;_; Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hvorfor er selvmordsstatestikken ekstremt mye høyere blant menn enn kvinner? Vi snakker ikke om følelser? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Er alle nøytroner og protoner like store? F.eks, absolutt alle protoner er 1 petametre og alle nøytroner er 1,25 petametre? Mener du om nøytroner har lik størrelse som protoner, eller om alle protoner er like store og alle nøytroner er like store? Hvis det er det første du mener, er det ikke helt greit å svare på siden hverken størrelsen på et proton eller et nøytron er entydig definert. Om det er det andre du mener, er det derimot greiere å svare på. Aller protoner er nemlig identisk på alle måter, og det samme gjelder for nøytroner. Jeg lærte i min "primitive" fysikk (vet at du har mer inngående kunnskap) at de enkelte kjernepartiklene i hydrogen er tyngre enn de i helium og ned til jern (derav fusjon -> energi) Og tilsvarende ved fisjon, at det ble frigjort masse/energi ved spalting høyere i den periodiske tabellen. Hvor kommer denne masseendringen fra om protonene og nøytronene er like store? Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 E=mc2. Lavere bindingsenergi, som gjør at massen blir mindre. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hvorfor er selvmordsstatestikken ekstremt mye høyere blant menn enn kvinner? Vi snakker ikke om følelser? Kanskje ikke så rart, det er vel på samme måte med mordstatistikken. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 (endret) jeg syntes det fremdeles er rart, og skjønner fremdeles ikke hvorfor? Endret 14. april 2011 av T.O.E Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hvorfor statistikken ser ut som den gjør kan man til syvende og sist bare synse om. Det er vel litt fordi mannfolk lettere lar seg rive med på en måte som gjør at de utsetter seg selv og andre for fare. Dessuten er det fremdeles slik i store deler av verden (kanskje også i Norge) at "ære" for det meste er et mannefenomen, og æresproblemer er det ikke uvanlig at man "løser" med selvmord eller mord. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 E=mc2. Lavere bindingsenergi, som gjør at massen blir mindre. Takker Var denne grafen jeg husket fra 3Fy(for tja 12-13 år siden) bare at den var invertert for masse, slik at Hydrogen hadde høyest verdi http://en.wikipedia.org/wiki/File:Binding_energy_curve_-_common_isotopes.svg Var vel (masse) / (antall kjernepartikler) som var oppgitt i min bok for å gjøre det lettere å forstå tenker jeg. Men jeg tolket det til at selve partiklene hadde større masse. Greit med litt opprydning i det man en gang lærte... Lenke til kommentar
Husam Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 For å være en god dykker bør man være i god form, men jeg har hørt at dykking i seg selv ikke gir noen positive effekter på noe som helst, ikke engang utnyttelse av lungekapasitet, og at man må trene seg opp med andre aktiviteter. Stemmer dette? Lenke til kommentar
knuttis Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Hvorfor er selvmordsstatestikken ekstremt mye høyere blant menn enn kvinner? Vi snakker ikke om følelser? Kanskje ikke så rart, det er vel på samme måte med mordstatistikken. Har ingen kilder akkuratt her, men mener å ha lest at fler kvinner overlever når de prøver å ta selvmord. Dette har kanskje noe med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Error Skrevet 14. april 2011 Del Skrevet 14. april 2011 Angående selvmord http://www.ung.no/oss/psykiskhelse/27766.html Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Som kjent fra iverfall filmverdenen så tar det ca 5 sekunder fra du slipper håndtaket på en granat til den eksploderer. Om man har sluppet håndtaket kan man da trykke det inn igjen og "desarmere" den ? Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Som kjent fra iverfall filmverdenen så tar det ca 5 sekunder fra du slipper håndtaket på en granat til den eksploderer. Om man har sluppet håndtaket kan man da trykke det inn igjen og "desarmere" den ? Ikke på alle granater i alle fall, jeg dro ut splinten på en øvegranat som en venn hadde og han måtte knote veldig for å få den inn igjen. Hvis håndtaket går ut er det noen mekanismer som låser seg og man rekker ikke å ordne det på ~5 sek. Endret 15. april 2011 av grankongen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Så hvordan fungerer mekanismen inni en granat? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 For å være en god dykker bør man være i god form, men jeg har hørt at dykking i seg selv ikke gir noen positive effekter på noe som helst, ikke engang utnyttelse av lungekapasitet, og at man må trene seg opp med andre aktiviteter. Stemmer dette? Man skal ikke helst ikke bli sliten når man dykker, men være rolig og kontrollert, samt bruke minst mulig energi. Så, jeg vil påstå at det ikke har så spesiellt god effekt på helsen. Helt uten effekt er det nok ikke, man er tross alt i aktivitet, men det er ikke noe å trene seg opp på. Det har bedre effekt enn å ligge på soffan Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er vel ikke bare positivt å være i knallform når man dykker? Høyt oksygenopptak vil vel føre til raskere tømming av flasken? Lenke til kommentar
Grankongen Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Så hvordan fungerer mekanismen inni en granat? har lest et sted at det er en saktebrennende ledning som antenner sprengstoffet. men poenget er jo at når håndtaket slipper er det er sperre som går ut sånn at håndtaket ikke kan tykkes inn igjen. men hvis denne ledningen har blitt antent fortsetter den jo å brenne uansett. MEN i nyere granater brukes kansje elektrisitet? Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Fant dette. Ser ut som en fjer sender en splint inn i noe greier slik at det antennes. Da er det vel ingen måte å "deaktivere" en granat etter at du har sluppet håndtaket. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Det er vel ikke bare positivt å være i knallform når man dykker? Høyt oksygenopptak vil vel føre til raskere tømming av flasken? Spørs hva man mener med knallhard form... Å være Arnold Swarzenegger er nok ikke en stor fordel, men god kondis og utholdenhet hjelper på. Oksygenopptaket har lite å si, det er hvor mye luft man puster som tømmer flaska. Oksygenopptak er kun hvor mye oksygen kroppen klarer å utnytte ta opp, ikke hvor mange liter luft tar inn i lungene på en gang. Uansett, så lærer man seg å senke luftforbruket drastisk med erfaring, uten å være i noe særlig mye bedre form. Men, hva legger man i å være en god dykker? Formen er i mitt hode ikke det viktigste... Lenke til kommentar
Husam Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 Hmm, også er det vel slik at de fleste har ganske lik, jevn pust når de holder seg i ro, slik at potensiell mengde "luft" i innpust ikke nødvendigvis har så mye å si? Når jeg sier "god dykker" tenker jeg vel mest på hvor lenge man kan holde seg under vann, hvor dypt man kan gå, og hvor operativ man klarer å være under dykking. Skjønner det er mye annet som spiller inn enn lungekapasitet. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 (endret) Hmm, også er det vel slik at de fleste har ganske lik, jevn pust når de holder seg i ro, slik at potensiell mengde "luft" i innpust ikke nødvendigvis har så mye å si? Når jeg sier "god dykker" tenker jeg vel mest på hvor lenge man kan holde seg under vann, hvor dypt man kan gå, og hvor operativ man klarer å være under dykking. Skjønner det er mye annet som spiller inn enn lungekapasitet. Min instruktør klarte over en time på 3000 liter luft, under kurset klarte jeg rett over halvtimen, får til rundt 40-45 minutter nå. Og instruktøren var på ingen måte veltrent Under en test av lungekapasitet hadde min buddy, som tok lappen sammen med meg, litt bedre lungekapasitet(sånn 1% bedre eller noe slikt), men han bruker betydelig mye mer luft enn jeg gjør. Sist jeg og han dykket sammen hadde han 3600 liter luft, jeg hadde 3000, han måtte opp før meg. Hvor dypt man kan gå er avhengig av sertifisering og type gass, det samme gjelder hvor lenge man kan være nede. Med trimix(blander 3 gasser sammen selv), kan man gå veldig dypt. Man kan øke antall % oksygen i tanken(oksygenberiket luft/Nitrox) og dermed holde seg lengre under vann, men har samme luftforbruk. Hvor lenge en dykker kan være under vann er avhengig av 2 faktorer, tilgang til oksygen og nitrogenmengden i blodet. Man skal alltid være 100% operativ under vann, er man ikke det går man opp Grovt oppsumert: Hvor lenge man er under - utstyr og luftforbruk Hvor langt ned man kan gå - utstyr, nitrogen i blodet og sertifisering Hvor operativ man er - skal alltid være operativ. edit: med erfaring klarer man å bruke mindre energi ved å svømme riktig og aerodynamisk, samt styre oppdriften bedre så man ikke bruker energi på å holde ser på riktig nivå i vannet. Bruke mindre energi=bruke mindre luft, så erfaring har litt å si det også. Endret 15. april 2011 av aklla 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå