LarsP Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 (endret) Snedig spørsmål: Er det naturgass som er drivstoffet ved kremasjon? Hvor mye drivstoff krever en gjennomsnitlig kremasjon? Naturgass (metan og propan) er de mest brukte gassene, men jeg har ingen anelse om hvor mye som går med per kropp. Det nyeste par markedet er dog bruk av sterkt alkaliske løsninger og frysetørking. Edit: Fant et tall på drivstoffbruk: 22.5 m3 = 27.29 litres of standard petrol. (kilde) Endret 6. mai 2011 av LarsP 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Fint om dette ikke blir tråden der ting som "ikke passer noen andre steder" blir dumpet, eller "jeg gidder ikke å lage egen tråd, så jeg spør heller her". Er ikke derfor jeg følger tråden. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hvorfor er er det kun noen av grandiosa-pizzaer som har perforert kant som gjør den enklere å åpne? Er ikke noe bestemt skikke mellom variantene, jeg har for eksempel opplevd å få Grandiosa Pepperoni både med og uten denne perforerte kanten. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hvorfor er er det kun noen av grandiosa-pizzaer som har perforert kant som gjør den enklere å åpne? Er ikke noe bestemt skikke mellom variantene, jeg har for eksempel opplevd å få Grandiosa Pepperoni både med og uten denne perforerte kanten. Er det samme med Big one. Kjøpe et par i dag som ikke hadde det, sist gang hadde alle det. Vil tro det er en feil i maskinen eller at det er flere maskiner der noen mangler denne delen, og at en "batch" med pizza'er ikke får det. Har merket at flere og flere av pizza'ene mangler perforeringen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Jeg har splittet ut et usnedig økonomispørsmål. 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. mai 2011 Del Skrevet 6. mai 2011 Hvis en by ble bombet med en antimateriebombe med ca. en teskje antimaterie, ville det være noe stråling etterpå? Eller er byen trygg å gå inn i med en gang etter at eksplosjonen har lagt seg? Lenke til kommentar
internaut Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 En ting jeg har tenkt litt på i det siste. Negre er mørke i huden fordi de har levd generasjoner i solfylte områder slik at huden deres har måttet beskytte seg mot sola. Men er det andre forskjeller mellom, la oss si en hvit nordmann og en neger fra Afrika? Husk at våre forfedre for 50-70 000 år siden bodde i Afrika. At vi alle var mørke en gang i tiden. Det er vi hvite som har flyttet på oss, og dermed tilpasset oss et miljø med lite sol. Ikke motsatt. Husk også at liv generelt sett er mye vanskeligere å kategorisere enn hva folk flest tror. Det er veldig få rette linjer, alt er mer flytende. Men ja det er absolutt andre forskjeller. Selv om de fleste er bitte små og ubetydelige. I tillegg er internett oversvømt av myter og bullshit om slike saker, så det er ikke alltid like lett å vite hva som er riktig. Jeg mistenker også at det ikke er så mye forskning på dette emne, men tanke på hvor sensitivt det er. De største forskjellene ligger i kulturene, ikke genene. Det første skillet mellom de afrikanske og ikke-afrikasnke populasjonene skjedde trolig et sted mellom 75,000 til 250,000 år siden, men dataene er usikre. Mulig at mennesket reiste østover før noen reiste nordover. Ren "raseforskning" er det nok lite av (av det som er, er det nok lite som kan taes seriøst), men noen godt dokumenterte forskjeller finnes, og mye nytt har kommet frem av genforskning. Flere av disse forskjellene kan spores tilbake til evolusjon og seleksjon som har skjedd over lang tid av hendelser slik som pandemier, isolasjon og ulik kulturutvikling (ulike former for jordbruk blant annet). Noen ting jeg kom på i farten: - DNA-prøver fra mennesker fra Europa, Asia og Afrika har vist at 9% av europeerene i en undersøkelse innehar en mutert form (delta-32) i gen kalt CCR5. Denne muterte formen beskytter mot HIV-infeksjon og kan ha oppstått som et resultat av mange epidemier som herjet i Europa i flere hundre år. Mennesker av afrikansk og asiatisk bakgrunn har ikke denne muterte formen av CCR5-genet. - Laktose-toleranse hos europeere, som har gitt oss evne til å drikke melk. Trolig blitt evolvert frem over de siste tusener av år ettersom det ble ekstremt fordelaktig å kunne drikke melk med vår form for husdyrhold. I Asia er nesten alle laktoseintolerante. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Faktisk er flesteparten av menneskene i verden laktoseintolerante når de blir voksne, ikke bare asiater, det er kun mennesker med europeisk og nordafrikansk avstamming som stort sett er laktosetolerante i voksen alder (tåler å drikke (ku)melk og spise melkeprodukter). Det antas at det oppstod en genmutasjon i tidlige jordbrukssamfunn som gjorde at de voksne i gruppen tålte å drikke melk, som stort sett inneholder mindre bakterier og ureinheter enn overflatevannet de kunne drikke. Melkedrikkerne ble altså mindre syke og overlevde bedre enn de sambygdingene som måtte drikke ureint vann, dermed spredte denne genmutasjonen seg fordi de i større grad overlevde lenge nok til å få barn. Av verdens snart 7 milliarder mennesker er det kun ca 20% som tåler å drikke melk i voksen alder, blant europeere og nordafrikanere er andelen ca 80%. Man har nylig funnet spor av neandertalgener i de fleste menneskene i verden (ca 2%), unntatt de som stammer fra den sørligste delen av Afrika. Det antas at disse menneskene sør for Sahara aldri møtte neandertalere og derfor heller aldri fikk barn med dem. Neandertalerne døde ut for ca 30.000 år siden. http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/249653 Men genvariasjonene blant mennesker er likevel overraskende små. Genforskjellene innen hver "rase" er langt større enn genforskjellene mellom gjennomsnittet i hver "rase". Genforskjellene mellom deg og naboen din kan altså være større enn mellom en typisk afrikaner og en typisk nordeuropeer. 4 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hvis en by ble bombet med en antimateriebombe med ca. en teskje antimaterie, ville det være noe stråling etterpå? Eller er byen trygg å gå inn i med en gang etter at eksplosjonen har lagt seg? Hvilken by? :!: Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Akila: Det var en kommentar til han som skrev at titusener ganger ikke var nok. Man måtte opp i en milliard ganger så mye. Derav mitt spm..... Ett tusen ganger ti tusen er ti millioner. En milliard er tusen millioner. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Hvis en by ble bombet med en antimateriebombe med ca. en teskje antimaterie, ville det være noe stråling etterpå? Eller er byen trygg å gå inn i med en gang etter at eksplosjonen har lagt seg? Hvilken by? :!: Merk at jeg skrev en teskje med antimaterie. Det skal tilsvare Hiroshima-bomba + Nagasaki-bomba. Jeg snakker ikke om å utslette byen med samme mengde antimaterie som hele byen består av i materie. Kun sprenge byen til ruiner. Spørsmålet er altså om en antimaterieeksplosjon etterlater stråling, slik atombomber gjør... Lenke til kommentar
internaut Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Faktisk er flesteparten av menneskene i verden laktoseintolerante når de blir voksne, ikke bare asiater, det er kun mennesker med europeisk og nordafrikansk avstamming som stort sett er laktosetolerante i voksen alder (tåler å drikke (ku)melk og spise melkeprodukter). Det antas at det oppstod en genmutasjon i tidlige jordbrukssamfunn som gjorde at de voksne i gruppen tålte å drikke melk, som stort sett inneholder mindre bakterier og ureinheter enn overflatevannet de kunne drikke. Melkedrikkerne ble altså mindre syke og overlevde bedre enn de sambygdingene som måtte drikke ureint vann, dermed spredte denne genmutasjonen seg fordi de i større grad overlevde lenge nok til å få barn. Av verdens snart 7 milliarder mennesker er det kun ca 20% som tåler å drikke melk i voksen alder, blant europeere og nordafrikanere er andelen ca 80%. Man har nylig funnet spor av neandertalgener i de fleste menneskene i verden (ca 2%), unntatt de som stammer fra den sørligste delen av Afrika. Det antas at disse menneskene sør for Sahara aldri møtte neandertalere og derfor heller aldri fikk barn med dem. Neandertalerne døde ut for ca 30.000 år siden. http://www.forskning.no/artikler/2010/mai/249653 Men genvariasjonene blant mennesker er likevel overraskende små. Genforskjellene innen hver "rase" er langt større enn genforskjellene mellom gjennomsnittet i hver "rase". Genforskjellene mellom deg og naboen din kan altså være større enn mellom en typisk afrikaner og en typisk nordeuropeer. Du har selvsagt rett, jeg får skylde på at det ble "nogle sent" når jeg skrev den posten om laktoseintoleranse. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Jeg kom over denne avisartikkelen på Failblog: Er han virkelig steril resten av livet? Jeg er ikke ekspert, men jeg ville gjette at sædcellene i sædblæra hans ble ødelagt, men testiklene hans kan alltids produsere mer. Om en uke er han i stand til å bli pappa igjen.......? Endret 7. mai 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Jeg reagerte på sammenligningen med en mikrobølgeovn. Hvis denne mannen hadde absorbert 3kW mikrobølgestråling, ville han neppe overlevd. 3kW kan muligens stemme, men det må være riktig bølgelengde for å reagere med vann og fett slik en mikrobølgeovn gjør. Endret 7. mai 2011 av Khaffner Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Jeg må nok ødelegge morsomheten med litt tørre fakta. Det hele er nok skremselspropaganda for å få folk til å holde seg unna radiotårn. De er farlige av mange andre grunner. Blant annet høyspentkabler som nevnes og man kan falle ned. 3000 Watt ville gitt feber, heteslag og død i løpet av noen titalls sekunder, hvis det ble absorbert av kroppen. Noe det åpenbart ikke ble. Noe kan nok ha blitt absorbert men neppe så mye at han fikk høy feber av det. Sædcellene ødelegges uansett av høy temperatur. Blant annet langvarig feber, mye bruk av varme bukser, varm PC på fanget og setevarmer i bil kan gi redusert reproduksjonsevne. Sædcellene i lageret eldes, dør og skiftes ut kontinuerlig og vil etter 3 måneder være fullstendig erstattet av nye. Mulig han ble varm i kroppen/ballene av den klatreturen men med så kort varighet som en time så skulle det neppe bety noe særlig for reproduksjonsevnen hverken på kort eller lang sikt. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 (endret) Takk for svar. Jeg reagerte på at den såkalte eksperten de refererte til var en radiotekniker fra lokalradioen, og ikke en mann fra Englands ekvivalent til Statens Strålevern. Han er sikkert flink til å montere antenner, men hva vet han om strålingens effekt på mennesker? Jeg mistenkte at de overdrev kraftig. Hyggelig at du er enig. Hva tror du om misdannelser om skøyer'n gjorde en dame gravid rett etter klatreturen? Endret 7. mai 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Vil vann kunne være et godt hinder mot risting, om det skulle komme et jordskjelv? Jeg tenker da i baner å lage kraftverk som ligger og flyter i en stor menneskeskapt dam. Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. mai 2011 Del Skrevet 7. mai 2011 Du får vel en del bølger av jordskjelvet som vil påvirke plattformen din, kan ikke se at det ender opp med å bli så mye bedre enn å ha det på bakken. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Å montere det på store fjærer må i så fall være mer effektivt. Lenke til kommentar
rankine Skrevet 8. mai 2011 Del Skrevet 8. mai 2011 Hva tror du om misdannelser om skøyer'n gjorde en dame gravid rett etter klatreturen? Misdannelser er vel et resultat av mutasjoner i DNA-et i sædcellene, som kan oppstå hvis de blir utsatt for ioniserende stråling. I dette tilfellet er ikke strålingen ioniserende, cellene vil kun dø fordi de blir utsatt for for mye varme, men DNA-et vil være uforandret(?). Jeg tror derfor at de cellene som har overlevd ikke vil gi større risiko for misdannelser enn vanlige celler. Dette er kun gjetninger, så noen som har innspill? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå