Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Når vi er nede på bakken er det kun når vi står oppe på skikkelige fjelltopper vi kan se hele sirkelen, vanligvis ser vi bare en halvsirkel, der regnbuen er over bakken.

Fjelltoppen vil skygge for nederste del av regnbuesirkelen. Man kan også se en nesten full ring på flat mark, f.eks ved å sette hageslangen på fin spray og snu ryggen mot sola. Da er det kun skyggen av bena som bryter ringen. Tar man da et solid spensthopp får man et øyeblikk med komplett sirkel.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når vi er nede på bakken er det kun når vi står oppe på skikkelige fjelltopper vi kan se hele sirkelen, vanligvis ser vi bare en halvsirkel, der regnbuen er over bakken.

Fjelltoppen vil skygge for nederste del av regnbuesirkelen. Man kan også se en nesten full ring på flat mark, f.eks ved å sette hageslangen på fin spray og snu ryggen mot sola. Da er det kun skyggen av bena som bryter ringen. Tar man da et solid spensthopp får man et øyeblikk med komplett sirkel.

Veldig offtopic, men jeg MÅ bare poste denne!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er skrevet tykke bøker om emnet, så det er litt vanskelig å få alt ned i noen få setninger forståelig nok.

I kvantefysikk er det veldig mye som ikke er bevist enda, men som de tror må være riktig pga andre observasjoner. Det er en slags "fysikk på syre".

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg så på et fysikkprogram på NRK i kveld. Der fortalte de om strengteorien, som forutsetter at det finnes 11 dimensjoner. Det de ikke forklarte: Hvor har de det tallet fra?

Når man lager en ny teori er første sjekk om forutsigelsene den kommer med bryter med noen kjente eksperimentelle resultater. Det er her den 11 dimensjoner dukker opp som kritisk dimensjon. Om jeg ikke husker feil er det for å gjøre teorien Lorentz-invariant at antall dimensjoner må være 11. Lorentz-invarians vil kort sagt si at teorien har spesiell relativitet innebygget.

Så hvis vi antar at disse oppdiktede dimensjonene ikke finnes, må strengteorien være feil?

Ja, hvis det viser seg at de ekstra dimensjonene ikke finnes, så er strengteori feil! Problemet er bare at det er utenfor vår eksperimentelle rekkevidde å bevise at de ekstra dimensjonene ikke finnes, så i overskuelig fremtid vil ikke strengteori motvises på denne måten.

Lenke til kommentar

Vi har en ovn med keramisk topp og den virker å ha en timer som bestemmer hvor lenge platen er på. Skrur du platen på maks, som er 12, så er den på konstant. Skrur du noe ned så skrur den seg av og på. Jeg mener den blir fortere varm om du skrur på 12 og så ned til f.eks 8 etter en stund enn å ha det på 8 hele tiden. Det virker iallefall sånn om man ser på hvor fort stekemargarin smelter på stekepanna.

Lenke til kommentar

Du stiller den på en, venter til frokost, smaker på melka. Så det samme med 5 og smaker. Hvis du ikke gidder det skjønner eg at du ikke orker lese manual.

Forøvrig vil du se det lett på rim i bakkant....

Sånn utenom det, basert på siste uttalelsen din høres du ut som en slakk student.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanlig at brytere med rene tallverdier går på effekt, dess større tall dess mer effekt.

Eksempler er kokeplater, stekeovner, kjøleskap, avtrekksvifter, varmeovner, kupévifta i bilen, volumbryteren på stereoen og så videre (på min stereoforsterker går tallene motsatt for der angis dB demping i forhold til full effekt).

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...