Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, takk for det - virket ikke særlig intuitivt at det skulle være slik - men så er det vel heller ikke gitt at sannhet skal føles intuitivt for å være sant.

Det kommer an på hvem du spør. Jeg synes dette er intuitivt og før jeg begynte på fysikk (der vi gikk gjennom lignende eksempler) diskuterte jeg dette med min kjørelærer. Han mente at en frontkollisjon i 70 km/t var det samme som å kjøre i en murvegg i 140 km/t, og jeg mente dette selvsagt var feil.

Lenke til kommentar

Så på linfrø pakker i butikken i dag at man bare skal spise mer en 2 ss linfrø hverdag, uten noe videre forklaring. Har hørt mye negativt om andre frø typer også, er det skadelig å spise frø generelt?

 

 

Linfrø inneholder også cyanid glykosider , så for stor mengde er ikke bra. Mattilsynet anbefaler max 1-2 spiseskjeer linfrø om dagen.

http://no.wikipedia.org/wiki/Linfr%C3%B8

Lenke til kommentar

Så på linfrø pakker i butikken i dag at man bare skal spise mer en 2 ss linfrø hverdag, uten noe videre forklaring. Har hørt mye negativt om andre frø typer også, er det skadelig å spise frø generelt?

Hovedgrunnen til maksgrensen er at linfrø har et litt høyt innhold av nervegiften blåsyre/cyanid (noe som er relativt vanlig i frø og kjerner generelt, ja). Virker ikke som om det er forsket så mye på det, og at 2ss kanskje er et litt tilfeldig tall. Noen forskningsrapporter anbefaler maks 6 ss. Effektene av å spise for mye er allikevel ikke godt dokumentert. Hvis linfrøene kokes, stekes eller på andre måte blir utsatt for varme, forsvinner giften.

 

Andre negative effekter med linfrø er en mulig påvirkning på kvinners hormonelle balanse fordi linfrø, på en eller annen måte jeg ikke har klart å finne ut, har en "østrogenliknende effekt". Stort forbruk av linfrø over lengre tid kan også føre til tarmobstruksjon, - her mener forskere at slikt forbruk bør kombineres med større inntak av vann.

Lenke til kommentar

Hmm, takk for det - virket ikke særlig intuitivt at det skulle være slik - men så er det vel heller ikke gitt at sannhet skal føles intuitivt for å være sant.

Det kommer an på hvem du spør. Jeg synes dette er intuitivt og før jeg begynte på fysikk (der vi gikk gjennom lignende eksempler) diskuterte jeg dette med min kjørelærer. Han mente at en frontkollisjon i 70 km/t var det samme som å kjøre i en murvegg i 140 km/t, og jeg mente dette selvsagt var feil.

 

Joda, jeg har en intuitiv forståelse for newtons 3. lov, men det jeg sliter litt med rent intuitivt er hvordan dobbel kinetisk energi blir så å si ubetydelig i sammenstøtet.

 

Er det slik at en frontkollisjon kanskje genererer mer varme og støy i deformasjonssonen? Dette gir i så fall mer mening for min del..

Lenke til kommentar

Hmm, takk for det - virket ikke særlig intuitivt at det skulle være slik - men så er det vel heller ikke gitt at sannhet skal føles intuitivt for å være sant.

Det kommer an på hvem du spør. Jeg synes dette er intuitivt og før jeg begynte på fysikk (der vi gikk gjennom lignende eksempler) diskuterte jeg dette med min kjørelærer. Han mente at en frontkollisjon i 70 km/t var det samme som å kjøre i en murvegg i 140 km/t, og jeg mente dette selvsagt var feil.

 

Joda, jeg har en intuitiv forståelse for newtons 3. lov, men det jeg sliter litt med rent intuitivt er hvordan dobbel kinetisk energi blir så å si ubetydelig i sammenstøtet.

 

Er det slik at en frontkollisjon kanskje genererer mer varme og støy i deformasjonssonen? Dette gir i så fall mer mening for min del..

 

Det er jo dobbel energi, fordi det er to biler. Men bilen isolert sett vil se det samme som om den traff en murvegg (ved lik vekt og ideelt treffpunkt).

Lenke til kommentar

Hmm, takk for det - virket ikke særlig intuitivt at det skulle være slik - men så er det vel heller ikke gitt at sannhet skal føles intuitivt for å være sant.

Det kommer an på hvem du spør. Jeg synes dette er intuitivt og før jeg begynte på fysikk (der vi gikk gjennom lignende eksempler) diskuterte jeg dette med min kjørelærer. Han mente at en frontkollisjon i 70 km/t var det samme som å kjøre i en murvegg i 140 km/t, og jeg mente dette selvsagt var feil.

 

Joda, jeg har en intuitiv forståelse for newtons 3. lov, men det jeg sliter litt med rent intuitivt er hvordan dobbel kinetisk energi blir så å si ubetydelig i sammenstøtet.

 

Er det slik at en frontkollisjon kanskje genererer mer varme og støy i deformasjonssonen? Dette gir i så fall mer mening for min del..

Alt blir doblet, men alt blir også fordelt på begge bilene. (1*2)/2=1. Det er heller ikke så og si, det er teoretisk helt nøyaktig og jevn utligning av kreftene. I et praktisk eksempel tror jeg det er bedre med frontkollisjon enn å kjøre i en vegg fordi i en frontkollisjon er det lett for at bilene sklir utenom hverandre (treffer hverandre ikke nøyaktig på midten).

Lenke til kommentar

chloroform9tu4pk.jpg

Det andre kan jeg ikke svare på.

 

Endret:

Chloroform has been used by criminals to knock-out, daze or even murder their victims. Joseph Harris was charged with using Chloroform in 1894 to rob people.[19] Chloroform was used to murder a woman in 1991 as a toxic dose was delivered while she was sleeping.[20] In 2007 a man was convicted of using chloroform to sexually assault minors.

Iflg. wikipedia

 

hmm hvem var først? :p

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva heter stoffet/stoffene (som man ser i film) som man tar på en hvit klut og tar opp i ansiktet til offeret som iløpet av sekunder besvimer? Og er det slik i virkeligheten?

Det vanligste er vel kloroform.

 

Chloroform has been used by criminals to knock-out, daze or even murder their victims. Joseph Harris was charged with using Chloroform in 1894 to rob people.[19] Chloroform was used to murder a woman in 1991 as a toxic dose was delivered while she was sleeping.[20] In 2007 a man was convicted of using chloroform to sexually assault minors.

 

Edit: #3 i køen...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar
Lengden av deformasjonssonen og forskjellen i massefart til de to bilene som kolliderer er definitivt med på å lage store variasjoner i hvilke g-krefter folk utsettes for.

 

Kolliderer man med en liten 1 tonn småbil i 50 km/t med en 3 tonn stor bil i 50 km/t så tilsvarer det ca 75 km/t i murvegg for fiaten. For den store bilen vil det tilsvare å treffe en murvegg i ca 25 km/t.

I teorien ja, men som kjent er ikke teori og praksis alltid det samme, i hvert fall ikke i praksis. Noe følgende krasjtest mellom en knøttliten Renault Modus og en diger Volvo 940 stasjonsvogn illustrerer ganske bra:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qBDyeWofcLY

Lenke til kommentar
I teorien ja, men som kjent er ikke teori og praksis alltid det samme, i hvert fall ikke i praksis. Noe følgende krasjtest mellom en knøttliten Renault Modus og en diger Volvo 940 stasjonsvogn illustrerer ganske bra:

Ja, rent teoretisk. Vitenskapen bak reelle krasjtester er alt for komplisert, men statistisk ligger det nok rundt teorien.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

kakofoni: I regnbuens senter finner du skyggen av deg selv. Du kan tegne en trekant mellom deg selv, skyggen din og et punkt på regnbuen. Vinkelen der du selv er topp-punkt er ca 42 grader. Grunnet måten lys brytes i regndråpene vil det synlige lysspekteret komme ut av dråpene med en vinkel på ca 42 grader i forhold til der de kom inn. På grunn av symmetri gjelder dette uansett hvilken vinkel man ser regndråpene fra. Derfor blir regnbuen også en ring.

 

Alltid er forsåvidt ikke helt korrekt og vinkelen på 42 grader er ikke helt nøyaktig. Vinkelen avhenger av hvilken farge man snakker om. Det kan også være en sekundær (og ennå flere) regnbuer med ulike vinkler. Dersom det er stor temperaturforskjell mellom bakke og der toppen av regnbuen dannes så vil lysbrytning gjøre buen svakt oval.

 

Wikipedia har en omfattende artikkel om regnbuer.

Lenke til kommentar

119_1931-CircularRainbow.jpg

 

Her er en regnbue sett fra et fly. Man kan faktisk se at den som tar bildet sitter litt foran de store vingene, for skyggen av fotografen vil alltid ligge midt i senter av sirkelen. Når vi er nede på bakken er det kun når vi står oppe på skikkelige fjelltopper vi kan se hele sirkelen, vanligvis ser vi bare en halvsirkel, der regnbuen er over bakken.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...