Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Wrestling er IKKE i ordboka så det eneste som kan antas er at han bruker det engelske ordet som igjen betyr bryting.

WWE Raw Wrestling brytere er IKKE profesjonell brytere, de i videoen jeg linker til er profesjonell brytere, WWE Raw Wrestling brytere er profesjonell skuespillere.

Det er ikke lol heller, men jeg har allikevel en oppfatning av hva det betyr, og det har mange andre også. Det er helt vanlig å bruke "wrestling" om amerikansk showwrestling på norsk, jeg har hørt det mange mange ganger. Jeg har aldri hørt noen si "wrestling" om det som kalles bryting på norsk.

AtW

Faktisk så er det det: LOL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Wrestling er IKKE i ordboka så det eneste som kan antas er at han bruker det engelske ordet som igjen betyr bryting.

WWE Raw Wrestling brytere er IKKE profesjonell brytere, de i videoen jeg linker til er profesjonell brytere, WWE Raw Wrestling brytere er profesjonell skuespillere.

Det er ikke lol heller, men jeg har allikevel en oppfatning av hva det betyr, og det har mange andre også. Det er helt vanlig å bruke "wrestling" om amerikansk showwrestling på norsk, jeg har hørt det mange mange ganger. Jeg har aldri hørt noen si "wrestling" om det som kalles bryting på norsk.

AtW

Faktisk så er det det: LOL.

Det er åpenbart snakk om den norske ordboka, wrestling står jo også i engelske ordbøker.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Tid=strekning/fart.

Ut fra det så sies det at den minste tidsenheten er Planck length/lysets hastighet= 5,39124*10^44 s , altså planck time(rett meg om jeg tar feil).

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er den minste tidsenheten?

Og det finnes vel tid imellom der også, eller går verden med fps på den skalaen? :p

Jepp, universet går med den "fps" (eller lengre tidsintervaller). Eller rettere sagt: Tiden går nok kontinuerlig, men hendelsehastigheten kan ikke være raskere. Ser man f.eks på stillbilder med 1/10 planck-tid i mellom så vil man ikke kunne skille de fra hverandre samme hvor raskt noe skjer.

Ps. Du har nok glemt et minustegn i potensen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har et lysrør på kjøkkenet som ikke vil fungere.

Det står bare å blinker når jeg skrur det på, og jeg har byttet ut både tenner og lysrør for å finne ut hva som er ødelagt, men jeg er litt usikker på om tenneren som jeg erstattet med, faktisk virker.

Går det an å måle med et mulitmeter om en tenner er defekt?

Høres ut som det er dårlig kontakt så det er nokk bare og avmantle kabelen på nytt og koble i så blir det nokk lys skal du se :thumbup:

Lenke til kommentar

Tid=strekning/fart.

Ut fra det så sies det at den minste tidsenheten er Planck length/lysets hastighet= 5,39124*10^44 s , altså planck time(rett meg om jeg tar feil).

Men jeg skjønner ikke helt hvorfor det er den minste tidsenheten?

Og det finnes vel tid imellom der også, eller går verden med fps på den skalaen? :p

Det er ikke mulig å svare sikkert på det spørsmålet siden det krever ekstrapolering av fysiske lover langt utover det som er eksperimentelt tilgjengelig. Men hvis vi stoler på den ekstrapoleringen så er planck-tiden den korteste tidsenheten som er teoretisk mulig å måle. Det er ikke urimelig å anta at tiden faktisk er kvantisert med planck-tiden som minste enhet, men jeg vet ikke hvordan man skulle avgjøre om det er tilfellet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er åpenbart snakk om den norske ordboka, wrestling står jo også i engelske ordbøker.

AtW

Jeg skumma bare gjennom teksten så jeg fikk ikke med meg alt.

Jeg har et lysrør på kjøkkenet som ikke vil fungere.

Det står bare å blinker når jeg skrur det på, og jeg har byttet ut både tenner og lysrør for å finne ut hva som er ødelagt, men jeg er litt usikker på om tenneren som jeg erstattet med, faktisk virker.

Går det an å måle med et mulitmeter om en tenner er defekt?

Høres ut som det er dårlig kontakt så det er nokk bare og avmantle kabelen på nytt og koble i så blir det nokk lys skal du se :thumbup:

Nå er det en liten stund siden jeg har holdt noe på med slikt, men som nevnt tidligere så finnes det serie- og pararelltennere. I et av oppsettene så vil du få lys selv om det bare er ett av to rør tilkoblet i det andre er du avhengig av å ha to fungerende rør (ganske sikker på at det er pararell). Det finnes også wattstyrke på tennere mener jeg å huske så har du et langt rør (høyere wattstyrke) så vil du kanskje trenge en større tenner.

Er man relativt sikker på at man har riktig type rør og tenner og det fortsatt blinker så er det nok drosselen i armaturet som er på vei til å ta kvelden. Denne kan byttes ut rimelig enkelt, men det koster ofte omtrent like mye å kjøpe et nytt armatur (hvert fall om du skal ha en fagmann til å gjøre det).

Det er så vidt meg bekjent ikke mulig å måle en tenner for å som den er i orden. På en drossel kan man hvert fall måle om den får spenning frem, men etter drosselen (ledningene som går fra den til der du fester lysrøret) får man ikke nødvendigvis noe vettugt svar med et normalt multimeter. Jeg har prøvd selv tidligere, men pga drosselens oppgave kan man ikke helt stole på disse målingene (altså for å bedømme om det fungerer eller ei).

Hva er de største utgiftspostene når det kommer til forskning? Jeg har bare slått meg til ro med at forskning koster og derfor trenger de donasjoner, men har egentlig aldri tenkt over nøyaktig hva disse pengene går til. Er det lønningene til forskerne? Tester som er dyre å utføre? Innkjøp av dyrt utstyr?

Lenke til kommentar

Hva er de største utgiftspostene når det kommer til forskning? Jeg har bare slått meg til ro med at forskning koster og derfor trenger de donasjoner, men har egentlig aldri tenkt over nøyaktig hva disse pengene går til. Er det lønningene til forskerne? Tester som er dyre å utføre? Innkjøp av dyrt utstyr?

det er vel utstyret som er den sørste utgiten, masse ting som bare kan brukes en gang etc.

Lenke til kommentar

Dette vil jo variere svært mye ettersom hva slags forskning vi snakker om, noen typer er veldig utstyrsintensivt og/eller mye materialer som forbrukes, andre er nesten bare lønn og andre arbeidsutgifter.

AtW

Lenke til kommentar

Er det noen grunn til at tre av takstene på stavkirka på tikroningen er firkanta, mens resten er trekanta?

reverse.jpg

Sikkert pga folke legger ikke merke til dem og skal da ikkje vere så lett å kopiere

Hvis du skal kopiere denne mynten og ikke klarer å oppdage de tre steinene tror eg du har større problemer med å få den lik,.

• Liker 1
Lenke til kommentar

kan man støvsuge en pc innvendig uten risiko for utladning av statisk elektrisitet hvis man passer på å holde i kabinettet mens man støvsuger?

eller er det en annen måte man kan jorde seg på som gjør at man kan rense en pc eller annen fintfølende elektronikk med støvsuger?

Lenke til kommentar

Bruk trykkluft på boks til å sprute støvet ut i luften og ha støvsugeren i nærheten slik at støvet fanges opp (rett utenfor kabinettet f.eks)

Så slipper du hele problemet.

men hvis jeg må bruke støvsuger...hvordan gjøre det sikkert for komponentene? :p

det hele er er teoretisk spørsmål...skal aldri gjøre det i virkeligheten

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Selv har jeg alltid i strømkabelen(men med bryteren av, slik at kabinettet og komponentene er jordet), og støvsuger alt uten problemer. Har gjort dette de siste 6-7 årene, har alltid gått bra.

edit: kanskje bare jeg som er heldig?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Kort svar: Don't. Generelt sett så er sjansen for at noe skal skje rimelig liten, men statisk elektrisitet rundt munnstykket på støvsugeren kan fint nå hundretusenvis av volt, og gnistene kan spre seg en halvmeter bort, så om det først lader seg ut har du ingen kontroll på hvor det går. Men om du holder støvsugeren utenfor kabinettet så vil gnisten gå i kabinettet og ikke inn til komponentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...