Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Du får en kode som kan brukes på hvilken som helst automat siden de er koblet opp mot nettet, kanskje?

Eller taster du inn en unik kode per automat når du sender melding?

Det er det som er litt snodig. Det er to maskiner ved siden av hverandre, begge har de samme instruksene. Nå skal det sies at jeg ikke kikket over på den andre automaten for å se om beløpet kom opp i displayet på den og (etter at du har sendt meldingen kommer beløpet opp i displayet), men det ville vært høyst upraktisk at om noen opererte maskinen ved siden av meg, ville de kunne "ødelegge" bestillingen min om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, perpetuum mobile var fremdeles umulig sist jeg sjekket.
Forstår du hvordan varmepumper fungerer? At de henter ut energi fra bakken?
Du vet at det finnes flere teknologier innen varmepumper?

Du vet at de forskjellige teknologiene innen varmepumper drives av de samme prinsippene? ;)

Drit i å tenke så mye på varmepumper og den biten her, den har jeg kontroll på.

Det som hadde er veldig vesentlig er virkningsgraden på en sterlingmotor, om noen greier å finne den en plass så hadde svaret blitt gitt på om dette kan virke :)

Lenke til kommentar

Du vet at de forskjellige teknologiene innen varmepumper drives av de samme prinsippene? ;)

Det som hadde er veldig vesentlig er virkningsgraden på en sterlingmotor, om noen greier å finne den en plass så hadde svaret blitt gitt på om dette kan virke :)

Google påstår at Stirlingmotoren har en virkningsgrad på opptil 45-50%. I tillegg er det et visst tap når varme gjøres om til elektrisk energi, tror det var 60%.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Det som er mest vesentlig her er termodynamikkens andre hovedsetning. Det du forsøker å få til bryter mot den, siden det vil ta energi fra et sted med lav temperatur til et sted med høyere temperatur uten å tilføre energi utenfra.

Hvis du har lyst å regne på virkningsgrader, så har en ideell varmemaskin virkningsgraden 1-TL/TH, der TH er temperaturen på den varme siden, og TL er temperaturen på den kalde siden. Hvis du for eksempel ønsker å drive denne maskinen mellom en innetemperatur på 20 grader Celcius (=293 K) og en utetemperatur på 0 grader Celcius (=273 K) får du virkningsgraden 7%. En reell maskin vil ha lavere virkningsgrad.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-211409

Kan slanger knyte seg selv? F, eks at en vikler seg selv inn i en kjerringknute?

I så fall: Klarer de å knyte seg opp igjen?

Lenke til kommentar

Var ikke det som var poenget og kanskje litt feil ord i denne sammenhengen.

anyways, Ignore this

Lenke til kommentar

Hva kan føre til at små overfladiske sår tilsynelatende ikke leger skikkelig? Har hatt ett sår på leggen som fremdeles er rødd ett år etter at skaden ble påført. Det (og ett par andre, men nyere skader) ligner ikke på vanlige arr hvor huden gjerne er lysere, litt skrukkete og mer følsom. Kan det være vitaminmangel, eller noe i den retningen?

Red.: Hvor lang tid bruker overfladiske sår på å lege?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar

Har ikke noe svar, men apropo det. Har et arr på overarmen som jeg fikk for kanskje 5 år tilbake (er ikke helt sikker, men lenge siden i hvert fall). Omtrent 2 cm langt, og godt synlig.

Når jeg tar borti arret med fingeren synes jeg det er ubehagelig. Ikke vondt, men en litt ekkel/rar følelse.

Er det bare psykisk, eller kan det være fysisk også?

Veldig ofte er sånne ting psykiske, men greia er at hvis jeg kommer borti arret med et eller annet uten å tenke over det, så merker jeg fortsatt ubehag, noe som gjør meg litt usikker på om det faktisk har en fysisk forklaring.

Lenke til kommentar

The Third Pandemic (1855-1959) started in China in the middle of the 19th century, spreading plague to all inhabited continents and killing 10 million people in India alone.[81]

From 1944 through 1993, 362 cases of human plague were reported in the United States; approximately 90% of these occurred in four western states; Arizona, California, Colorado, and New Mexico.[82] Plague was confirmed in the United States from nine western states during 1995.[83]

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Death#In_culture

Lenke til kommentar

Om man leverer 100W til en høyttaler. Hvor mange watt går til diskant, mellomtone og bass? Jeg er fult klar over at bass trekker mesteparten av effekten, men er interessert i nøyaktige tall.

Det avhenger vel av signalet (musikken) du gir til høyttaleren.

Lenke til kommentar

Om man leverer 100W til en høyttaler. Hvor mange watt går til diskant, mellomtone og bass? Jeg er fult klar over at bass trekker mesteparten av effekten, men er interessert i nøyaktige tall.

Det avhenger jo selvsagt av hvilke toner du spiller av. Om du spiller av en 50hz sinustone vil en perfekt høytaler spille 0 watt i diskant, 0 watt i mellomtone og 100watt i bassen, anta at det er tre separate elementer.

De fleste høytalere er designet for å spille så rett som mulig, og der vil 100 watt i diskanten spille like høyt som 100 watt i mellomtonen, og 100 watt i bassen. Når du havner utenfor frekvensområdet til høytaleren så går følsomheten ned og du trenger mer effekt for å spille like høyt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Oida. Ser at spørsmålet mitt har noen hull gitt. La oss heller si at man kjører en sweep fra frekvensen 20KHz ned til 10Hz i samme styrke, for eksempel 100dB. Er det mulig å lage en graf eller noe liknende for å se hvordan effekten øker i forhold til frekvensen som synker?

Lenke til kommentar

Det man gjør er å sweepe høyttaleren med en 1watt testtone, og så måler man hvor mange db som kommer ut. På de fleste gulvstående er det rimelig flatt med noen bølger rundt delingsfrekvensene fra 20khz ned til 50hz +-. Og så faller det av. Er htt større eller har lavere følsomhet, så går de stort sett dypere.

Så er det bare å se på frekvenskurven hvor mye effekt man må justere for å få linjen rett enda lenger ned. 3db blir en dobling av effekten.

De ser typisk slik ut:

Fig.1_Speaker-Response.gif

Med delefilterovergang:

Seas-Calculated-Frequency-Response.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...