikke skjønner.

 

post-74596-1191570222_thumb.jpg

 

 

red igjen: øverst er mer normalt, mens nede er bydame

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Se for deg en sykkelramme med tradisjonelle runde rør. Se for deg at disse valses flate og rulles sammen til en tynnere men massiv stang. Stanga vil bøyes lettere enn røret. Høres det logisk ut?
Akkurat det høyrtes faktisk veldig logisk ut :)

Eg kjem med eit anna eksempel:

post-100969-1191538699_thumb.jpg

Slik er flaggstanga satt opp i ein hage i nærleiken. Så vil ein "heil" bjelke holde like bra som ein uthola bjelke? Berre at den uthola bjelken sjølvsagt blir billegare grunna bruk av mindre material.

 

Grunnen til at eg stussar slik over dette er at gartnaren i hagen der aboslutt meinte at ein slik uthola bjelke ville tole meir.

9638814[/snapback]

1. Hvis støttebjelkene som er uthulet og massive er like store utvendig så vil den massive være sterkest.

2. Hvis støttebjelkene som er uthulet og massive veier det samme så vil den uthulede ha større ytre mål og være sterkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...