Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Det ble bump'et en gammel tråd her angående om tilfeldigheter eksisterer. Der er det mange som påstår at tilfeldigheter må finnes for at fri vilje skal kunne eksistere. Da lurer jeg på hvordan tilfeldigheter skal kunne hjelpe oss i å ha fri vilje. Vi må jo kunne endre og manipulere for å ha fri vilje, og jeg ser ikke hvordan vi skal ha mere kontroll på noe som er tilfeldig, enn noe som er forutbestemt.

Om alt er forutbestemt, har du da fri vilje til å gjøre hva du vil?

Om, f.eks hver eneste middag du har resten av livet er forutbestemt, er det da du som bestemmer hva du har til middag, selv om du tror det?

Om man fjerner tilfeldigheten, vil alt skje i en bestemt rekkefølge. Om alle atomer forflytter seg 100% forutsigbart vil også alt og alle gjøre det, man bryter dette med fri vilje.

Vet ikke om du ble så mye klokere av det...

Jeg skjønner at vi ikke kan ha fri vilje om alt er forutbestemt. Det jeg ikke skjønner er hvordan tilfeldigheter skal kunne gi oss fri vilje. Vi kan jo ikke manipulere disse tilfeldighetene, for da ville det ikke vært tilfeldigheter lengre, og da er vi jo like langt utifra det jeg ser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner at vi ikke kan ha fri vilje om alt er forutbestemt. Det jeg ikke skjønner er hvordan tilfeldigheter skal kunne gi oss fri vilje. Vi kan jo ikke manipulere disse tilfeldighetene, for da ville det ikke vært tilfeldigheter lengre, og da er vi jo like langt utifra det jeg ser.

Fri vilje er avhengig av tilfeldighet, tilfeldighet gir oss nødvendigvis ikke fri vilje.

Om vi har fri vilje er vi avhengig av å kunne manipulere tilfeldighetene.

For å ta ett enkelt eksempel, er de du som bestemte at du skulle skrive dette, så kunne du latt være, og på den måten manipulert tilfeldighetene.

Problemet er at tilfeldighet og fri vilje verken kan bevises eller motbevises, det finnes ingen måte å teste det på.

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter solcellepanel om kan levere 5v. Jeg skal lage en ladestasjon for smarttelefoner som lades over USB. Da jeg lette på internettet i går snublet jeg over noen fine solcellepanel, men de hadde oppgitt ett par forskjellige spenninger. Hvilke spenninger skal jeg se på?

Jeg har ikke link til de, fordi jeg kan ikke finne de igjen i dag...

Jeg vet allerede at det finnes ferdigbygde solcelledrevet ladestasjon, men jeg skal lage det selv.

EDIT: jeg fant solcellepanelet her. Det står: "Open Circuit Voltage:5.1V" og "Power Voltage Max:3.9V". Hvilken av disse to er utgangsspenningen?

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter solcellepanel om kan levere 5v. Jeg skal lage en ladestasjon for smarttelefoner som lades over USB. Da jeg lette på internettet i går snublet jeg over noen fine solcellepanel, men de hadde oppgitt ett par forskjellige spenninger. Hvilke spenninger skal jeg se på?

Jeg har ikke link til de, fordi jeg kan ikke finne de igjen i dag...

Jeg vet allerede at det finnes ferdigbygde solcelledrevet ladestasjon, men jeg skal lage det selv.

EDIT: jeg fant solcellepanelet her. Det står: "Open Circuit Voltage:5.1V" og "Power Voltage Max:3.9V". Hvilken av disse to er utgangsspenningen?

Åpen krets-spenningen (open circuit voltage, OCV) er spenningen du vil lese av på et voltmeter på et solcellepanel som ikke leverer strøm (åpen krets = null strøm). Dette tallet brukes ofte som et mål på ytelsen til solcellepanelet, sammen med den såkalte kortslutningsstrømmen (short circuit current, SCC), som er strømmen panelet kan levere dersom du kortslutter det (kortslutning = null motstand).

Ved reell bruk vil både strømmen være lavere enn SCC og spenningen være lavere enn OCV. Effekten panelet leverer er produktet av strømmen og spenningen, og siden den vil være null både ved åpen krets (uendelig stor last) og ved kortslutning (ingen last), har effekten et maksimum for en last et sted midt i mellom disse ekstremsituasjonene. Det er nok spenningen over panelet ved denne maksimale effekten som er «power voltage max» for ditt panel. Man ønsker naturlig nok å belaste panelet så mye at man havner i dette punktet hvor den leverte effekten er størst mulig.

Ofte oppgis også den såkalte fyllfaktoren som et mål på hvor godt panelet er. Fyllfaktor (FF) er {maksimal effekt} delt på {produktet av OCV og SCC}. Dette er altså et tall mellom 0 og 1 (typisk rundt 0,75) som sier noe om hvor nært opp til de (egentlig uoppnåelige) idealverdiene panelet ligger under bruk.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde en diskusjon med pappa tidligere i dag, og kom ikke på dette ordet.

Leter altså etter et merkverdig ord på engelsk som gjennom diverse finurlige fonetiske regler skrives på en helt annen måte enn det uttales. Noen som husker hvilket ord jeg snakker om?

Tror det er flere ord som er sånn :)

Lenke til kommentar

Hvorfor tilsetter ikke noen alle aminosyrene kroppen trenger, alle de riktige fettsyrene, alle vitaminer og mineraler og slikt + et sunt antall karbohydrater i vann og selger/gir det bort? Evt. finnes det noe slikt, som har absolutt alt mennesket trenger?

Lenke til kommentar

Leter altså etter et merkverdig ord på engelsk som gjennom diverse finurlige fonetiske regler skrives på en helt annen måte enn det uttales. Noen som husker hvilket ord jeg snakker om?

Jeg husker bruddstykker av en slik regle fra skolen.

Den nevner at entall og flertall for mus er mouse og mice

men moose (elg) blir ikke meese, men moose, også i flertall.

Diktet avsluttes med en kommentar om at hvis du trodde engelsk var enkelt og systematisk, tar du feil.

Det er ikke den du tenker på?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hvorfor tilsetter ikke noen alle aminosyrene kroppen trenger, alle de riktige fettsyrene, alle vitaminer og mineraler og slikt + et sunt antall karbohydrater i vann og selger/gir det bort? Evt. finnes det noe slikt, som har absolutt alt mennesket trenger?

Jeg mener å ha hørt at astronautmat inneholder noe slikt for å minimere dobesøk. Så slipper astronautene å spise noe de ikke trenger, og som bare må ut igjen allikavel på et sted da dette er upraktisk og tidkrevende.

Allikevel driter de. Kroppen virker sånn at tarmene går uansett, og du kvitter deg med utrangerte celler og slikt.

Varen du beskriver kunne muligens hatt kommersiell verdi for ekstremslankere som ikke orker å telle kalorier eller velge matrett, men foretrekker å drikke dagsrasjonen fra et prøverør.

Eller militære og ekstreme turfolk som ikke ønsker å dra på mer vekt enn de trenger, og vil minimere antall dobesøk.

Resten av oss setter pris på varme måltider, selv om jeg ofte hadde ønsket meg dette produktet når jeg er sulten og ikke orker å smøre en brødskive.

Et måltid som er fullført ved tre slurker i stedet for en halvtime med kniv og gaffel er absolutt en fristende tanke i visse situasjoner.

Jeg husker da jeg var liten, og det var fisk til middag.

Jeg fantaserte om en slange rett ned i magesekken som jeg kunne tømme fisken ned i så jeg slapp å la den passere smaksløkene mine.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg husker bruddstykker av en slik regle fra skolen.

Den nevner at entall og flertall for mus er mouse og mice

men moose (elg) blir ikke meese, men mooses i flertall.

Diktet avsluttes med en kommentar om at hvis du trodde engelsk var enkelt og systematisk, tar du feil.

Det er ikke den du tenker på?

Oooh, having fun with English?

Try this:

How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood. :love:

Lenke til kommentar

Colonel er et ord der uttalen ikke gir noe mening mtp hvordan det skrivst.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, men det er dessverre ikke i de baner jeg tenker. Det er et helt absurd ord, som ikke brukes i det hele tatt såvidt jeg vet. Ligner ikke på et ord i skrevet form engang. Bare satt sammen som et eksempel på "feil" i engelsk språk, eller noe slikt.

Har lett litt på Wikipedia, men sliter med å finne det igjen. Det var der jeg fant det først.

Lenke til kommentar

Takk, men det er dessverre ikke i de baner jeg tenker. Det er et helt absurd ord, som ikke brukes i det hele tatt såvidt jeg vet. Ligner ikke på et ord i skrevet form engang. Bare satt sammen som et eksempel på "feil" i engelsk språk, eller noe slikt.

Har lett litt på Wikipedia, men sliter med å finne det igjen. Det var der jeg fant det først.

Er det Ghoti (=fish) du tenker på?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...