ATWindsor Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar. Jeg reagerte på at den såkalte eksperten de refererte til var en radiotekniker fra lokalradioen, og ikke en mann fra Englands ekvivalent til Statens Strålevern. Han er sikkert flink til å montere antenner, men hva vet han om strålingens effekt på mennesker? Jeg mistenkte at de overdrev kraftig. Hyggelig at du er enig. Hva tror du om misdannelser om skøyer'n gjorde en dame gravid rett etter klatreturen? Radioaktiv stråling i store mengder kan gjøre deg steril, mens å vidt meg bekjent er det aldri funnet noen statistisk signifikant høyere rate av misdannelser på barn som er født av folk som har blitt utsatt for radioaktiv stråling. Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. AtW Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar. Jeg reagerte på at den såkalte eksperten de refererte til var en radiotekniker fra lokalradioen, og ikke en mann fra Englands ekvivalent til Statens Strålevern. Han er sikkert flink til å montere antenner, men hva vet han om strålingens effekt på mennesker? Jeg mistenkte at de overdrev kraftig. Hyggelig at du er enig. Hva tror du om misdannelser om skøyer'n gjorde en dame gravid rett etter klatreturen? Radioaktiv stråling i store mengder kan gjøre deg steril, mens å vidt meg bekjent er det aldri funnet noen statistisk signifikant høyere rate av misdannelser på barn som er født av folk som har blitt utsatt for radioaktiv stråling. Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. AtW Er dette een safe formulering fra din side(signifikant), eller finnes det statestikk over misdanelser på barn født av radioaktivt påvirkede foreldre? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Takk for svar. Jeg reagerte på at den såkalte eksperten de refererte til var en radiotekniker fra lokalradioen, og ikke en mann fra Englands ekvivalent til Statens Strålevern. Han er sikkert flink til å montere antenner, men hva vet han om strålingens effekt på mennesker? Jeg mistenkte at de overdrev kraftig. Hyggelig at du er enig. Hva tror du om misdannelser om skøyer'n gjorde en dame gravid rett etter klatreturen? Radioaktiv stråling i store mengder kan gjøre deg steril, mens å vidt meg bekjent er det aldri funnet noen statistisk signifikant høyere rate av misdannelser på barn som er født av folk som har blitt utsatt for radioaktiv stråling. Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. AtW Er dette een safe formulering fra din side(signifikant), eller finnes det statestikk over misdanelser på barn født av radioaktivt påvirkede foreldre? Det finnes ja, det er gjort ganske omfattende undersøkelser etter hiroshima og nagaskai (kanskje de beste dataene vi har, iogmed at det er mye stårling og grundig forskning i kombinasjon) AtW Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 okh er man pliktig til å bære legetimasjon? Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Dette er vel karakteristisk for flere typer fugler, men hvorfor bikker hodet til duer så markant frem og tilbake når de går? Dette må jo gå utover synssansen ettersom perspektivet forandrer seg med hvert skritt. http://www.youtube.com/watch?v=iq1hM3lilCA Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 http://www.straightdope.com/columns/read/17/why-do-pigeons-bob-their-heads Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. Det ville jeg vært forsiktig med. Husk KNM Kvikk-saken. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvor få forskjellige matvarer er det mulig å leve et forholdsvis sundt liv av, hvis du kun skal spise disse få matvarene resten av livet? Og hvilke? (Random eksempel: Vann, appelsin, potet og sauekjøtt. Ikke noe slankepiller eller annen industrimat) Jeg har fått det påstått at egg inneholder alt man trenger utenom C-vitaminer. Jeg aner ikke om det er riktig dog (jeg regner med resten av diskusjonen forutsetter at man drikker vann, så jeg orker ikke å ta med det i "regnestykket") AtW Kan man da i teorien leve på egg og appelsiner? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvor få forskjellige matvarer er det mulig å leve et forholdsvis sundt liv av, hvis du kun skal spise disse få matvarene resten av livet? Og hvilke? (Random eksempel: Vann, appelsin, potet og sauekjøtt. Ikke noe slankepiller eller annen industrimat) Jeg har fått det påstått at egg inneholder alt man trenger utenom C-vitaminer. Jeg aner ikke om det er riktig dog (jeg regner med resten av diskusjonen forutsetter at man drikker vann, så jeg orker ikke å ta med det i "regnestykket") AtW Kan man da i teorien leve på egg og appelsiner? Det er vel egentlig det jeg implisitt lurer på Det vil jo også svare på kokos spørsmål. Men jeg vet ikke om det er riktig. AtW Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 (endret) Det er vel egentlig det jeg implisitt lurer på Det vil jo også svare på kokos spørsmål. Men jeg vet ikke om det er riktig. AtW Ifølge Matvaretabellen 2006 inneholder egentlig egg det aller meste av vitaminer og mineraler, unntatt vitamin C. Det ser dog ut som egg har litt lite niacin (vitamin B3). Appelsin har litt niacin, dog veldig lite. Pasjonsfrukt har en del mer niacin og også mye C-vitaminer, så sånn sett burde pasjonsfrukt være en grei følgesvenn til egget. Så egg og pasjonsfrukt inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger (iallefall de som er listet i Matvaretabellen). Men om de inneholder nok av alle disse næringsstoffene til å fylle behovet i løpet av en normal dags forbruk får noen andre som vet mer svare på. Vi har jo også det psykologiske aspektet, en som er vant til å spise "alt" vil gå på veggen ganske snart av å spise kun egg og pasjonsfrukt. Endret 8. mai 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Det er vel egentlig det jeg implisitt lurer på Det vil jo også svare på kokos spørsmål. Men jeg vet ikke om det er riktig. AtW Ifølge Matvaretabellen 2006 inneholder egentlig egg det aller meste av vitaminer og mineraler, unntatt vitamin C. Det ser dog ut som egg har litt lite niacin (vitamin B3). Appelsin har litt niacin, dog veldig lite. Pasjonsfrukt har en del mer niacin og også mye C-vitaminer, så sånn sett burde pasjonsfrukt være en grei følgesvenn til egget. Så egg og pasjonsfrukt inneholder alle næringsstoffer kroppen trenger (iallefall de som er listet i Matvaretabellen). Men om de inneholder nok av alle disse næringsstoffene til å fylle behovet i løpet av en normal dags forbruk får noen andre som vet mer svare på. Vi har jo også det psykologiske aspektet, en som er vant til å spise "alt" vil gå på veggen ganske snart av å spise kun egg og pasjonsfrukt. Tja, om det er litt lite av det.. så får man vel spise mer? Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvordan har solstystemet kunne gå rundt i nøyaktig samme bane og med nøyaktig samme fart i flere millioner av år? Samme fart kan jeg så og si nesten forstå, siden det er null friksjon..så vil det heller ikke være tap av energi, som i dette tilfellet er farten. Men hvordan greier den å gå i nøyaktig samme bane? Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Radioaktiv stråling i store mengder kan gjøre deg steril, mens å vidt meg bekjent er det aldri funnet noen statistisk signifikant høyere rate av misdannelser på barn som er født av folk som har blitt utsatt for radioaktiv stråling. Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. AtW http://www.boston.com/bigpicture/2009/11/kazakhstans_radioactive_legacy.html Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvordan har solstystemet kunne gå rundt i nøyaktig samme bane og med nøyaktig samme fart i flere millioner av år? Samme fart kan jeg så og si nesten forstå, siden det er null friksjon..så vil det heller ikke være tap av energi, som i dette tilfellet er farten. Men hvordan greier den å gå i nøyaktig samme bane? Graviasjon, og mangelen på andre ting som dytter oss ut av bane. Og uten friksjon så fortsetter man bare fremover. Lenke til kommentar
Performance27 Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvordan fungerer egentlig et kamera? Hvordan er det egentlig mulig at man kan fryse "tiden" og få det ut på et ark eller på en pc? Hvis man drar den ordentlig langt, og tenker over det, er det ganske utrolig. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvordan fungerer egentlig et kamera? Hvordan er det egentlig mulig at man kan fryse "tiden" og få det ut på et ark eller på en pc? Hvis man drar den ordentlig langt, og tenker over det, er det ganske utrolig. Du har sensorer som blir påvirket av fotoner, en sensor per farge per pixel. Jo flere fotoner som treffer jo sterkere utslag får du på den pixelen, og jo lysere blir den. Når du kombinerer disse tre forskjellige fargestyrkene, så får du en pixel. Med nok pixler får du et bilde. På gamle analoge filmruller lå det et materiale på filmen som ble påvirket av lys, så bildet blir i stort sett etset inn på negativet, som siden fremkalles for å få frem bildet. Den digitale utgaven fungerer veldig likt med hvordan øyet fungerer, vi har tapper som sender sterkere signal jo lysere det er, og svakere signal jo mørkere det er. Lenke til kommentar
SHHHKSHHHK Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hvordan har solstystemet kunne gå rundt i nøyaktig samme bane og med nøyaktig samme fart i flere millioner av år? Samme fart kan jeg så og si nesten forstå, siden det er null friksjon..så vil det heller ikke være tap av energi, som i dette tilfellet er farten. Men hvordan greier den å gå i nøyaktig samme bane? Vel, strengt tatt forandrer banene seg med tiden. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Er man pliktig til å bære legetimasjon? Nei, du er ikke pliktig til å bære legitimasjon med mindre du kjører bil. Men skulle politiet spørre hvem du er, hvor du bor og hvor gammel du er må du oppgi det (fortsatt ikke plikt til å vise/bære legitimasjon). Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Radioaktiv stråling i store mengder kan gjøre deg steril, mens å vidt meg bekjent er det aldri funnet noen statistisk signifikant høyere rate av misdannelser på barn som er født av folk som har blitt utsatt for radioaktiv stråling. Tipper det samme er tilfellet med en radioantenne. AtW http://www.boston.com/bigpicture/2009/11/kazakhstans_radioactive_legacy.html Hva skal det vise? Det finnes alltid folk som blir født med misdannelser. Like fullt er det såvidt meg bekjent ikke funnet noen statistisk signifikant forskjell (legg dog merke til nyansen at dette gjelder folk som blir bestrålt, og deretter får barn, foster tåler radioaktiv stråling dårlig) AtW Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 9. mai 2011 Del Skrevet 9. mai 2011 Hvorfor er er det kun noen av grandiosa-pizzaer som har perforert kant som gjør den enklere å åpne? Er ikke noe bestemt skikke mellom variantene, jeg har for eksempel opplevd å få Grandiosa Pepperoni både med og uten denne perforerte kanten. Er det samme med Big one. Kjøpe et par i dag som ikke hadde det, sist gang hadde alle det. Vil tro det er en feil i maskinen eller at det er flere maskiner der noen mangler denne delen, og at en "batch" med pizza'er ikke får det. Har merket at flere og flere av pizza'ene mangler perforeringen. "Vi har fjernet åpningsmekanismen i en prøveperiode fordi vi opplevde en del problemer med denne under transport. Dessuten trodde vi at det ikke var en mekanisme som var veldig utbredt i bruk. Selvsagt kan vi ta feil her. Vi vil i løpet av våren vurdere om vi skal gjeninnføre mekanismen eller ei. Da er det godt å ha henvendelser fra dedikerte brukere å støtte seg til." Svar fra Stabburet angående pizzaeskene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå