Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette gjelder vel bare metall-rør og ikke plast-rør på støvesugeren?

Siden metallet leder strøm vil strømmen i stor grad bli ledet vekk fra munnstykket, med plast vil det bli samlet som et elektriskt felt rundt plasten. Plast er altså i denne sammenheng værre siden det ikke hjelper å jorde lenger opp på røret.

Lenke til kommentar

Om motstanden din internt i kroppen er lavere enn motstanden gjennom luften og til komponentene så vil det hjelpe. Men det kan bygges opp elektriske felter utenpå kroppen din også - statisk elektrisitet har vi jo alle kjent. Nesten bedre å bruke blåsekraft for å få ut det værste av støvet og ha støvsugeren på litt avstand, og så heller rense mer grundig med trykkluft senere.

Det vil si - om du i det hele tatt ser på støvsuging som et stort problem, selv tar jeg av cpu kjøleren og støvsuger den, og støvsuger alle innganger rundt omkring på kabinettet, samt tar hybelkaninene i bunn. Det er sjeldent jeg føler at man må ta noe mer enn det, i så fall er en veldig veldig lett fuktet bit med torky din beste venn. Om hovedkortet er dekket i et tykt lag med pels så har du større problemer enn statisk elektrisitet i vente.

Lenke til kommentar

Jeg har med hell brukt fotpumpe type gummibåt til PC-rengjøring. Sett på det tynneste munnstykket og tråkk i vei. Trykket blir vel så bra som fra dyre bokseløsninger.

Stor sykkelpumpe funker også rimelig bra når vi først snakker "diy" støvblåsere, men funker best om man er to.

Lenke til kommentar

Jeg leste en forumtråd om en bestefar som ville lage en konto for barnebarnet sitt, men det var viktig at ikke foreldrene hadde tilgang.

Dette var visst ganske vanskelig å få til.

Hvilken rett har foreldrene til å "forvalte" disse pengene, mot både barnets og bestefarens vilje?

Jeg mener å huske at det står noe om at "foreldrene skal forvalte pengene til det beste for barnet".

Men hva hindrer foreldrene i å kjøpe nye luksusting for pengene, og argumentere for at ny TV og bil er til det beste for barnet?

Og det var også snakk om overformynderiet. Man ville helst ikke blande dem inn.

Men hva er problemet med at overformynderiet blir innblandet? Stjeler de pengene?

Jeg sjekket overformynderiets nettsted, men de bruker bare ordet "forvalte".

Kan overformynderiet bestemme at det er lurt å satse alle pengene på aksjer, og stå uten ansvar når pengene blir borte? Eller hvordan "forvalter" de barnets penger?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Har over flere år observert at hakkespetten(e) i området her er glade i å hakke på harde ting som TV antenner og lokket på toppen av gatelyktene her (de er av tre). Hvorfor gjør den dette? Er det for å lage mer lyd så andre i området skal høre det eller er den bare hjerneskadet?

Lenke til kommentar

men statisk elektrisitet rundt munnstykket på støvsugeren kan fint nå hundretusenvis av volt, og gnistene kan spre seg en halvmeter bort

En halvmeter gnist fra en støvsuger, hvor har du dette rare utsagnet fra?

Det høyeste jeg har hørt om statisk elektrisitet som bygges opp i et støvsugermunnstykke er et stykke over 1 million volt.

Hvis vi regner med den gamle og veldig unøyaktige tommelregelen at strømmen går bortimot en halv cm per 10k volt, så gir det en avstand på rundt en halvmeter.

Lenke til kommentar

Har over flere år observert at hakkespetten(e) i området her er glade i å hakke på harde ting som TV antenner og lokket på toppen av gatelyktene her (de er av tre). Hvorfor gjør den dette? Er det for å lage mer lyd så andre i området skal høre det eller er den bare hjerneskadet?

de tror at det er innsekter under lokket og inni TV antenner. innsekter lager ganger,under metallokket er det hult og derfor tror fuglen at det er innsekter der

DVS hakkespettene hører om en ting er hul når de hakker på den

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Til sammenligning, her er en tabell som viser gnist avstand vs volt (vekselspenning antar jeg, da siden kommer fra en tesla-coil fanatiker :)).

http://www.kronjaeger.com/hv-old/hv/tbl/measure.html

Jeg lurte mer på om det faktisk var mulig for et støvsugerrør å bygge opp og holde en million volt.

Det meste jeg har opplevd er vertfall rundt en halv cm.

Lenke til kommentar

men statisk elektrisitet rundt munnstykket på støvsugeren kan fint nå hundretusenvis av volt, og gnistene kan spre seg en halvmeter bort

Det høyeste jeg har hørt om statisk elektrisitet som bygges opp i et støvsugermunnstykke er et stykke over 1 million volt.

Hvis vi regner med den gamle og veldig unøyaktige tommelregelen at strømmen går bortimot en halv cm per 10k volt, så gir det en avstand på rundt en halvmeter.

Det fungerer ikke slik i praksis. Potensialforskjellen (=spenning) er tilstede, men total ladning (=strøm) er for liten til at du klarer bryte ned en halvmeters luftgap. Altså, du kommer aldri til å oppleve slike gnister fra et støvsugermunnstykke.

Edit: Jeg er usikker på om måten jeg ordlegger meg over blir rett, så det i bold kan gjerne noen avkrefte/bekrefte. Husker at formelen for å regne ut gnister i luft (når jeg holdt på med en teslacoil) var L[cm]= 0,75*kvadratrota til total effekt [W]. Noe som betyr at du trenger 5 kW for å lage 50 cm lange gnister.

Endret av storken
Lenke til kommentar

Min TV-fjernkontroll er relativt dårlig og ganske ofte fungerer den ikke når jeg skal skru på TV-en, bytte kanal eller lignende når den har ligget i ro en stund. Hvorfor kan jeg da fikse kontrollen kun ved å slippe den i bakken fra ca. en halvmeters høyde? Dette er ikke noe som kun fungerer en sjelden gang iblant, men tilnærmet (9/10 eller høyere) hver eneste gang, og det krever kun et dunk. Hvorfor det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...