Simen1 Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Når vi er nede på bakken er det kun når vi står oppe på skikkelige fjelltopper vi kan se hele sirkelen, vanligvis ser vi bare en halvsirkel, der regnbuen er over bakken. Fjelltoppen vil skygge for nederste del av regnbuesirkelen. Man kan også se en nesten full ring på flat mark, f.eks ved å sette hageslangen på fin spray og snu ryggen mot sola. Da er det kun skyggen av bena som bryter ringen. Tar man da et solid spensthopp får man et øyeblikk med komplett sirkel. Endret 31. mai 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Blabla1 Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 Når vi er nede på bakken er det kun når vi står oppe på skikkelige fjelltopper vi kan se hele sirkelen, vanligvis ser vi bare en halvsirkel, der regnbuen er over bakken. Fjelltoppen vil skygge for nederste del av regnbuesirkelen. Man kan også se en nesten full ring på flat mark, f.eks ved å sette hageslangen på fin spray og snu ryggen mot sola. Da er det kun skyggen av bena som bryter ringen. Tar man da et solid spensthopp får man et øyeblikk med komplett sirkel. Veldig offtopic, men jeg MÅ bare poste denne! 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg så på et fysikkprogram på NRK i kveld. Der fortalte de om strengteorien, som forutsetter at det finnes 11 dimensjoner. Det de ikke forklarte: Hvor har de det tallet fra? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 Why exacly 11 dimensions? Der står det litt, tror jeg. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 Jeg leste bare det korte svaret. Fysikerne har altså bestemt at det må være 11 dimensjoner for at strengteorien skal passe med de matematiske utregningene deres. Så hvis vi antar at disse oppdiktede dimensjonene ikke finnes, må strengteorien være feil? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 31. mai 2011 Rapporter Del Skrevet 31. mai 2011 (endret) Det er skrevet tykke bøker om emnet, så det er litt vanskelig å få alt ned i noen få setninger forståelig nok. I kvantefysikk er det veldig mye som ikke er bevist enda, men som de tror må være riktig pga andre observasjoner. Det er en slags "fysikk på syre". Endret 31. mai 2011 av Bytex Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Jeg så på et fysikkprogram på NRK i kveld. Der fortalte de om strengteorien, som forutsetter at det finnes 11 dimensjoner. Det de ikke forklarte: Hvor har de det tallet fra? Når man lager en ny teori er første sjekk om forutsigelsene den kommer med bryter med noen kjente eksperimentelle resultater. Det er her den 11 dimensjoner dukker opp som kritisk dimensjon. Om jeg ikke husker feil er det for å gjøre teorien Lorentz-invariant at antall dimensjoner må være 11. Lorentz-invarians vil kort sagt si at teorien har spesiell relativitet innebygget. Så hvis vi antar at disse oppdiktede dimensjonene ikke finnes, må strengteorien være feil? Ja, hvis det viser seg at de ekstra dimensjonene ikke finnes, så er strengteori feil! Problemet er bare at det er utenfor vår eksperimentelle rekkevidde å bevise at de ekstra dimensjonene ikke finnes, så i overskuelig fremtid vil ikke strengteori motvises på denne måten. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Hvor mange brukerprofiler blir laget på en dag på diskusjon.no for så å bli utestengt samme dag? (Ser stadig en og annen idiot som kommer inn med en flett ny bruker og er bajas...) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Ikke så veldig mange. Jeg vil tippe en plass mellom 1 per dag og 1 per uke. Endret 1. juni 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 En stekeplate blir vel ikke fortere varm om man skrur den på fult eller halvt? La oss si man har 6 nivåer på stekeplata. Man skal ha den på 3. Går det like fort opp til 3, om man setter den til 3 eller 6? Lenke til kommentar
Mevon Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Vet ikke hvordan det er med nyere komfyrer, men på eldre versjoner så stiller du på watt. Trinn 1 kan være 150 watt, og trinn 6 2000 watt. Dermed vil det bli fortere varmt om du setter den på trinn 6. 1 Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Vi har en ovn med keramisk topp og den virker å ha en timer som bestemmer hvor lenge platen er på. Skrur du platen på maks, som er 12, så er den på konstant. Skrur du noe ned så skrur den seg av og på. Jeg mener den blir fortere varm om du skrur på 12 og så ned til f.eks 8 etter en stund enn å ha det på 8 hele tiden. Det virker iallefall sånn om man ser på hvor fort stekemargarin smelter på stekepanna. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 I kjøleskapet mitt står det trinn fra 1 til 5. Viser dette gradene, altså 1 kjøligst, eller er det noe annet? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Det lurer jeg og på. Er latterlig at det ikke er noen tegn eller lignende på kjøleskapet som viser om det er det ene eller andre. Makan hvor vanskelig de gjør det tl. Lenke til kommentar
;_; Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 I kjøleskapet mitt står det trinn fra 1 til 5. Viser dette gradene, altså 1 kjøligst, eller er det noe annet? I mitt kjøleskap er høyere tall = kaldere. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Har alltid antatt at høyere tall = kaldere, det står vel også i bruksanvisningen. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Åsså er det jo veldig vanskelig å teste...... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 Det går et par timer til venting, og hvilken student gidder begynne på et slikt eksperiment? 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 1. juni 2011 (endret) Du stiller den på en, venter til frokost, smaker på melka. Så det samme med 5 og smaker. Hvis du ikke gidder det skjønner eg at du ikke orker lese manual. Forøvrig vil du se det lett på rim i bakkant.... Sånn utenom det, basert på siste uttalelsen din høres du ut som en slakk student. Endret 1. juni 2011 av Jotun 1 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 2. juni 2011 Rapporter Del Skrevet 2. juni 2011 (endret) Det er vanlig at brytere med rene tallverdier går på effekt, dess større tall dess mer effekt. Eksempler er kokeplater, stekeovner, kjøleskap, avtrekksvifter, varmeovner, kupévifta i bilen, volumbryteren på stereoen og så videre (på min stereoforsterker går tallene motsatt for der angis dB demping i forhold til full effekt). Endret 2. juni 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå