Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er egentlig forskjellen på bio- og genteknologi? Er det ikke i bunn og grunn det samme?

8872956[/snapback]

Bioteknologi er mer en samlebetegnelse, med genteknologi som en av undergruppene. Andre undergrupper er cellebiologi, molekylbiologi og biokjemi. Disse undergruppene går delvis over i hverandre, men har alle sitt spesifikke fokusområde.

 

Gentekologi går på hvordan arvematerialet er bygget opp, og hvordan vi kan avlese og endre arvematerialet.

Molekylbiologi går på enkeltmolekylers dannelse og funksjon i kroppen, samt hvordan vi kan endre på denne. Særlig er det fokus på enzymer og proteiner.

Cellebiologi er en disiplin som ser på hele celler, deres livsløp, funksjoner, osv.

Biokjemi går på kjemiske prosesser i levende ting, her inngår syntese (danning) av ulike molekyler, hvordan de reagerer med hverandre, hvordan vi får energi, og mye annet.

 

Som du kan se går undergruppene over i hverandre, og kunnskap innen alle gruppene er nødvendig for å forstå hvordan organismer fungerer på mikronivå.

Lenke til kommentar

En storm av signaler som får hjernen til å "kortslutte".

Et eksempel er hvis du opplever en intens smerte som overbelaster hjernen, da blokkeres signalene for at hjernen skal klare og fortsette å fungere. Det skjer ikke når du blir skremt, pga. hjernen ikke rekker å reagere før det har skjedd.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Hva er det som gjør at man "Mister følelsene" en plass eller flere i kroppen? og hva skjer?

 

Følte jeg hadde mistet 2 fingre når jeg sto opp idag : /

8873726[/snapback]

 

Du har sikkert ligget oppå fingrene dine, slik at blodomløpet ikke strekker til helt, da blir resultatet tap av følelser og egentlig en ganske groggy følelse :)

Lenke til kommentar
Det samme gjelder for dyr også ikkesant?

 

Hvorfor blir man helt stille og stiv når man blir sikkelig skremt, altså at alt bare låser seg og klarer nesten ikke å bevege seg`?

Hva er det som skjer med kroppen

Dette kalles "sjokk" right? feks. han ble sjokkskadet elns

8873691[/snapback]

 

Du har f.eks. anatomiske geiter eller hva de heter. Når de blir skremt, kollapser de og blir liggende et par sekunder før de spretter opp og er like normale igjen.

 

Sjokk er forsåvidt en litt annen ting. Du KAN bli sjokkskadet av å bli skremt, hvis du blir skremt nok ( da prater jeg om at f.eks. en kompis hopper ut forran deg ut fra intet ), men sjokkskader oppstår primært ved noe traumatisk som f.eks. en bilulykke.

 

ps: Sjokk er veldig individuelt

Endret av Vizla
Lenke til kommentar
Oooog, åssen får de til dette?

8873841[/snapback]

- De setter elefantene i flaska

- Varmer opp flaska så bena smelter fast

- Varmer opp den brede åpne enden av flaska og former den smalere sånn at den blir en flaskehals

8874106[/snapback]

Er vel også stor sjangse for at flaska faktisk er blåst rundt elefantene? Eller tar jeg helt feil.

Lenke til kommentar
Her er en snedig en!

 

Hvorfor smaker appelsinjuice/eplejuice/melk MYE bedre når de er glass, og ikke direkte fra kartongen?  :ermm:

8874396[/snapback]

 

 

kanskje fordi man ikke smaker pappen når man drikker fra glass?

8874403[/snapback]

Nei, det er ikke noe med det, det veit jeg. Men bare det når jeg drikker direkte fra kartongen, har jeg ikke lyst på så mye, men når jeg har den i glass, kan jeg drikke et glass på 2 sekunder. Kan det ha noe med at det er mer oksygen i glasset? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...