Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når jeg spiller dataspill så blir jeg varm og svett. Hvorfor det? Jeg beveger jo minimalt på meg. Har det noe med stress og spenning som utløser adrenalin eller noe slikt?

Hvor varmt er det inne på rommet ditt? :) Sitter du i en innestengt rom uten lufting og med en varm PC som durer hele dagen kan det fort bli ganske varmt inne der, og da svetter man fort...

Jeg opplever det samme, men helst når det er snakk om et vanskelig spill. Jeg svetter egentlig veldig lite (utenom når jeg trener så klart), men når jeg stresser i et spill så kan det bli litt (uten at det er noe varmere i rommet enn vanlig). Nå vet jeg ikke om Nerowulf opplever å blir varm når det er snakk om Angry Birds eller kun når det er snakk om spill som krever mye konsentrasjon og er krevende, men er det sistnevnte så tipper jeg det er rett og slett fordi kroppen jobber hardere.

(Og nei, jeg er ingen bleikfeit sofagris :p )

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det en myte at man dør/kan dø av en spiseskje salt? Dersom det er sant, legg gjerne ved en kilde eller forklaring.

LD50 (dødelig dose i 50% av tilfeller) for NaCl er 3 g salt per kg menneske. Veier du 70 kg, så trenger du altså 210 g salt. En spiseskje rommer rundt 18 g salt, så du trenger 11.5 spiseskjeer for å drepe noen.

LDlo (den minste registerte mengden for å ta livet av noen) for NacL er 1 g salt per kg menneske.

Lenke til kommentar

Det der blir eg heller aldri helt klok på da det liksom skal ha nada og bety. Men ser på den oppladbare støvsugeren eg kjøpte i går at den skulle ha en 16 timers opplading før første gangs bruk.

Edit: Litium batteri. Samme ulla som i mobiler og bærbare pc'er vel?

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Problemet er vel litt at produsentene ikke blir helt enige. I noen produkter sies det intet om førstegangs lading, i andre produkter med samme type batteri skal man gjøre dette.

Så hva som er korrekt er ikke så greit å vite.... Vi har på jobb ingen informasjon fra produsenten av radiobatteriene at nye batterier skal lades så og så lenge første gang....

Lenke til kommentar

Jeg var ikke ute etter et "burdeburde", jeg var ute etter et svar med faktisk info og litt fakta

Finn ut hvilken type batteri det er snakk om. Sannsynligvis er det snakk om et litium-ionbatteri, som er den vanligste typen oppladbare batterier. I så fall er det rivende likegyldig hvor lenge eller hvor ofte du lader batteriet. Selv i begynnelsen.

Lenke til kommentar

Det ble bump'et en gammel tråd her angående om tilfeldigheter eksisterer. Der er det mange som påstår at tilfeldigheter må finnes for at fri vilje skal kunne eksistere. Da lurer jeg på hvordan tilfeldigheter skal kunne hjelpe oss i å ha fri vilje. Vi må jo kunne endre og manipulere for å ha fri vilje, og jeg ser ikke hvordan vi skal ha mere kontroll på noe som er tilfeldig, enn noe som er forutbestemt.

Lenke til kommentar

Jeg var ikke ute etter et "burdeburde", jeg var ute etter et svar med faktisk info og litt fakta

Finn ut hvilken type batteri det er snakk om. Sannsynligvis er det snakk om et litium-ionbatteri, som er den vanligste typen oppladbare batterier. I så fall er det rivende likegyldig hvor lenge eller hvor ofte du lader batteriet. Selv i begynnelsen.

Lithium-polymer er det, samme konklusjon om at det er knekkende likegyldig? I så tilfelle, hva er grunnen til at det står anbefalt 8 timer? Gammel vane?

Lenke til kommentar

Lithium-polymer er det, samme konklusjon om at det er knekkende likegyldig? I så tilfelle, hva er grunnen til at det står anbefalt 8 timer? Gammel vane?

Nikkel-batterier må gjerne lades helt ut, og helt opp for å ikke miste kapasitet, i tillegg kom de utladet fra fabrikk, slik at man måtte gi dem en skikkelig start første gangen.

Litium ion derimot går i stykker/dør om de blir helt utladet, så de kommer med rundt 40% kapasitet fra fabrikken, dermed er det totalt likegyldig hvordan du behandler dem, selv når de er nye. Det eneste som virkelig tar knekken på dem er:

1. å bli helt utladet. Sperrer vil forhindre dette i å skje, men om du tømmer det til sperren, og så lar det ligge, så vil den naturlige utladingen ta livet av batteriet på rimelig kort tid.

2. tid, dette er ferskvare, og over tid synker kapasiteten.

3. varme, jo varmere jo raskere slites det ut.

4. å være fulladet. Entropien i batteriet er høyere når det er fulladet, og akselerere degraderingen.

Så konklusjonen for et langlivet batteri er å ha det liggende i kjøleskapet med så lite kapasitet som mulig, uten at det lader seg ut. 40% er en slags gylden middelvei. Det er jo ikke veldig brukbart i denne tilstanden, men om du vet at den ikke skal brukes på lenge. 100% vil tømme mye raskere enn 90%, ved 40% er degraderingen ikke langt unna 10%.

Den naturlige utladingen er også tregere i kulde, blandt annet fordi atomenes bevegelse i materialet saktes ned, så 40% i kjøleskapet kan ligge ganske lenge.

Det ble vel mer enn bare svar på spørsmålet, men dette er vel informasjon som er ekstremt tvetydig fra markedsføringsdepartementene rundt om som ikke har peiling, så det kan vel ikke presiseres ofte nok.

• Liker 6
Lenke til kommentar

Har prøvd å finne ut forskjellen på Li-Po og Li-Ion når det gjelder lading, og det ser ikke ut til at det er store forskjellen. Li-Po har visst også ingen minneeffekt, med andre ord kan du lade den når enn du bare vil. Og jeg finner ingenting som tilsier at det skal lades i 8 timer før bruk - snarere tvert imot, ettersom Li-Po og Li-ion helst bør lades "halvhjertet".

Edit: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Det ble bump'et en gammel tråd her angående om tilfeldigheter eksisterer. Der er det mange som påstår at tilfeldigheter må finnes for at fri vilje skal kunne eksistere. Da lurer jeg på hvordan tilfeldigheter skal kunne hjelpe oss i å ha fri vilje. Vi må jo kunne endre og manipulere for å ha fri vilje, og jeg ser ikke hvordan vi skal ha mere kontroll på noe som er tilfeldig, enn noe som er forutbestemt.

Om alt er forutbestemt, har du da fri vilje til å gjøre hva du vil?

Om, f.eks hver eneste middag du har resten av livet er forutbestemt, er det da du som bestemmer hva du har til middag, selv om du tror det?

Om man fjerner tilfeldigheten, vil alt skje i en bestemt rekkefølge. Om alle atomer forflytter seg 100% forutsigbart vil også alt og alle gjøre det, man bryter dette med fri vilje.

Vet ikke om du ble så mye klokere av det...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...