Husam Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Spørsmål: Kan ALLE våre felles egenskaper som mennesker forklares ved hjelp av evolusjon og naturlig utvalg? Og i så fall: Hva med for eksempel hallusinasjoner? Det virker jo som om det er en felles egenskap hos mennesker i enkelte situasjoner. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Kroppen vår er blitt formet av evolusjon og seleksjon men det betyr ikke at kroppen vår er perfekt på noen som helst måte. Hallusinasjon trenger ikke være et trekk vi ble selektert for men det kan ha vært et annet trekk som har ført til at vi var mer tilpasningsdyktige men som innebar at vi også kunne få hallusinasjoner. Evolusjon er egentlig bare seleksjon av individer som har endringer i DNA. Evolusjon er avhengig av endringer i DNA og seleksjonsparametere. I dagens samfunn vil for eksempel seleksonsparameterne ikke være så veldig harde siden mange individer som naturlig ikke ville ha reprodusert seg har muligheten til det. Så mennesker kan få evolusjonære trekk basert på mange faktorer. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting. Hva skriker de? Når jeg var i førstegangstjenesten pleide vi å øve med hørselsvern fordi vi skulle lære oss å skrike når vi komuniserte i strids-situasjoner. Dette var kun fordi det er ett helvetes leven i krig, snakker man vanlig hører man ikke hverandre. Ett "hæ" kan koste liv, så roping og skriking er eneste alternativ til rask og sikker komunikasjon. Vet ikke om det er helt dette du tenkte på, men det kan forklare litt... Lenke til kommentar
-iL- Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Det er en 11 år gammel undersøkelse, da Men det er sikkert ikke så annerledes nå. Sikkert en del fler som jobber i IT-relaterte stillinger nå enn for elleve år siden. http://www.ssb.no/emner/06/01/yrkeaku/index.html Er vel i byggebransjen som har flest.... Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting. Hva skriker de? Når jeg var i førstegangstjenesten pleide vi å øve med hørselsvern fordi vi skulle lære oss å skrike når vi komuniserte i strids-situasjoner. Dette var kun fordi det er ett helvetes leven i krig, snakker man vanlig hører man ikke hverandre. Ett "hæ" kan koste liv, så roping og skriking er eneste alternativ til rask og sikker komunikasjon. Vet ikke om det er helt dette du tenkte på, men det kan forklare litt... Tror han mener det typiske "kollenbrølet" i store slag, eller en enkelt mann som bare vræler og springer frem og gunner ned masse nazier helt alene. Når du brøler strammer du alle musklene i kroppen, det er derfor karateutøvere roper KIAY så høyt de kan når de gjør kraftige spark og slag. Magemusklene og alt strammes så kroppen er klar for litt juling uten å bli slått lufta ut av, pluss at du er på utoverpust så du blir ikke tatt på senga av et counterslag i magen. Endret 8. april 2011 av Bytex 1 Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Er det ikke også noe med at om folk roper så høres det ut som om de er flere enn de faktisk er. Lurer fienden litt? Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg tenker på det der "se døden i hvitøyet med et vræl"-skriket. Selv tror jeg det er mer naturlig å være stille i slike situasjoner. Kanskje det er for å understreke hvem som er helten. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg tenker på det der "se døden i hvitøyet med et vræl"-skriket. Selv tror jeg det er mer naturlig å være stille i slike situasjoner. Kanskje det er for å understreke hvem som er helten. Er nok bare for at det skal virke mer dramatisk. Skriking og slow motion gjør at det virker mer dramatisk. I realiteten ville man nok holdt kjeft... Lenke til kommentar
chokke Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Leste i vg forrige helg var det vel om introduksjon mellom katt og hund, og da var det viktig å ikke la katten løpe, fordi det trigget jaktinstinktet til bikkja. Så jeg kom til å tenke på, hvilke instinkter sitter mennesket igjen med idag? Første som slår meg er frykt for fallende ting, å se barn ta seg for hodet ETTER en fotball har landet ved siden av de virker naturlig om en er i en hule og fjell hvor fallende stein er en reell fare. Har vi noen andre, ganske tydelige instinkter? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Har vi noen andre, ganske tydelige instinkter? Vi har veldig mange. Et lignende eksempel til det du nevnte er refleksene våre i forhold til smerte. Hvis vi tar på noe varmt, tråkker på noe skarpt. Eller blir skremt. Se også på menneskets kroppspråk, spesielt i forhold til sosiale situasjoner. Det meste der er underbevisste instinkter. Tenk på f.eks øyekontakt i forhold til den menneskelige paringsdansen. Jeg vet ikke helt hvor langt man kan dra definisjonen før det overlapper andre ord. Hva med moralen vår? Og hvordan vi som flokkdyr har en veldig avansert formel i hodet som kalkulerer gruppetilhørigheten med andre, som er sterkt knyttet opp med den moralske formelen. Det høres veldig instinkt-aktig ut for meg. Endret 8. april 2011 av Venerable Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hvor lang ventetid er det på en rettsak i et skillsmisse oppgjør? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Jeg tenker på det der "se døden i hvitøyet med et vræl"-skriket. Selv tror jeg det er mer naturlig å være stille i slike situasjoner. Kanskje det er for å understreke hvem som er helten. For individet er det klart en ulempe å utstøte et dødsskrik, mens hvis dyret er en del av et flokksamfunn, så er det en fordel for resten av flokken at det av individene som frykter for sitt liv skriker maksimalt. Dette gir de andre en mulighet til å komme seg unna. Eventuelt kan de komme flokkmedlemmet til unnsetning og jage bort et enkelt rovdyr ved opptre i flokk. Og vi mennesker er evolusjonsmessig å regne som flokkdyr, derfor har vi innebygd et instinkt for å utstøte et angstskrik når vi ser døden i hvitøyet. Enten for å varsle de andre i flokken om at her er det fare på ferde. Eller som et skrik om hjelp til resten av flokken. Endret 8. april 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Nå vet ikke eg om det ble gjort i virkeligheten, men i filmer som Braveheart etc når en flokk desperate personer sloss sin "siste" kamp og skal gi alt for overmakten så vil eg tippe skrikingen er ment som skremsel. "Vi er ikke redde for noenting liksom, så dere kan ikke slå oss" aktig taktikk. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 (endret) Kanskje det bare er dårlig skuespill som får det til å virke mer som en ytring enn som et angstskrik. Endret 8. april 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Hvorfor snakker Grete Faremo så ekstremt sakte? For meg virker det som hun er delvis tilbakestående når hun taler. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Mange mer eller mindre viktige folk, og som er ofte i media, snakker gjerne sakte for å ikke bli misforstått. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Jeg har en manisk tendens til å sitte og gni meg på lårene. Folk på jobb synes det er veldig morsomt, og spør ofte "fryser du eller?" eller "Du må jo ha kjøttsår på lårene snart"..lurer på hvorfor jeg gjør dette helt ubevisst? Kan tilføye at jeg rister manisk med ene beinet også veldig ofte når jeg sitter stille. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. april 2011 Del Skrevet 8. april 2011 Sitter også og "klør" nederst på korsryggen veldig ofte når jeg sitter på PC'n..uten at det egentlig klør der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå