Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Fikk sånn halvveis et svar på dette for noen sider tilbake, men spør litt mer konkret nå: Hvem lagde den første datamaskinen (som i pc, mac) til privat bruk? Apple eller IBM/Microsoft?
The first "personal computer" was the Sphere 1 computer, created in Bountiful, Utah in 1975 by computer pioneer Michael D. Wise (1949–2002). At first, Sphere 1 was sold as a kit, but was later sold as fully assembled PC, including a keyboard, a number pad, and a monitor. In 1976 Steve Jobs and Steve Wozniak sold the Apple I computer circuit board, which was fully prepared and contained about 30 chips. The first successfully mass marketed personal computer was the Commodore PET introduced in January 1977, which bore a striking resemblance to Sphere 1 of two years earlier. It was soon followed by the TRS-80 from Radio Shack and the popular Apple II.
kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

IBMs første PC ble lansert i 1981.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egg, og spesielt de som uansett skal varmebehandles, holder helt fint 2-3 ganger holbardhetstiden i kjøleskap (som skulle bety sånn ca flere måneder over "best før"). Grunnen til det er at det finnes en del kjipe bakterier (hovedsakelig salmonella) som smitter via rå egg, og holfbarhetstiden derfor er satt ekstra kort. Per i dag er ikke disse bakteriene noe problem i norske egg, men en kombinasjon av "føre var" og felles regler med resten av Europa gjør det derfor slik at norske egg trygt kan brukes en stund etter "best før".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tenkte mer på om man f.eks kan ta skade av for mye kolestrol eller andre ting hvis man spiser for mange om dagen

Er en seiglivet myte det der, overhodet ikke noe farlig med egg mht. kolesterol så av den grunn trenger du ikke sette noen begrensinger, selv om du nok ikke bør overdrive det uansett, 3-4 egg om dagen høres greit ut.

Lenke til kommentar

Da anbefaler jeg deg å slutte og lese om kostholdseksperter i norske aviser/ukeblader. Ofte er det mennesker uten mye utdanning å vise til. Typisk personlige trenere eller annet. Og de som uttaler seg og faktisk har en utdanning innenfor dette har ofte ikke særlig til forskerbakgrunn, men bare ukritisk viderforteller dogmene de lærte på skolen.

typiske kommentarer er "mange, men små måltider", "ikke hopp over frokost", "kutt ned på fettet" og annet tull.

Endret av Matsemann
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når jeg spiller dataspill så blir jeg varm og svett. Hvorfor det? Jeg beveger jo minimalt på meg. Har det noe med stress og spenning som utløser adrenalin eller noe slikt?

Hvor varmt er det inne på rommet ditt? :) Sitter du i en innestengt rom uten lufting og med en varm PC som durer hele dagen kan det fort bli ganske varmt inne der, og da svetter man fort...

Lenke til kommentar

når jeg surfer på opera på min htc desire hd, og blar nedover på alskens nettsider, dukker det opp en strek til høyre som indikerer hvor langt nede på siden jeg befinner meg. men streken blir hele tiden lengre og kortere mens jeg scroller. er det en grunn til dette eller er det bare fordi det ser "kult" ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...