Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Joda, det hadde i teorien vært billigere å fly direkte. Det flyselskaene hovedsaklig ville spart på var landingsavgift og drivstoff til stigningen. Det som ødelegger regnskapet er passasjergrunnlaget. Det er ikke billig å kjøre med halvtomme fly. Kanskje er det 500 personer som skal fra Europa til Tokyo en gitt dag og da lønner det seg å samle alle disse på to flyavganger fra en "hub" i Europa i stedet for å sende 20 fly med 90% tomme seter, ett fra hver europeisk hovedstad.

 

Det skal også sies at store fly er generelt mer drivstofføkonomisk enn små på lange avstander så å sende en flåte av småfly fra Europa til Tokyo hver dag er ikke noe mer økonomisk enn noen få store.

 

Charterfly fra A til B spesialiserer seg på fylling av fly og direkteflyvninger mellom to mellomstore flyplasser. F.eks Ålesund - Gran Canaria. Det blir garantert mange mellomlandinger og mye dyrere dersom du skal dra samme strekning med ordinære rutefly.

 

hmm..når du sier det sånn så..true true..:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor har det seg slik at det ser ut som felgene (stort sett på aluminiumsfelger med få eiker, men dere skjønner nok hva jeg mener) går sakte bakover når bilen kjører fremover?

 

Ser det sånn ut? For å spørre på en annen måte, er du 100% sikker du har observert dette i levende live, utendørs i normal dagslys?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at det ser ut som felgene (stort sett på aluminiumsfelger med få eiker, men dere skjønner nok hva jeg mener) går sakte bakover når bilen kjører fremover?

Det er fordi hjernen bare kan oppfatte x-antal bilder per sekund. Når et hjul gradvis øker hastigheten vil det først se ut som om hjulet snurrer motsatt retning, dermed ser det ut som det står stille, også øker det. Dermed blir det uklart, også ser det ut som det går bakover igjen, sett at hastigheten fremdeles øker.

 

Når ett hjul snurrer så fort at det ser ut som det står stille, så betyr det at hjernen "tar et bilde" hver gang hjulet har tatt en hel, eller flere hele omdreininger. Skrur du da ned hastigheten på hjulet, så vil hjulet bevege seg mindre en en hel omdreining hver gang hjernen "tar ett bilde", og det vil se ut som hjulet øker hastighet i motsatt retning.

 

Se på det som en 2D-animasjon. Hvis du vil animere et hjul slik at det ser ut som det roterer, så tar du bilde av det, snur det noen grader, også tar du bilde igjen. Hvert bilde i en slik animasjon representerer hva hjernen oppfatter, selv om et ekte hjul vil bevege seg sømløst.

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at det ser ut som felgene (stort sett på aluminiumsfelger med få eiker, men dere skjønner nok hva jeg mener) går sakte bakover når bilen kjører fremover?

 

Ser det sånn ut? For å spørre på en annen måte, er du 100% sikker du har observert dette i levende live, utendørs i normal dagslys?

 

AtW

 

Jeg har også opplev dette, uberuset og midt på dagen. Bilen akselererer, og det er ett slags skinn i eikene som først snurrer fort den veien hjulene snurrer, så sakker snurringen av ettersom bilen kjører fortere, helt til det som skinner står stille og så begynner det å snurre mot hjulets retning om bilen kjører ennå fortere. Og om bilen fortsetter å akselerere, skjer det motsatte igjen helt til skinnet snurrer i hjulets retning igjen.

Endret av Munty
Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at det ser ut som felgene (stort sett på aluminiumsfelger med få eiker, men dere skjønner nok hva jeg mener) går sakte bakover når bilen kjører fremover?

Det er fordi hjernen bare kan oppfatte x-antal bilder per sekund. Når et hjul gradvis øker hastigheten vil det først se ut som om hjulet snurrer motsatt retning, dermed ser det ut som det står stille, også øker det. Dermed blir det uklart, også ser det ut som det går bakover igjen, sett at hastigheten fremdeles øker.

 

Når ett hjul snurrer så fort at det ser ut som det står stille, så betyr det at hjernen "tar et bilde" hver gang hjulet har tatt en hel, eller flere hele omdreininger. Skrur du da ned hastigheten på hjulet, så vil hjulet bevege seg mindre en en hel omdreining hver gang hjernen "tar ett bilde", og det vil se ut som hjulet øker hastighet i motsatt retning.

 

Se på det som en 2D-animasjon. Hvis du vil animere et hjul slik at det ser ut som det roterer, så tar du bilde av det, snur det noen grader, også tar du bilde igjen. Hvert bilde i en slik animasjon representerer hva hjernen oppfatter, selv om et ekte hjul vil bevege seg sømløst.

 

Hvor mange bilder er det? HJernen kan oppfatte svært små tidsintervaller, og vi har en tendens til å integrere sanseopplevelser. Er du helt sikker på at det vil se slik ut i normal dagslys? (at hjulene snurrer bakover)

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvorfor har det seg slik at det ser ut som felgene (stort sett på aluminiumsfelger med få eiker, men dere skjønner nok hva jeg mener) går sakte bakover når bilen kjører fremover?

Det er fordi hjernen bare kan oppfatte x-antal bilder per sekund. Når et hjul gradvis øker hastigheten vil det først se ut som om hjulet snurrer motsatt retning, dermed ser det ut som det står stille, også øker det. Dermed blir det uklart, også ser det ut som det går bakover igjen, sett at hastigheten fremdeles øker.

 

Når ett hjul snurrer så fort at det ser ut som det står stille, så betyr det at hjernen "tar et bilde" hver gang hjulet har tatt en hel, eller flere hele omdreininger. Skrur du da ned hastigheten på hjulet, så vil hjulet bevege seg mindre en en hel omdreining hver gang hjernen "tar ett bilde", og det vil se ut som hjulet øker hastighet i motsatt retning.

 

Se på det som en 2D-animasjon. Hvis du vil animere et hjul slik at det ser ut som det roterer, så tar du bilde av det, snur det noen grader, også tar du bilde igjen. Hvert bilde i en slik animasjon representerer hva hjernen oppfatter, selv om et ekte hjul vil bevege seg sømløst.

 

Hvor mange bilder er det? HJernen kan oppfatte svært små tidsintervaller, og vi har en tendens til å integrere sanseopplevelser. Er du helt sikker på at det vil se slik ut i normal dagslys? (at hjulene snurrer bakover)

 

AtW

Jeg vet ikke hvor mange bilder i sekundet hjernen oppfatter, men jeg ser for meg at det kan variere littegran. Du kan absolutt se dette i dagslys, ja, men det kan være vrient å legge merke til hvis objektet beveger seg tillegg til å rotere.

 

Det du kan prøve er å sette en sykkel på hodet, også snurrer du pedalene med hendene. Kikk så på ett gitt punkt på dekket eller felgen. Etterhvert som hjulet øker hastighet så burde de se at det ser ut som det beveger seg feil retning, står stille, eller bare beveger seg tregt fremover.

 

Red.: La meg presisere; Jeg kunne uten tvil se dette da jeg var liten. Det var veldig fascinerende den gangen. Jeg ser ingen grunn til at jeg ikke skulle se det om jeg prøvde det med sykkelen i morgen ettermiddag.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Øyet ser ikke med FPS, men er snarere en konstant strøm av sanseinntrykk fra begge øynene som blir satt sammen til det du ser i hjernen. Hvis du ser den effekten du beskriver, er det av andre grunner, lyset som flimrer, solskinn som skinner i en spesiell vinkel eller andre ting. Det eneste som er sikkert, er at det ikke er pga. øyets "FPS".

 

Edit: Litt lesestoff her: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Endret av Zeke
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det med sykkelen var en god ide, jeg skal om det ser ut som hjulet går baklengs i dagslys i morgen. Jeg må dog innrømme jeg er skeptisk, jeg synes ikke det henger sammen med måten synssytemet hvor fungerer på.

 

AtW

Jeg prøvde nettopp med sykkelen min, og det funket dårlig fordi mønsteret i dekket gjentok seg så mange ganger iløpet av 1 omdreining. Så jeg prøvde med en elektrisk motor og en propell, med justerbar hastighet, selvsagt. Da kunne jeg se det med en gang.

 

Øyet ser ikke med FPS, men er snarere en konstant strøm av sanseinntrykk fra begge øynene som blir satt sammen til det du ser i hjernen. Hvis du ser den effekten du beskriver, er det av andre grunner, lyset som flimrer, solskinn som skinner i en spesiell vinkel eller andre ting. Det eneste som er sikkert, er at det ikke er pga. øyets "FPS".

 

Edit: Litt lesestoff her: http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm

Nå snakker jeg om hva hjernen oppfatter, ikke hva øyet kan prosessere. Jeg leste igjennom den siden du linket til, og såvidt jeg kunne se stod det ingenting konkret der.

 

For noen år siden ble det samme spørsmålet stilt i denne tråden hvor jeg da svarte det samme. Jeg mener å huske at dette ble bekreftet av flere andre brukere den gangen.

 

Men dere har likevel klart å så tvil, så dette må sjekkes nærmere siden.

 

 

I mellomtiden lurer jeg på hvordan man søker etter sine egne poster i en gitt tråd?

Lenke til kommentar

Jeg prøvde nettopp med sykkelen min, og det funket dårlig fordi mønsteret i dekket gjentok seg så mange ganger iløpet av 1 omdreining. Så jeg prøvde med en elektrisk motor og en propell, med justerbar hastighet, selvsagt. Da kunne jeg se det med en gang.

Ja, men da regner jeg med du prøvde det under kunstig belysning (det er ikke akkurat sol ute klokken 2 på natten), og da kommer effekten av velselstrømmen som veksler 50 ganger i sekundet, som gjør at man får en effekt tilsvarende et strobelys som blinker veldig fort. Hvis du har en lommelykt som går på batterier (likestrøm, ingen strobeeffekt), så prøv det samme eksperimentet med propellen, men kun med lommelykten som lyskilde, dvs. alt annet av lys skal være stengt ute/slått av.

Lenke til kommentar

du kan jo se det samme på helikoptere hvis man ser på rotoren ovenifra, da ser det ut som at rotorene glir sakte over en diffus sirkel eller at det er veldig mange som glir sakte rundt

 

Har du sett dette, eller var det på TV?

 

(edit: Skriveleif)

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Jeg er veldig sikker på at jeg har sett denne effekten på både biler og helikoptere, jada, utendørs og i virkeligheten.

 

Selv om øyet oppdager ting konstant så tolker øynene og hjernen sammen 24fps som flytende bevegelser.

Kanskje det er noe tilsvarende som skjer :hmm:

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Har du prøvd å spilt med 24fps før? Det er langt fra flytende.

Det funker bra på TV-programmer og filmer.

Mener ikke at det nødvendigvis er 24fps det er snakk om, men, selv om øynene og hjernen oppfatter langt mer, så kan det være noe av det samme som skjer når det ser ut som hjul i fart står rolig.

 

Øynene og hjernen, sammen, setter sammen ett bilde av det vi ser, uavhengig av oppdateringfrekvensen til øynene...

Lenke til kommentar

Det skal ikke mye bevegelse til før man legger merke til det. Selv en treg panorering eller folk som gestikulerer når de prater gir tydelig hakking på filmer med ~24 fps.

 

Charlie Chaplins filmer ble spilt inn med 16 fps for over 90 år siden (og spilles ofte av i 18-23 fps). Det er på tide å ta et steg videre innen bevegelsesflyt som er hele kjernen i "moving pictures" eller kortnavnet movie.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...