Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

At folk sier "hvem" i steden for hvilken har ikke noe med talemåte å gjøre. Det er direkte feil bruk av et ord. Akkurat som om jeg skulle kalt en appelsin for et eple.

Har rett å slett aldri forstått at folk kan finne på å si "hvem bil skal jeg ha?" istedenfor hvilken. Forstår heller ikke folk som skiller alle dobbelt ord (!) til to unike ord.

Slik som dette: Fiske pudding :p

Skal vi gå på fotball kampen i kveld eller, hvem buss skal vi ta? ;D

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det bare meg, eller virker brunfargen til Donald Trump veldig påsminka?

*bilde*

Antagelig er den ikke det, men han har nok sminke.

De fleste som er på TV eller det røde teppet har sminke, mye for at refleksjonen i blitsen ikke skal bli så kraftig, men også for at hudfargen skal bli mer natturlig.

Skal jo ikke se bort ifra at sminkøren til Trump har tatt i litt på bildet der heller :p

Lenke til kommentar

mhm, jeg syntes brunfargen ligner litt på noen av de verste oslojentene:

fake-tan-3.jpg

Men til to helt andre spørsmål:

1. Hvordan kan jeg få til å skjule en del av en tekst i et innlegg som folk på trykke på for å lese/se?

2. Quote fra Ill.vit. hvor de snakker om en laser de bruker i USA: "Selv om hver laserpuls bare varer i 10 nanosekunder, tilsvarer energiutladningen i det ekstremt korte tidsrommet 1000 ganger mer enn det totale elforbruket ellers over hele USA."

Energien må jo komme fra et sted, så hvor får de tak i 1000*(totale elforbruket i USA)?

Lenke til kommentar

2. Quote fra Ill.vit. hvor de snakker om en laser de bruker i USA: "Selv om hver laserpuls bare varer i 10 nanosekunder, tilsvarer energiutladningen i det ekstremt korte tidsrommet 1000 ganger mer enn det totale elforbruket ellers over hele USA."

Energien må jo komme fra et sted, så hvor får de tak i 1000*(totale elforbruket i USA)?

de mener vel at det er 1000 ganger større energi i laseren på 10 nanosekunder enn det blir brukt energi i hele usa på 10 nanosekunder.

ENDA en edit: og da blir det sannsynlighvis ikke så mye som det høres ut som at det er.

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

At folk sier "hvem" i steden for hvilken har ikke noe med talemåte å gjøre. Det er direkte feil bruk av et ord. Akkurat som om jeg skulle kalt en appelsin for et eple.

Jeg blir så skuffet av slik. Ikke at jeg gidder og finne frem til den artikkelen akkurat nå, men det er gjort "forskning" på dette. En anen ting er at jeg gir blanke faen i om du synes det er rart. Jeg synes det er rart at folk snakker med rene ord og sier de rett frem.

En anen ting som er merkelig er at 95% av de i bygda jeg bor i har feil talemåter i nesten alt de sier. Underlig at du påstår slikt.

Lenke til kommentar

fake-tan-3.jpg

1. Hvordan kan jeg få til å skjule en del av en tekst i et innlegg som folk på trykke på for å lese/se?

Merk og velg spoiler under stiler ovenfor.

Lenke til kommentar

fake-tan-3.jpg

Merk og velg spoiler under stiler ovenfor.

kult :)

de mener vel at det er 1000 ganger større energi i laseren på 10 nanosekunder enn det blir brukt energi i hele usa på 10 nanosekunder.

ENDA en edit: og da blir det sannsynlighvis ikke så mye som det høres ut som at det er.

Jeg syntes det høres mye ut jeg! Den laseren bruker 1000 ganger mer energi enn resten av USA per tidsenhet.

Det vil jo si at i de 10 nanosekundene, så er energiutløsningen i det punktet tusen ganger større enn hvor mye strøm USA bruker på akkurat det tidspunktet.

Lenke til kommentar

Jeg syntes det høres mye ut jeg! Den laseren bruker 1000 ganger mer energi enn resten av USA per tidsenhet.

Det vil jo si at i de 10 nanosekundene, så er energiutløsningen i det punktet tusen ganger større enn hvor mye strøm USA bruker på akkurat det tidspunktet.

Ut ifra det jeg har regnet ut, så bruker den 100 Wh i løpet av 10 nanosekunder.

Latterlig mye energi på så kort tid, men ikke akkurat ekstreme mengder strøm...

edit:

Mulig jeg har regnet feil ser jeg, sjekker kilder...

edit2:

Ser ganske riktig ut nå :)

edit3:

Regnet med årlig forbruk i stedet for times-forbruk, tror det stemmer nå, har funnet ut at hver borger bruker i snitt ca 1,27 kWh

Endret av aklla
Lenke til kommentar

aklla: kilowatt (kW) er ingen energimengde. Du mener nok kilowatttimer (kWh).

De må uansett ha noen kraftige kondensatorer og forsyningskabler for å lade ut så mye energi så fort.

kWh er nok mer riktig ja.

Tviler forresten på at resultatet mitt er riktig, jeg sliter med å finne strømforbruket til USA...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...