Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det en spesifikk grunn til at man av og til glemmer hva man skal si, mens man sier det? Det vil si, at du begynner å snakke og så stopper det plutselig helt opp og du husker ikke hva du skulle si etter

Annet en nervøsitet, naturligvis

Lenke til kommentar

Spørsmål:

Metan er (som nevnt) en gass vi kan utvinne energi av på enkelt vis, og samtidig konvertere en meget skadelig klimagass til CO2 (som er mindre skadelig).

Hvorfor ser vi da ikke (små)gasskraftverk i landbruksnorge? Hadde det ikke vært økonomisk lønnsomt (samt bra for klimaet) å forbrenne all gassen produsert av husdyr? Man samler jo dritten opp uansett, og det eksisterer jo løsninger allerede som kan frakte bæsj fra a til b (kloakk), så hva er grunnen til at dette ikke eksisterer (i stor grad, vet det finnes forsøksannlegg)?

Kraftverk basert på møkk er lønnsomme og det fins en del slike allerede bl a noen steder i USA.

Noe av problemet vårt er vel at gårdsenhetene våre er ganske små og det innebærer en del transport som da selvfølgelig gjør det mindre lønnsomt i land som Norge. Men det kommer nok.

Når det gjelder metan fins det en gård (iallfal) i Norge som er selvforsynt med drivstoff (metan fra fjøset), så kan man jo se på det som forsøksdrift. Men noe av problemet er jo at kuene delvis skal gå ut på beite så slipper jo gassene fri så lenge de er ute. Jfr dette forsøket i forskningsøyemed: http://www.physorg.c...s135003243.html

Man er jo avhengig av at kuene er mye inne for å kunne samle opp gassen. Derfor er paradoksalt nok dette mer egna lenger nord hvor utesesongen er kort for kuene. Hvor mye energi kan det da være snakk om. Tall fra 200-400 L metan pr ku pr døgn er ofte oppgitt. Nå er ikke temperaturen ved disse målingene oppgitt. Hvis vi antar sommertemperatur vil 400 L f eks tilsvarer da ca : 400 L/ 24,5 L/mol = 16 mol

16mol tilsvarer : 16 g/mol x 16 mol = 256 g eller ca 260 g 30 kuer skulle da kunne gi vel 7 kg metan ( som f eks sammenliknet med like mye propan er 9,3 % mer energi eller nesten 24 % mer enn oktan kan gi) pr døgn. Det er vel ikke lite? Total tilgjengelig energi pr døgn: 882 kj/mol x 16 mol x 30 = 423 MJ vel å merke om det er mulig å kondensere all metanen.

I tillegg til dette vil gjødsla kunne omdannes til energi (også metan om man vil). Et vanlig anslag er at møkka fra en ku vil kunne holde lys i en 100 W lampe, altså tilsvarende 2,4 kWh pr døgn om man vil. Og den store fordelen ved alt dette er jo at utslippene til luft blir langt renere, det burde faktisk være verdt en del subsidier?

• Liker 2
Lenke til kommentar

I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting.

Adrenalin kick? Noen ganger er det befriende å skrike litt, letter presset på situvasjonen.

Jeg føler at det du beskriver kan sammenlignes litt med et batlecry, da både rettet mot sine med-soldater i filmen og med-soldaten i sofaen.

Lenke til kommentar

Diskusjon er verdens største, eller et av verdens største ipboard baserte forum, og opplever problemer som er litt unike til størrelsen. Hvorfor diskusjon.no valgte å forlate det stabilere v2.3(?) skjønner jeg ikke.

http://rankings.big-boards.com/?filter=Invision,all&sort=posts

Etter hva jeg kan se logges ikke IPv3 forumene, så spørs om den er 100% korrekt, vi står uansett blandt de største.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...