Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

I våken tilstand så styrer du jo kroppen med tankene dine. Drømmer kan vel iblant også overbevise kroppen om at den skal gjøre det du tenker der og da.

 

Litt filosofisk; Hva er egentlig universet hvis det ikke fantes bevissthet til å observere?

Virker som skapt helt i måfå. Jeg får litt uggen følelse når jeg tenker på det.

Endret av T.O.E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det fødes noen prosent flere gutter enn jenter på verdensbasis. Læreren mente at dette var fordi naturen kompenserte for at gutter opp gjennom tidene har levd farligere liv og derfor dødd raskere.

 

Er dette sant? Og hvordan forklares det?

Evolusjon kan jo ikke forklare det, mtp at det er miljø som påvirker når man dør i henhold til den påstanden, og ikke gener.

Endret av Error
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at noen nettsider må ha www foran for at de skal virke? Eksempel er www.russen.no

I forbindelse med dette spørsmålet ønsker jeg å lenke til http://no-www.org/

 

Det man må tenke på, er at www.domene.tld er et subdomene på samme måte som forum.domene.tld eller admin.domene.tld osv.

 

Ellers kan jeg stille meg bak det andre svaret du fikk. Når man besøker en adresse gjøres det et DNS-oppslag, som sier hvor man skal sende forespørselen. Her har de satt opp en oppføring på www.russen.no, men ikke noe på russen.no. Vanligvis setter man likt på begge, eller sender folk som besøker www.domene.tld over til domene.tld (uten www).

Dessverre har diskusjon.no gjort motsatt. Fremtvinger www uansett.. :no:

 

En grunn til at man sender fra "www"->"ikke www" (eller motsatt) er fordi da slipper man flere "duplikate" sider. Det er dårlig for google ranking f. eks. om noen lenker til www.domene.tld/minside.html mens andre til domene.tld/minside.html, ettersom subdomener sees uavhengig av domenet.

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi gå i søvne? Ekke det litt zombie aktig?

Så vidt jeg har fått med meg i forbifarten et sted (dermed har jeg ingen kilder :p ) er fordi en del av hjernen sover (som gjør at du ikke er bevisst), men de delene som styrer kroppens funksjoner fortsatt er "våkne" eller fungerer som vanlig kan du si.

Lenke til kommentar

Det fødes noen prosent flere gutter enn jenter på verdensbasis. Læreren mente at dette var fordi naturen kompenserte for at gutter opp gjennom tidene har levd farligere liv og derfor dødd raskere.

 

Er dette sant? Og hvordan forklares det?

Evolusjon kan jo ikke forklare det, mtp at det er miljø som påvirker når man dør i henhold til den påstanden, og ikke gener.

Læreren din er tydeligvis en kvinne som ikke forstår hvordan verden fungerer. Menn er sterkere enn kvinner, også mens de fortsatt svømmer rundt i pungen til far óg på vei mot egget til mor. Hvem vinner svømmeturen oftest? Gutta.

 

De få jentene som blir født i verden er sannsynlig et resultat av gutta tidligere hadde sliti seg ut med å spille rugby eller basketball eller no.

 

For det mentale bildet av mandige sædceller som spiller rugby; vær så god.

Lenke til kommentar

Dette gjelder vel bare metall-rør og ikke plast-rør på støvesugeren?

Siden metallet leder strøm vil strømmen i stor grad bli ledet vekk fra munnstykket, med plast vil det bli samlet som et elektriskt felt rundt plasten. Plast er altså i denne sammenheng værre siden det ikke hjelper å jorde lenger opp på røret.

 

Hva med metallmunnstykke som er direkte jordet i kabinettet som så er jordet gjennom stikkontakten?

Lenke til kommentar

Dette gjelder vel bare metall-rør og ikke plast-rør på støvesugeren?

Siden metallet leder strøm vil strømmen i stor grad bli ledet vekk fra munnstykket, med plast vil det bli samlet som et elektriskt felt rundt plasten. Plast er altså i denne sammenheng værre siden det ikke hjelper å jorde lenger opp på røret.

 

Hva med metallmunnstykke som er direkte jordet i kabinettet som så er jordet gjennom stikkontakten?

Det burde vel funke, men da snakker vi jo nesten mer forberedelser enn å bare skaffe en boks med trykkluft? :p

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi gå i søvne? Ekke det litt zombie aktig?

Så vidt jeg har fått med meg i forbifarten et sted (dermed har jeg ingen kilder :p ) er fordi en del av hjernen sover (som gjør at du ikke er bevisst), men de delene som styrer kroppens funksjoner fortsatt er "våkne" eller fungerer som vanlig kan du si.

 

Jaokey, den er våken men hvorfor GÅR jeg? Altså det er jo noe bevist og sende ett signal til armen om å plukke opp ett glass eller be det ene beinet gå foran det andre, det er beviste valg jeg tar, det er ikke som å puste og at hjertet dunker. Hvis den hadde fungert som "vanlig" ville den ikke gjort noe da vanlig funksjonalitet er når jeg ber den gjøre noe og den gjør det jeg sier den skal gjøre, ikke av seg selv.

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for å føde gutt varierer rundt i verden. Det forklares ikke av vektforskjellen mellom X og Y -kromosomer og svømmeferdigheter. Venezuela er det landet i verden der det fødes flest jenter per fødte barn. Ca 106 jenter fødes per 100 gutter.

 

Jeg tror sannsynligheten skyldes arvelige forskjeller i sædcellenes svømmedyktighet, inntrengningsevne i egget, eggets festeevne til livmoren eller overlevelsegraden gjennom svangerskapet, som igjen kan påvirkes av kjemien i livmoren osv.

Lenke til kommentar

Hvordan kan vi gå i søvne? Ekke det litt zombie aktig?

Så vidt jeg har fått med meg i forbifarten et sted (dermed har jeg ingen kilder :p ) er fordi en del av hjernen sover (som gjør at du ikke er bevisst), men de delene som styrer kroppens funksjoner fortsatt er "våkne" eller fungerer som vanlig kan du si.

 

Jaokey, den er våken men hvorfor GÅR jeg? Altså det er jo noe bevist og sende ett signal til armen om å plukke opp ett glass eller be det ene beinet gå foran det andre, det er beviste valg jeg tar, det er ikke som å puste og at hjertet dunker. Hvis den hadde fungert som "vanlig" ville den ikke gjort noe da vanlig funksjonalitet er når jeg ber den gjøre noe og den gjør det jeg sier den skal gjøre, ikke av seg selv.

Det å gå i søvne regnes jo som du sier ikke som normal oppførsel, men uten at jeg kan fortelle nøyaktig hvorfor det skjer så er det jo det samme som skjer når du bevisst ber kroppen om å utføre en handling. Er du bevisst så er det en bevisst handling, men siden du ikke er bevisst når du går i søvne så kan du ikke gjøre rede for akkurat hva du gjør, men måten du utfører handlingen på er jo den samme.

 

Når du ber armen din løfte seg så sender du som du sier et signal til de musklene som behøves. Dette er som en svak strømpuls. På samme måte kan du koble strøm på en muskel og den vil trekke seg sammen omtrent på samme måte som om det var hjernen din som sendte denne pulsen bare på en mer unøyaktig måte. Du vil med andre ord ikke klare å styre finmotorikk ved å koble på ekstern strøm. Dette er en forklaring på hvorfor det er så farlig å få støt i et sikringsskap. Har du hendene i nærheten noe du kan holde fast i (f. eks en sikringsskinne om du har tittet i et sikringsskap) og du får strømgjennomgang så vil musklene dine trekke seg sammen og du vil holde deg fast uten sjanse til å slippe taket (før strømmen blir evt kuttet).

Lenke til kommentar

Sannsynligheten for å føde gutt varierer rundt i verden. Det forklares ikke av vektforskjellen mellom X og Y -kromosomer og svømmeferdigheter. Venezuela er det landet i verden der det fødes flest jenter per fødte barn. Ca 106 jenter fødes per 100 gutter.

 

Jeg tror sannsynligheten skyldes arvelige forskjeller i sædcellenes svømmedyktighet, inntrengningsevne i egget, eggets festeevne til livmoren eller overlevelsegraden gjennom svangerskapet, som igjen kan påvirkes av kjemien i livmoren osv.

Antallet som fødes av hvert kjønn trenger jo ikke så i strengt forhold til hvor mange guttefoster og jentefoster det er i forhold til hverandre like etter befruktninga. Dødeligheten starter tidlig. Mange fostre ender som spontanaborter, guttefostre har antakelig også flere feil som fører til spontanaborter enn jentefostre. Og denne dødeligheta kan selv følgelig variere mellom folkegrupper (geografisk).

 

Det er altså større dødelighet hele veien for hankjønn. Årsaken ligger antakelig i at der er kun et gen for mange viktige ting i X-kromosomet (paradoxalt nok) mens jenter har backup i det andre X-kromosomet.

 

Man har derfor ingen bedre hypotese enn at det blir befruktet flere guttefostre enn jentefostre nettopp fordi sædceller med y er litt lettere, men med samme drivverk som de med x-kromosom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...