Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er grunnen til at man er så blek på undersiden av armen pga færre pigmenter, eller bare fordi den delen av armen er bare generelt mindre i sola? Eller er det en kombinasjon?

Jeg tror at det er pga at den delen av kroppen er lite i solen, så produseres det ikke mye pigmenter i det området.

De fleste lokal aviser blir vel sendt med posten? Både innenfor "lokal området" og til de som bor andre steder i landet.

Jeg tror de eneste lokalavisene jeg tar med ut, er de som har flyttet fra f.eks. nord-norge til vestlandet og ønsker lokale nyheter fra der de vokste opp.

Da tipper jeg du bor i en by. Jeg får ihvertfall lokalavisen av posten når jeg er hjemme. Det får jeg også når jeg leser lokalavisen på hytta.

Endret av Admiral1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da tipper jeg du bor i en by. Jeg får ihvertfall lokalavisen av posten når jeg er hjemme. Det får jeg også når jeg leser lokalavisen på hytta.

jeg kjører en landpostrute, og har halve ruten i et tettbebygd\by-strøk og litt mer landlige omgivelser på andre halvdelen. Og etter hva jeg legger merke til i ruten, så er jeg ikke den eneste som lever aviser og reklame ;) (til min store fortvilelse av og til)

Lenke til kommentar

De fleste lokal aviser blir vel sendt med posten? Både innenfor "lokal området" og til de som bor andre steder i landet.

Jeg tror de eneste lokalavisene jeg tar med ut, er de som har flyttet fra f.eks. nord-norge til vestlandet og ønsker lokale nyheter fra der de vokste opp.

Kommer helt an på hvor grisgrent eller ei området du bor i er. Det er aviser som er 100% post distribuert, finner mange av disse f.eks. på Vestlandet, og de som nesten ikke har post opplag (i alle fall innenfor lokal området). F.eks. Varden har ett stort post distribuert opplag innenfor Telemark, hvor avisa hører til. Mens f.eks. Budstikka (Asker og Bærum) har relativt få innenfor sitt område.

Det koker ned til hvor dyrt det er få levert avisa i postkassa. Posten har leveringsplikt, derfor velger nok de fleste distribusjonselskap å kun fokusere på de områdene hvor det er økonomisk forsvarlig å ha avisbud og få kjørt avisa ut til disse, og overlater resten til Posten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig lukter man lukter på brent elektronikk og elektrokomponenter?. Er det slik kopper lukter når det blir utsatt for varme?. For det må vel være omtrent det eneste alle strømførende deler har til felles.

Er aldri kobberet som "brenner da" er heller isolasjonen, plast osv.

Lenke til kommentar

Hva er korrekt uttalemåte av ordene strategi og energi?

Jeg hører folk si begge deler, men irriterer meg grenseløst når jeg hører strateGI og enerGI.

Personlig sier jeg strateSJI, og enerSJI, uten å lage noe G lyd i det hele tatt.

Lenke til kommentar

600px-GenK_014.jpg

Hvordan får man opp et fullt bilde i siktet når man har en slik ytterst? Har også sett nattopptikk med kun et hull på rundt én millimeter i dekselet foran som du ser like mye gjennom som når dekselet er av.

Lenke til kommentar

Hva er korrekt uttalemåte av ordene strategi og energi?

Jeg hører folk si begge deler, men irriterer meg grenseløst når jeg hører strateGI og enerGI.

Personlig sier jeg strateSJI, og enerSJI, uten å lage noe G lyd i det hele tatt.

Jeg synes å erindre en skjeggete mann i Typisk Norsk si at energi uten sj-lyd er rett.

Lenke til kommentar

Sier du også stratesjisk og enersjisk? Hvorfor ikke?

Språkrådet sier det ganske klart:

7 I nyare importord -- altså ord som det ikkje finst nokon lang regional tradisjon for uttalen av -- skal ein prøve å skape samsvar mellom uttale og skriftbilete. Det vil seie at ein tilrår bokstavrette uttalar som /suk´ses, ener´gi:, ´taksi, strate´gi:/ og /kompro´mis/ eller /`sukses, `energi, `strategi, `kompromis/.

7 I nyare importord -- altså ord som det ikkje finst nokon lang regional tradisjon for uttalen av -- skal ein prøve å skape samsvar mellom uttale og skriftbilete. Det vil seie at ein tilrår bokstavrette uttalar som /suk´ses, ener´gi:, ´taksi, strate´gi:/ og /kompro´mis/ eller /`sukses, `energi, `strategi, `kompromis/.

Edit: Dobbelpost inne i en og samme post gitt, det var en ny vri...

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Hva er det man egentlig lukter man lukter på brent elektronikk og elektrokomponenter?. Er det slik kopper lukter når det blir utsatt for varme?. For det må vel være omtrent det eneste alle strømførende deler har til felles.

Jeg får det ofte for meg at det lukter brent elektronik i bilen min når jeg kjører forbi et metallstøperi i molde som primært støper med kopper legeringer ;)

I mitt hode så er den lukten jeg kjenner som brent elektronik den samme som "brent" kopper

Lenke til kommentar

Jeg leser og forstår, men jeg er ikke enig :p høres så teit ut. Men det er vel muligens bare vestfoldsdialekta.

Lenke til kommentar

Jeg leser og forstår, men jeg er ikke enig :p høres så teit ut. Men det er vel muligens bare vestfoldsdialekta.

Du sier vel ikke kino, kjøtt og chips med sj-lyd også vel? :innocent:

Hva er galt med sjino? :tease:

Er ellers enig med T.O.E, enerGI og strateGI høres bare rart ut for meg.

Lenke til kommentar

Hvordan får man opp et fullt bilde i siktet når man har en slik ytterst? Har også sett nattopptikk med kun et hull på rundt én millimeter i dekselet foran som du ser like mye gjennom som når dekselet er av.

Jeg vil tro at det er fordi objektet du fokuserer på er langt unna og du behøver bare informasjon (lys) som kommer så å si rett forfra (i forhold til siktet) og ikke fra alle mulige kanter rundt. Hvis du hadde "zoomet helt ut" og ikke hatt noe forstørrelse så tror jeg at du ville legge mer merke til disse kantene.

Lenke til kommentar

600px-GenK_014.jpg

Det nedsetter hovedsaklig lysstyrken og skjermer av for mye motlys. I godt lys trenger man uansett ikke å utnytte hele linseflata i objektivet. Hver del av objektivet er prinsipielt med på å tegne alle deler av bildet, og er det godt lys kan man godt blende ned slik uten at det trenger å gå utover synsfeltet. Det kan komme litt an på typen zoom og hvilken stilling den står i om det blir noe avskjermning (vinjettering) i kantene. Vil tippe man gjør det slik mest for å skjerme mot motlys (og dermed såkalt flare/strølys og reflekser i optikken) og for å redusere faren for synlige reflekser mot fi. Det du nevner om nattoptikk kjenner jeg ikke igjen. Der er det jo om å gjøre å fange mest mulig lys.

Lenke til kommentar

Du sier vel ikke kino, kjøtt og chips med sj-lyd også vel? :innocent:

Hva er galt med sjino? :tease:

Er ellers enig med T.O.E, enerGI og strateGI høres bare rart ut for meg.

Greit at folk uttaler det enerGI og ikke Enersji, men det er faen meg ikke noe å henge seg oppi. Noe som kalles dialekter og talemåter. Akkurat som at der jeg kommer i fra sier vi ofte hvem isteden for hvilken/Åssen isteden for hvordan. Er ikke noen mastergåte dette med talemåter heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...