Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

et litt snedig spørsmål. Hvorfor får man angst og hvordan fungerer det fysiologisk?

9612983[/snapback]

Angst gjør deg oppmerksom, og setter deg i forsvarsstilling. Noe som er veldig nyttig hvis noen skal drepe deg :wee: Er et urgammelt instinkt. Det kan også gi deg adrealin, noe som gjør deg kampklar og sterkere.

9614339[/snapback]

sterkere er en overdrivelse

9614889[/snapback]

 

 

 

Tja, si ikke at man ikke blir sterkere. Da fru Maxwell Rogers fra florida USA fant sin sønn fastklemt under bilen, ga frykt og adrenalin henne styrke til å løfte deler av 1,6 tonn tunge kjøretøyet. Hun pådro seg brudd i flere ryggvirvler.

 

"Equally impressive was a reported lift by Mrs. Maxwell Rogers of Tampa, Fla., in 1960, whose son was working underneath a car that fell off a bumper jack and onto him. She lifted one end of the car so her son could be rescued by a neighbor. The car weighed 3,600 pounds, of which she lifted at least 25 percent, or nearly 1,000 pounds, cracking several of her vertebrae."

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor i all verden bruker filmer laget i 2007 "Police Radio Chatter" fra GTA 1? Har sett mange filmer opp gjennom årene og mange bruker den. Siste jeg så var filmen Prison Block, eller var det Valley of The Wolves Iraq. en av de var det hvertfall.

9622962[/snapback]

Tenker du på "one one two five, requesting one five two two five" eller noe sånt?

Er i allefall et lydklipp jeg hører om og om igjen så å si alt av filmer som har helikopter i seg, og den første filmen jeg hørte det i var Platoon fra 1971 =)

 

Regner med at Hollywood har en solid samling av lydeffekter som blir brukt om og om igjen hele tiden.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det ofte bra å ise ned skader/betennelser? Er det fordi kroppen sender masse blod til området for å holde på varmen?

9622624[/snapback]

Neppe. Da ville ikke ICE-metoden vært mye brukt. Ice, Compresson, Elevation. Både kompresjon av skadestedet og å holde det høyt fører til mindre blod dit. Is får vel også blodårene til å trekke seg sammen for å holde på varmen i kroppen. Jeg tror at ICE ikke bare brukes for å gi mindre blodtap om man har sår, men også for lindring og kanskje aller viktigst: at ikke blodet skal gjøre mer skade inni kroppen ved å danne utposninger (blåmerker).

 

På en idrettsarena er det som regel en "400 meter", der man kan løpe rundt og rundt. Hvordan måler de meterene? Innersvingen, midt i eller yttersvingen?

9622405[/snapback]

Den måles uansett i innerste bane, er ikke lenger sikker på om den måles midt i banen eller langs innersvingen men jeg *Tror* det er langs innersvingen.

9622818[/snapback]

Jeg tror de måler midt i den innerste banen.

 

Har TV2 Hjelper Deg noen gang testet dopapir?  :hmm:

9623139[/snapback]

Jeg tror faktisk de hadde en sak om det. Det var en episode for noen år siden der de vurderte lengde per rull, pris per rull, dobbelt/enkelt-papir og om limet på ytterste ark gjorde det så vanskelig å rive opp at mye papir gikk tapt. Men jeg tror ikke tørke-komforten ble testet.

Lenke til kommentar
Tja, si ikke at man ikke blir sterkere. Da fru Maxwell Rogers fra florida USA fant sin sønn fastklemt under bilen, ga frykt og adrenalin henne styrke til å løfte det 1,6 tonn tunge kjøretøyet. Hun pådro seg brudd i flere ryggvirvler.

9623411[/snapback]

Har du en link til denne historien? Hadde vært fryktelig interessant å få lest om dette!
Lenke til kommentar
Her

 

 

Tredje avsnitt under blå banner. Overrasket meg ikke at noen absolutt ville ha en link. Den sier forresten ikke stort mer enn posten min.

9623521[/snapback]

Takk, ville mest ha en link, syntes det var så utrolig at jeg bare måtte se kjerringa ^^

 

edit:

Her er forresten en link til samme hendelse, men denne er det Time Magazine som har skrevet ;)

 

http://www.time.com/time/magazine/article/...,897488,00.html

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Hva gjør de med gammel betong fra bygninger som rives?

9625016[/snapback]

Det blir normalt til fyllmasse andre plasser. F.eks om det skal bygges et bygg på myk grunn så graves mye av underlaget bort og erstattes med betongrester, stein og annet. Da dannes et mer stabilt underlag. Dersom det er snakk om enorme mengder fyllmasse, som f.eks fra graving av tunneler så må man planlegge på forhånd hvor alle massene skal gjøres av. Det blir ofte til moloer, nye kai-anlegg, forlengelse av flyplasser, nye parkeringsplasser og forseglende fyll oppå gamle søppelfyllinger.

Lenke til kommentar
Er det skadelig å spise fyrstikker?

9623042[/snapback]

Eg huskar noko greier i historieboka mi på ungdomskulen om dette. Det var om "før i tida" når damer og barn jobbet i fabrikkar og deira arbeidsforhold. Det var særleg skrevet om dei som jobbet i fyrstikkefabrikker. Det var noko om eit stoff som var i desse fyrstikkene. Dette stoffet gjorde at du fekk ein sjukdom i tennene (eller kjeven?) og den måtte opereres vekk. Dog, eg er usikker på om dette stoffet er i dagens nymotne fyrstikker.. :p

Lenke til kommentar
Var nok svovel det var snakk om.

Det er giftig, men da skal du utsettes for temmelig mye av det. Hvis du bare spiser et par fyrstikker tror jeg du klarer deg bra.

9625961[/snapback]

Fyrstikker skal visstnok være lite giftige, da de er så små at de må regne med at småbarn kan finne på å spise dem.

 

edit: Hva skjer hvis man sprenger en dynamittkubbe inne i en lukket beholder av noe veldig hardt, f.eks diamant?

Endret av EB_Veyron
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...