Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er hypokondri vanlig blant leger og psykologer? Må de få hjelp eller er det noe som går over etter man ser 500 kreftpasienter eller paranoide?

Var ei dame som jobbet på kreftavdelingen på et sykehus som nevnte akkurat det når hun hadde et foredrag for oss, men tror hun mente det litt på tull også da.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er hypokondri vanlig blant leger og psykologer? Må de få hjelp eller er det noe som går over etter man ser 500 kreftpasienter eller paranoide?

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_students'_disease

takker, selv om jeg fant den i går da jeg lette etter svar på spørsmålet mitt. virker som at legestudenter blir konfrontert med de skumle tilfeldighetene i medisinens verden, mens en utdannet lege heller vil tenke at "det sannsynlige er mest sannsynlig". på den annen side har tydeligvis leger en tendens til å overse egne symptomer, noe som kan bety at hypokondrien har tatt en annen form. uansett er det lite forskning på dette fenomenet.

når det gjelder psykologer derimot, er det enda vanskeligere å finne ut noe som helst, men jeg har hørt en shitload si at psykologer trenger en egen psykolog, og det har de også på tv. hadde vært kjekt om noen kan svare meg på hvordan det er i virkeligheten.

Lenke til kommentar
når jeg surfer på opera på min htc desire hd, og blar nedover på alskens nettsider, dukker det opp en strek til høyre som indikerer hvor langt nede på siden jeg befinner meg. men streken blir hele tiden lengre og kortere mens jeg scroller. er det en grunn til dette eller er det bare fordi det ser "kult" ut?

Har det samme fenomenet i twitter-appen jeg bruker. Det som skjer der er at den vet hvor mange tweets det er i lista (siste 100 tweets ellerno) og den vet hvor mange tweets som er synlig dit jeg har scrollet i lista. Det den gjør for å bestemme hvor lang scrollbaren skal være er å dele antall synlige tweets på totalt antall tweets i lista. Men den tar ikke høyde for hvor mange linjer hver tweet er på.

Så hvis jeg scroller til et sted i lista hvor f.eks. 3 lange tweets dekker (nesten) hele skjermen blir scrollbaren veldig liten. Scroller til jeg et sted hvor 5 korte tweets kan vises samtidig, blir scrollbaren litt større.

Hva det er Opera Mobile teller (ikke tweets selvfølgelig) vet jeg ikke, men det er kanskje linjer (uten å ta hensyn til fontstørrelse) eller hvis scrollbaren varierer mye, paragraf/element (uten å ta hensyn til størrelse på hver).

100% basert på vill gjetning («observasjon og resonering»). ^^

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_students'_disease

takker, selv om jeg fant den i går da jeg lette etter svar på spørsmålet mitt. virker som at legestudenter blir konfrontert med de skumle tilfeldighetene i medisinens verden, mens en utdannet lege heller vil tenke at "det sannsynlige er mest sannsynlig". på den annen side har tydeligvis leger en tendens til å overse egne symptomer, noe som kan bety at hypokondrien har tatt en annen form. uansett er det lite forskning på dette fenomenet.

når det gjelder psykologer derimot, er det enda vanskeligere å finne ut noe som helst, men jeg har hørt en shitload si at psykologer trenger en egen psykolog, og det har de også på tv. hadde vært kjekt om noen kan svare meg på hvordan det er i virkeligheten.

Er legestudent sjølv og kan fortelle at det er rimleg mykje hypokonderi ute å går akkurat det året som vi har sjukdomslære. Var vel sagt at alle trudde det var eit eller anna gala med dei, ca 40% hadde kreft, 20% hjertefeil og resten div.

Men når eg snakkar med dei som går 6 året, og dei som er ferdig med turnus. So er det ikkje noko teikn til hypokondere der.

Er vel litt som når vi fekk døde lik på bordet. Ein venner seg til det etter kvart. So trur heller at det er andre vegen, at leger lett kan oversjå sine eigne problem :)

Lenke til kommentar

Når man av en eller annen grunn legger ut sin epostadresse på nettet, hjelper det å skrive lettlurt(dot)narr(at)kødd.com i stedet for lettlurt.narr@kødd.com?

Eller har spammerne som søker etter epostadresser forlengst gjennomskuet trikset, og tolker (dot) som punktum og (at) som krøllalfa?

Jeg så dette trikset brukt så sent som i dag, da en forumdeltaker på ITavisen sa at han hadde dev-kontoer til iOS5, og massevis av iFans postet epostadressen sin med (at) i stedet for @.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...