Reeve Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Hvor dårlig er egentlig Norges veinett i forhold til andre land i Europa? Kan de kalles Europas dårligste, eller er de bedre enn det mange får inntrykk av? Lenke til kommentar
dotten☻ Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2953194.ece http://www.nettavisen.no/motor/article2468065.ece Ganske dårlig virker det som. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Hvorfor sluttet skolene med slike pulter: og gikk over til firkanta bord og separate stoler? Hadde de gamle, skrå pultene noen fordeler? Jeg vet at man kunne åpne lokket, og ha ting nedi der, som skolebøker og niste. Men er det andre forskjeller, og grunner til at man byttet? Endret 11. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Getingar Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 Vet icke! Men nog var slika tingestar mer praktiska. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) De første årene på barneskolen hadde iallefall jeg løs pult med rom under. Men tror ikke jeg brukte dette rommet så mye. I dagens skole er man mer opptatt av ergonomi (løs stol gir bedre muligheter for individuell tilpasning og ergonomi) og fleksibilitet (enkle å flytte på eller stue bort pulter og stoler, mulig å sette sammen pulter for gruppearbeid, osv), så da er egentlig slike pulter ut. Endret 11. april 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Gruppearbeid er et godt argument. Men ergometri er ikke. Man hadde jo ikke trengt å ha innebygd stol. Man kunne hatt skrå pulter med oppbevaringsplass og separat stol. Jeg husker barneskolen. Da hadde man pulter med forskjellig lengde på bordbena. De var fargekodet, slik at de plastknottene som beskytter mot riper i gulvet hadde farge etter bordbenas lengde. Elevene fikk ikke velge stol- og bordlengde selv. De målte høyden vår og gav oss stoler deretter. Korte elever fikk grønn. Høyere elever fikk hvit eller grå. Det gikk prestisje i det. Og elever som påstod at de var mer komfortable i en høyere pult ble ikke hørt. Endret 11. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 11. april 2011 Del Skrevet 11. april 2011 (endret) Nå husker jeg dog at en periode på ungdomsskolen hadde jeg pulter som kunne reguleres og endres mellom å være skrå eller flat. De var fra enten 80-tallet eller 2000-tallet, husker ikke helt. Men disse pultene var tunge å flytte på. Endret 11. april 2011 av A-Jay Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 De første årene på barneskolen hadde iallefall jeg løs pult med rom under. Men tror ikke jeg brukte dette rommet så mye. I dagens skole er man mer opptatt av ergonomi (løs stol gir bedre muligheter for individuell tilpasning og ergonomi) og fleksibilitet (enkle å flytte på eller stue bort pulter og stoler, mulig å sette sammen pulter for gruppearbeid, osv), så da er egentlig slike pulter ut. JEg går på en skole som nettopp er renovert for 10 mill, og den har nye stoler og pulter, som ikke er spesielt ergonomiske i det hele tatt. Blir stiv i ryggen, og må bytte stilling ofte. Finner ingen behagelig posisjon i det hele tatt. Ale klager på det samme, men lærerne kan ikke gjøre noe fordi kommunen har bestemt det. Vi har i tillegg et "konferanserom" med stoler som er veldig behagelige, men de får vi ikke bruke fordi kommunen har bestemt det. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Du sovner hvertfall ikke på slike stoler. På jobb har vi noen herlige stoler i videomøterommet. Helt grusomt.... 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hvorfor har "samme" størrelse muskler forskjellige styrke? Lenke til kommentar
Diskutant Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Jeg går på en skole som nettopp er renovert for 10 mill, og den har nye stoler og pulter, som ikke er spesielt ergonomiske i det hele tatt. Blir stiv i ryggen, og må bytte stilling ofte. Finner ingen behagelig posisjon i det hele tatt. Ale klager på det samme, men lærerne kan ikke gjøre noe fordi kommunen har bestemt det. Vi har i tillegg et "konferanserom" med stoler som er veldig behagelige, men de får vi ikke bruke fordi kommunen har bestemt det. Skolen til sønnen til broren min ble akkurat (et par måneder siden) renovert for 89 millioner, det aller meste er nytt. Han klager også over dårlige stoler. Jeg tror egentlig det er sittestillingen som er problemet? Kanskje? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Det er rimelig standard: Skolen er velutstyrt med gamle, slitte, men forsåvidt helt greie og veldig solide stoler. Så finner en eller annen klovn med markeringsbehov ut at det er på tide med litt "fornying", og anbudsvinneren passer på å levere noe som går litt fortere i stykker slik at det ikke blir så lenge til neste gang. Pris er eneste prioritet, hvis noen har behov for ergonomi er det en jobb for hjelpemiddelsentralen. Endret 12. april 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Grand Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) Hvorfor har "samme" størrelse muskler forskjellige styrke? En muskel trekker seg sammen når den får beksjed fra ryggmargen (sentralnervesystemet) Beskjeden fra nervesystemet gjør at muskelen trekker seg sammen. DVS. at muskelfibrene har kontakt med nervesysmtet og gruppa som utfører dette arbeidet kalles en motoriskenhet. Det er her svaret på spørsmålet kommer inn, viss du har mange motoriskenheter som klarer å jobbe samtidig, så vil større deler av musklene bli aktivert. Og du kan utvikle mere kraft. Et godt eksempel er tynne små folk som man nesten ikke man kan se har trent noe i det hele tatt, kan være råsterke fordi de har et godt utviklet nervesystem som klarer å aktivere mange motoriskeenheter. En annen faktor er hvilken type muskelfiberen er, om den er svært utholden eller svært eksplosiv. Viss den er eksplosiv så fyrer den alt ATP med engang, så det blir utviklet mye kraft. Dog det varer ikke så veldig lenge. VIss man er Svært utholden så klarer ikke musklene å bruke opp all energien med engang, men den holder veldig lenge. Endret 12. april 2011 av Sno 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Skille denne diskusjonen ut i egen tråd snart? 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Er det noe mat man heller bør spise når man er ekstra sulten enn når man bare er litt sulten? Altså når man er veldig sulten er det best å spise mat med X i seg. Mens når man bare er sånn passe sulten er det bra å spise noe med Y i seg Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hva bruktes ordet "gay" til i det engelske språket før det ble brukt som "homofil/lesbisk"? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) "Lystig", "bekymringsløs" .. Det er nok ikke helt uten slektskap med vårt "gøy". http://en.wikipedia.org/wiki/Gay Endret 12. april 2011 av Isbilen 1 Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 (endret) "Lystig", "bekymringsløs" .. Det er nok ikke helt uten slektskap med vårt "gøy". http://en.wikipedia.org/wiki/Gay Det forklarer det, sitat fra en bok jeg leste "She was pretty and gay", stusset litt over det. Endret 12. april 2011 av Zero- Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Hvorfor er flyvende "tallerkener" den ene typen fartøy som er forbundet med aliens? Kan tallerkenformen faktisk være fordelaktig på noen som helst måte for aliens som reiser over enorme avstander gjennom universet? Eller ligger det ikke noe vitenskaplig bak de grønne mennenes yndlingsfarkost i det hele tatt? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 12. april 2011 Del Skrevet 12. april 2011 Er ikke denne bilen som bremser blitt en egen tråd ennå? 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå