Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

En stekeplate blir vel ikke fortere varm om man skrur den på fult eller halvt?

La oss si man har 6 nivåer på stekeplata. Man skal ha den på 3. Går det like fort opp til 3, om man setter den til 3 eller 6?

Temperaturen til en kokeplate blir regulert av en termostat. En slik termostat er rett og slett en bryter som kobler inn og ut i forhold til temperaturen du har stilt den til. Du vil med andre ord tilføre full effekt til plata fram til ønsket temperatur er oppnådd. Etter dette vil termostaten koble kokeplata ut til temperaturen har gått så langt ned at den kobler inn igjen.

Så det går like fort på innstilling 3 og 6.

Slik virker min i alle fall.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvor en privatperson får kjøpt (super)plastiserende middel for å blande i betong? Interessant å kunne kutte ned på sementmengden for å spare noen kroner (riktignok ikke dette som er hovedmotivasjonen, ønsker egentlig bare å prøve det ut).

Endret av KjellV
Lenke til kommentar

Hvordan er sjansene for å overleve store fall i vann? Jeg tenker at om man f.eks. hopper i fallskjerm og ikke får utløst den så bør man prøve å sveve mot et vann for å sikre seg en ørliten overlrvelsessjanse, men i realiteten så har man vel kanskje ingen sjanse i det hele tatt? I så fall: hvor høye hopp kan man overleve om man lander i vann, og hvordan bør "landingsteknikken" være for å øke sjansene for overlevelse mest mulig?

Lenke til kommentar

Du har nok ikke store sjanser for å overleve i vannet, det blir steinhardt når du har nok fart. Det beste forsøket vil nok være å ligge horisontalt så lenge så mulig, for så å rette seg opp rett før du treffer vannet. Da får du lavest mulig fart med så liten overflate som treffer vannet som mulig.

Så vidt jeg husker skal det ikke mer enn 50 meters høyde før vanlige mennesker vil ta store skader av å stupe fra. De som hopper fra sånne høyder er veldig herdet fra tidligere stuping, og det er kun derfor de greier det.

Endret av Vycan
Lenke til kommentar

Du har nok ikke store sjanser for å overleve i vannet, det blir steinhardt når du har nok fart. Det beste forsøket vil nok være å ligge horisontalt så lenge så mulig, for så å rette seg opp rett før du treffer vannet. Da får du lavest mulig fart med så liten overflate som treffer vannet som mulig.

Så vidt jeg husker skal det ikke mer enn 50 meters høyde før vanlige mennesker vil ta store skader av å stupe fra. De som hopper fra sånne høyder er veldig herdet fra tidligere stuping, og det er kun derfor de greier det.

Herdet? Det går vel mer på å lande riktig osv vil jeg tro? Hvordan kan man herde seg til å ikke få skader fra noe andre får store skader fra? Ellers er det jo endel som ihvertfall har overlevd oppimot 100 meter, men det er jo åpenbart ganske farlig (mange har ikke overlevd det også)

AtW

Lenke til kommentar

Fikk sånn halvveis et svar på dette for noen sider tilbake, men spør litt mer konkret nå:

Hvem lagde den første datamaskinen (som i pc, mac) til privat bruk? Apple eller IBM/Microsoft?

Ingen av de to sånn jeg tolker det. Det kom PCer før både apple og IBM begynte å selge det.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Apple: 1976 Apple 1. Stygg og det var bare et hovedkort så eieren måtte selv lage tastatur.

IBM: 1981 IBM PC med MS-DOS hvis jeg ikke tar feil, er usikker på om den var beregnet for privat markedet. Denne hadde floppy, tastatur og skjerm. Alt som er en "pc". Denne hadde dog ingen GUI og det var først til man fikk Apple Lisa i 1983. Den kunne vise bilder osv og var også designet for privat markedet, men kostet veldig veldig mye! Året etter 1984 kom macintosh som ble en suksess på det private markedet etter at man fikk printer der man trengte en god GUI som mac hadde ;)

Microsoft: Vet ikke noe om dem, trodde de bare alget operativsystemer?

Kom sikkert noen før det og,men de første jeg kjenner til og spørs om du spør om de første pcene, eller de med GUI

Endret av medlem-245286
Lenke til kommentar

Vil ikke beinstruktur og slikt bli sterkere etter gjentagende harde støt med vannet?

Jeg mener bestemt på å ha lest at vanlige mennesker ville ha knekt både nakke og skuldre om de prøvde på like høye stup som profesjonelle. De er naturligvis både mye bedre fysisk trent og har bedre teknikk enn gjennomsnittsmannen, som også er avgjørendes faktorer.

Lenke til kommentar

Vil ikke beinstruktur og slikt bli sterkere etter gjentagende harde støt med vannet?

Jeg mener bestemt på å ha lest at vanlige mennesker ville ha knekt både nakke og skuldre om de prøvde på like høye stup som profesjonelle. De er naturligvis både mye bedre fysisk trent og har bedre teknikk enn gjennomsnittsmannen, som også er avgjørendes faktorer.

Antakelig litt, men synes det høres rart ut at det skal ha så mye å si når man hopper i vannet. Ellers så lander vel nesten alltid de som hopper høyt profesjonelt med beina først? Har nesten aldri sett noe annet ihvertfall. (uten at det er det jeg følger aller best med på)

AtW

Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Antakelig litt, men synes det høres rart ut at det skal ha så mye å si når man hopper i vannet. Ellers så lander vel nesten alltid de som hopper høyt profesjonelt med beina først? Har nesten aldri sett noe annet ihvertfall. (uten at det er det jeg følger aller best med på)

AtW

Vil tro at muskelmasse har litt å påvirke. Har man sterke sener, muskler og bein vil vel dette kombinert haen mye mer motstandsdyktig kropp når man treffer vannet. Det jeg lurer mer på er om det er ben eller stup med henda som er best? Hvis man tar henda først med knyttet knyttnever så får man en mindre overflate når man treffer vannet og bryter overflatespenninga men man har mangle fler bein og man ødlegger vel kanskje skuldre? og tar man bein har man større motstand på grunn av større overflate og vil ikke anklene ryke fort? Dermed litt vanskelig og svømme til land?

Lenke til kommentar

Jeg vil si definitivt bein først, da det er den minst viktige delen av kroppen. Kommer du med hodet først knekker du nok nakken veldig fort, og da er løpet kjørt. Beina, derimot, overlever du uten, så de er fine å bruke til demping av fallet. Om du faktisk skulle overleve med hodet først, er det sikkert like vanskelig å svømme uten hender som det er uten ankler.

Lenke til kommentar

Hvorfor vil ikke det å krølle seg sammen til en ball like før du treffer vannet fungere?

Slik du beskytter de vitale organene og hodet.

Vel, jo større overflate som treffer vannoverflaten, jo hardere og mer energi vil kroppen absorbere. og sett at du treffer med ryggen først, så vil nok ryggraden enten brekke/knuse eller iallefall bli slått ut av posisjon, og de fleste organene vil vel få et ganske kraftig smell. For å ikke snakke om ribbeina.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Beste måten å overleve:

1. Tren på å stupe så korppen tåler mer ^^

2. ligg horisontalt og spre armer og ben så lenge du kan.

3. Rett deg ut vertikalt og land med bena først.

4. Kast det tyngste du har rett foran deg fo å bryte med overflate spenninga (hvis mulig)

5. Prøv og svøm til land, hvis ikke....da er du død da :/

Ekke det riktig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...