Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I disse tider hvor de kommer stadig lenger med sine forsøk på antimatter slo det meg: Vil jeg rett og slett forsvinne om jeg kommer i kontakt med riktig type antimatter? Det virker sabla surrealistiskt spør du meg, men det gir jo mening etter hva de skriver om det. Kunne vi etterhvert snekret sammen en "antibombe" og få en hel by til å opphøre å eksistere på sekundet om ønsket, liksom?

Skummel tanke.

En kilo antimaterie utsletter vel en kilo materie.

Altså, for å utslette Saft Suse må man ha 80kg antimaterie(estemert vekt).

Så, for å utslette en by må man vel droppe en by med vekt tilsvarende byen?

Eller er det noe jeg har missforstått kraftig her nå?

Det finnes en antipartikkel for hver partikkel, altså for elektroner, protoner, nøytroner, og andre partikler. Disse antipartiklene har samme egenskaper, bortsett fra motsatte ladninger. Når en partikkel kolliderer med sin antipartikkel, opphører begge to og blir til to fotoner, altså energi. Som vi vet, er masse proporsjonal med energi, E=mc^2.

Jeg er ingen fysiker, men skal man utslette en by med antimaterie, så trenger man et stort antall antiprotoner, -elektroner, osv. som vil veie det samme som den aktuelle byen. De første problemene jeg tenker på er

1) hvordan skal man isolere antimaterien fra annen materie inntil man får fraktet den til byen? Hvis man for eksempel skulle sluppet antimaterie fra et fly, så ville den jo treffe massevis av partikler, da atmosfæren består av stoffer som oksygen.

2) Hvordan skulle man frakte antimaterie med den samlede vekten til en by som Oslo, for eksempel?

3) Hva skal man gjøre med energien som blir igjen av massen? 1 kg materie som kolliderer med 1 kg antimaterie, vil til sammen bli energien 2kg*(3*10^8)^2 = 1,8*10^17J. Det vil altså bli innihelvetes mye energi igjen av en hel by.

Dette er sikkert umulig, eller en fjern, fjern framtid for oss mennesker. Men det er absolutt morsomt å tenke på.

Et litt enklere spørsmål: Hva ville skje hvis jeg kom i kontakt med ett antiproton? Ville ett proton fra for eksempel fingeren min opphøre, og jeg ville ikke se eller merke noe til det?

Lenke til kommentar

Ja, det kan de. Forskere har klart å lage anti-hydrogen og holde på det i et par hundre millisekunder. Men husk at det er veldig langt fra teoretisk mulig til praktisk gjennomførbart. Noen forskere har forresten snakket om at det kan finnes hele solsystemer og til og med galakser som er dannet av anti-partikler. Det er lite trolig, men likevel en kul idé. Det hadde vært litt av en event hvis to stjerner, en stjerne og en antistjerne kolliderte!

Nylig har faktisk forskere ved CERN klart å holde på antihydrogen i opptil 1000 sekunder. ;) Forrige år klarte de 172 millisekunder, store fremskritt med andre ord.

http://www.technologyreview.com/blog/arxiv/26709/

Lenke til kommentar

En kilo antimaterie utsletter vel en kilo materie.

Altså, for å utslette Saft Suse må man ha 80kg antimaterie(estemert vekt).

Så, for å utslette en by må man vel droppe en by med vekt tilsvarende byen?

Eller er det noe jeg har missforstått kraftig her nå?

Dersom en terrorist på 80kg løper inn i en anti-terrorist på 80kg ville de blitt utslettet teoretisk ja om alle atomene kommer i kontakt med hverandre.

Men energien frigjort ville blåst alt du kjenner til helvete og tilbake.

Hiroshima bomben gjorde ca 0.6 gram masse om til energi bare som for en sammenlikning. Av 160kg ville du mildt sagt skapt litt rabalder.

Det stemmer, tenkte ikke helt på det da det var "opphøre å eksistere" som var temaet, ikke ødeleggelse.

Fortsatt, for å få en hel by til å opphøre å eksistere som ble nevnt krever det tilsvarende masse.

Men, for å gjøre byen litt mindre systematisk og litt flatere trengs nok betydelig mindre masse :p

Lenke til kommentar

Kan antipartikler gå sammen og danne antimolekyler?

Hvis ja, kan disse molekylene settes sammen og, for eksempel, danne antimennesker?

I teorien er det ikke noe i veien for anti-kjemi, men eksperimentelt er det vanskelig å få til. Såvidt jeg vet er det eneste anti-molekylet de har klart å lage ionisert anti-H2 - altså anti-H2 som mangler det ene positronet

Jeg vet at antipartikler forsvinner og blir til energi så snart de kommer i kontakt med sin tilhørende partikkel. Men finnes det en måte å isolere antipartikler fra andre partikler?

Løsningen for å lagre antimaterie er riktig kombinasjon av elektriske og magnetiske felter. Ladde anti-partikler kan relativt enkelt oppbevares i en lagringsring. Der kan de uten problemer oppbevares i mange timer; antakelig mange dager også. Nøytrale antipartikler (f.eks anti-hydrogen atomer) er mye vanskeligere å lagre, men med en Ioffe-Pritchard-felle kan de i hvertfall oppbevares en liten stund.

Vet man om antimaterie har en bestemt farge?

Vekselvirkningen med lys bryr seg ikke om ladningen er reversert, så fargene på anti-materie burde være helt lik fargene på tilsvarende materie. Men dette er selvfølgelig ikke bekreftet eksperimentelt.

Et litt enklere spørsmål: Hva ville skje hvis jeg kom i kontakt med ett antiproton? Ville ett proton fra for eksempel fingeren min opphøre, og jeg ville ikke se eller merke noe til det?

Et proton fra fingen ville forsåvidt opphøre, men ikke i den betydningen at det bare forsvinner. Annihilasjonen av protonet og anti-protonet ville produsere en skur av lettere partikler, stort sett pioner, som så vil kollidere med andre atomer i fingeren. All energien vil til slutt avsettes i et lite område rundt der anti-protonet annihilerte. Et enkelt antiproton er for lite til at du merker noe, men det er fare for at en celle blir ødelagt. Hvis vi ser vekk fra praktiske ting som kostnader og slikt er faktisk antiprotoner perfekt til strålebehandling av kreft.

Lenke til kommentar
Det er bare tull å tro at trær er karbonnøytrale. Først og fremst, brenner du et tre som har 50 år igjen med fotosyntese, er det selvfølgelig ikke karbonnøytralt. Dessuten, brenner du treet, slipper du løs all CO2-en veldig fort. Hvis treet legger seg på skogbunnen og råtner over tid vil det bli sluppet ut over en mye lengre periode, og mye av det som blir sluppet ut vil bli absorbert av trærene rundt osv.

Kort sagt, det å brenne trær er ikke karbonnøytralt i det hele tatt.

Riktig, men husk at det bare er en brøkdel av karbonet i råtnende trær som faktisk slipper ut i form av klimagasser. Mye av karbonet blir værende i "kondensert" tilstand i form av jordsmonn. Jordsmonn er noe som bygger seg kontinuerlig opp ettersom planter råtner. Tørket jord, fraskilt sand inneholder rundt 80% karbon.

Lenke til kommentar
I disse tider hvor de kommer stadig lenger med sine forsøk på antimatter slo det meg: Vil jeg rett og slett forsvinne om jeg kommer i kontakt med riktig type antimatter? Det virker sabla surrealistiskt spør du meg, men det gir jo mening etter hva de skriver om det. Kunne vi etterhvert snekret sammen en "antibombe" og få en hel by til å opphøre å eksistere på sekundet om ønsket, liksom?

Skummel tanke.

Ikke skummel for det er jo totalt urealistisk, men morsom fordi det kan være hovedingredienser i oppskriften til en SciFi film.

Det skal også sies at produksjon av antimaterie krever energi i følge formelen E=mc2. Dagens "produksjonsmetode" er så ineffektiv at den krever milliarder av ganger mer energi enn det man i teorien trenger. Dermed ville det blitt en forferdelig ineffektiv sak.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det skal også sies at produksjon av antimaterie krever energi i følge formelen E=mc2. Dagens "produksjonsmetode" er så ineffektiv at den krever titusner av ganger mer energi enn det man i teorien trenger. Dermed ville det blitt en forferdelig ineffektiv sak.

Du får det til å høres ut som om det er et teknologisk problem å lage antimaterie uten å kaste vekk mye energi, men det er værre enn som så. Det er fysikken som styrer produksjonen av antimaterie som er begrensende, så det er nok ikke noe håp om vesentlig bedring noen gang. Beklager ;-)

Redigert: Titusener av ganger mer energi var forresten et beskjedent anslag. En milliard ganger mer er nærmere sannheten.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Hvis ja, kan disse molekylene settes sammen og, for eksempel, danne antimennesker?

I teorien er det ikke noe i veien for anti-kjemi, men eksperimentelt er det vanskelig å få til. Såvidt jeg vet er det eneste anti-molekylet de har klart å lage ionisert anti-H2 - altså anti-H2 som mangler det ene positronet

De har klart å lage, og fange anti-hydrogen som ikke er ionisert, og holdt på det i 1000 sekunder: http://physicsworld.com/cws/article/news/45912

Lenke til kommentar

De har klart å lage, og fange anti-hydrogen som ikke er ionisert, og holdt på det i 1000 sekunder: http://physicsworld....icle/news/45912

Det som det er snakk om der er anti-hydrogenatomer. Jeg snakket om anti-hydrogenmolekyler, altså to anti-hydrogen atomer som er satt sammen. Men i dette tilfellet var det bare et positron som holdt de sammen, ikke to slik det nøytrale molekylet skulle hatt.

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på i det siste. Negre er mørke i huden fordi de har levd generasjoner i solfylte områder slik at huden deres har måttet beskytte seg mot sola. Men er det andre forskjeller mellom, la oss si en hvit nordmann og en neger fra Afrika?

Lenke til kommentar

En ting jeg har tenkt litt på i det siste. Negre er mørke i huden fordi de har levd generasjoner i solfylte områder slik at huden deres har måttet beskytte seg mot sola. Men er det andre forskjeller mellom, la oss si en hvit nordmann og en neger fra Afrika?

Husk at våre forfedre for 50-70 000 år siden bodde i Afrika. At vi alle var mørke en gang i tiden. Det er vi hvite som har flyttet på oss, og dermed tilpasset oss et miljø med lite sol. Ikke motsatt.

Husk også at liv generelt sett er mye vanskeligere å kategorisere enn hva folk flest tror. Det er veldig få rette linjer, alt er mer flytende. Men ja det er absolutt andre forskjeller. Selv om de fleste er bitte små og ubetydelige. I tillegg er internett oversvømt av myter og bullshit om slike saker, så det er ikke alltid like lett å vite hva som er riktig. Jeg mistenker også at det ikke er så mye forskning på dette emne, men tanke på hvor sensitivt det er.

De største forskjellene ligger i kulturene, ikke genene.

Endret av Venerable
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...