Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Spørsmål:

Når man trener hardt nok til at oksygenet man tar opp i cellene ikke er nok til muskelarbeidet, må man hente energi med glukose, og danner melkesyre. Kan man også få melkesyre ved å gå rolig i et område med "litt for lite oksygen?"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mistet nettop nettet og kanalene på TV-en samtidig. Hvordan kan det skje? Strømmen er her fortsatt, og det er snakk om kabel-tv som er uavhengig av bredbåndet. Har Telenor bredbånd og Canal Digital-kabelTV.

Fra Wikipedia:

Canal Digital is a Scandinavian television distributor and internet service provider (Norway and Sweden) that was founded in March 1997 as a joint venture between the French pay-TV company Canal+ and the Norwegian telecommunications operator Telenor. Since 2001, Canal Digital is fully owned by Telenor.

Som du ser er Canal Digital eid av Telenor. Tipper de har en del felles infrastruktur, slik at en sentral som bryter sammen rammer både telekommunikasjon og fjernsyn.

Lenke til kommentar

Jeg har noen spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

1. Har bjørketrær noen viktige egenskaper i økosystemet vårt? Hvis de har det, er det mulig å bytte de ut med en annen form for tre som ikke plager oss allergikere, hvis ja, hvor mye ville det ha kostet å bytte ut alle bjørketrær i urbane områder i Norge?

2. Hvorfor kan jeg være våken før alarmen om morgenen går, men med en gang den slår inn blir jeg stuptrøtt og har ingen problemer med å sove lenger?

3. Siste spørsmål, jeg holdt på å skrive en tekst i forrige uke, jobbet på en mac og skrev i word, filen ble på ca 78 kB, men da jeg sendte filen til en windowsmaskin og endret et par ord for så og skrive ut teksten (og lagre den) var filen nede i ca 44 kB. Noen som har en god forklaring på hva som har skjedd?

Lenke til kommentar

Et par spørsmål for folket.

Blir man like fort brun uansett når på dagen man soler seg? Det er vel åpenbart at ved soloppgang og nedgang er det annerledes, men i en viss tidsperiode på dagen beveger sola seg over himmelen, men lysstyrken er vel omtrentlig like sterk. Så er det noen forskjell?

Vokser alle hårene på menneskehodet like fort?

Lenke til kommentar
1. Har bjørketrær noen viktige egenskaper i økosystemet vårt? Hvis de har det, er det mulig å bytte de ut med en annen form for tre som ikke plager oss allergikere, hvis ja, hvor mye ville det ha kostet å bytte ut alle bjørketrær i urbane områder i Norge?

Dette er ikke noe svar, men mer et råd. Hadde jeg vært allergiker ville jeg reist til et sted uten bjørkepollen når det står på som verst. Har du ikke mulighet til det ville jeg skaffet meg balansert ventilasjonsanlegg og skiftet pollenfilter like før pollensesongen slår til og holdt meg mest mulig hermetisert inne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Blir man like fort brun uansett når på dagen man soler seg? Det er vel åpenbart at ved soloppgang og nedgang er det annerledes, men i en viss tidsperiode på dagen beveger sola seg over himmelen, men lysstyrken er vel omtrentlig like sterk. Så er det noen forskjell?

Solen er sterkest kl 12, da den står høyest på himmelen.

Så, man blir fortere brun og fortere solbrent rundt de tider.

Lenke til kommentar

Er heldigvis ikke blant de som er mest plaget, men vet om flere som drar til fjells osv. når det er mest pollen. Det er desverre utelukket for meg pga jobb og studier. Pollen blir mer et irritasjonsmoment enn et problem for min del, men så er jeg relativt flink til å ta forhåndsregler for å bli minst mulig plaget.

Lenke til kommentar

Solen er sterkest kl 12, da den står høyest på himmelen.

Så, man blir fortere brun og fortere solbrent rundt de tider.

Jeg hørte rykter om at man ikke blir brun etter rundt klokken 5. Noe jeg synes høres tvilsomt ut.

Lenke til kommentar

Jeg hørte rykter om at man ikke blir brun etter rundt klokken 5. Noe jeg synes høres tvilsomt ut.

I vinterhalvåret her i Norge stemmer det ja :p

Strålingene er på topp kl. 12, og avtar etter det.

Før 12 stiger strålingen.

Jo høyere solen står på himmelen jo mer av strålingen blir reflektert rett tilbake.

Så lenge solen er på himmelen vil strålingen være til stede, uavhengig av om klokken er 12 eller 5.

Sol deg kl 8 på kvelden om du vil, du vil fortsatt bli brun, det tar bare MYE lengre tid :)

Lenke til kommentar

Bruningen vil i grove trekk være proporsjonal med hvor lyst det er ute og dermed avhengig av hvor høyt sola står. UV spres ennå mer i atmosfæren enn blått lys og vil derfor virke både i rett linje fra sola og fra alle vinkler man ser blå himmel.

Ved solnedgang/soloppgang kan vi se at lyset er mer rød-oransje enn midt på dagen. Det betyr at fargemiksen er en annen og det gjelder også for UV. Kveldssol er mindre intens, men fargemiksen er prosentvis mer UV enn ellers på dagen. Om kvelden kommer en større prosentandel av lyset fra spredt lys i atmosfæren enn om dagen. Tilsvarende får man lavere andel direkte UV-lys fra sola om kvelden enn om dagen. Så selv om lysstyrken kanskje er halvparten av midt på dagen så blir man litt brunere dersom man bytter ut 1 time dagsoling med 2 timer kveldsoling med halv lysintensitet.

Lenke til kommentar

Bruningen vil i grove trekk være proporsjonal med hvor lyst det er ute og dermed avhengig av hvor høyt sola står. UV spres ennå mer i atmosfæren enn blått lys og vil derfor virke både i rett linje fra sola og fra alle vinkler man ser blå himmel.

Ved solnedgang/soloppgang kan vi se at lyset er mer rød-oransje enn midt på dagen. Det betyr at fargemiksen er en annen og det gjelder også for UV. Kveldssol er mindre intens, men fargemiksen er prosentvis mer UV enn ellers på dagen. Om kvelden kommer en større prosentandel av lyset fra spredt lys i atmosfæren enn om dagen. Tilsvarende får man lavere andel direkte UV-lys fra sola om kvelden enn om dagen. Så selv om lysstyrken kanskje er halvparten av midt på dagen så blir man litt brunere dersom man bytter ut 1 time dagsoling med 2 timer kveldsoling med halv lysintensitet.

Uenig med siste taler...

Siden UV-lys spres mer enn lengre bølgelengder når mindre av denne strålingen frem når solen står lavt på himmelen. Det er nettopp fordi kortebølgelengder i liten grad kommer gjennom hele atmosfæren når de må gå den lange veien på skrå at solnedgangen ser rød ut.

Endret av -trygve
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenk deg lyset på en klar himmel like etter solnedgang. Det er stort sett blått og ingenting direkte lys fra sola. Det samme skjer med UV. Like etter solnedgang bestråles man av UV fra alle vinkler, men lite direkte fra sola.

Så spoler vi tilbake til rett før solnedgang. Da er det omtrent samme blåfarge, men også svakt direkte og rødt sollys (med veldig lite UV).

Relativt til total lysinnstråling mister man stort sett bare det røde lyset når solskiva forsvinner under horisonten. Den totale fargemiksen heller altså fra blandet til stort sett blått/UV.

Dette er en gradvis prosess som foregår helt fra sola er på sitt høyeste til etter solnedgang. Jo lavere sola er på himmelen jo mindre rødt og mer blått/VU er det i den totale fargemiksen.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg forstår hvordan du tenker, men jeg er fremdeles ikke enig med konklusjonen.

Så lenge solen er over horisonten dominerer lyset som kommer direkte fra solen fullstendig over det spredte lyset som treffer oss fra andre retninger. Jo lavere solen står på himmelen, jo mer av det kortbølgete lyset er spredt vekk. En liten andel av det spredte lyset vil riktignok spres flere ganger slik at det til slutt treffer oss likevel, men det meste spres vekk og treffe oss aldri.

En annen effekt som kommer i tillegg er at når solen står lavt på himmelen må lyset gjennom mer ozon. Her blir UV absorbert i stedet for spredt, så ozonlaget fjerner mer UV om kvelden enn midt på dagen.

Lenke til kommentar

CD-en inneholder ofte navnet på artisten, albumet og på alle sangene. Det tar jo ingen plass i forhold til musikken og det er neppe den største jobben for produsenten å skrive det inn én gang. Mulig at ikke alle CD-er som selges har denne informasjonen, men en del har den infoen innebygd. Jeg mener også å ha sett at navnene på sangene dukket opp på CD-spilleren i bilen for noen år siden og der var det iallefall ikke snakk om noe nettilkobling.

Endret av E.C.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...