A-Jay Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Lysets hastighet i vakuum er en eksakt verdi. Den er definert til å være eksakt 299 792 458 meter per sekund = eksakt 1 079 252 848,8 km/t. http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Relativt til hva? Til observatøren. Dvs den som måler lyshastigheten. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Lysets hastighet i vakuum er en eksakt verdi. Den er definert til å være eksakt 299 792 458 meter per sekund = eksakt 1 079 252 848,8 km/t. http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Relativt til hva? Det er jo det vittig med lys, relativt til referansesystemet man er i. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Lysets hastighet i vakuum er en eksakt verdi. Den er definert til å være eksakt 299 792 458 meter per sekund = eksakt 1 079 252 848,8 km/t. http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Relativt til hva? Relativt til alt. Faktisk. Lyshastigheten er alltid den samme, selv om lyskilden og målepunktet beveger seg i forhold til hverandre. 1 Lenke til kommentar
Error Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Er det en spesifikk grunn til at man av og til glemmer hva man skal si, mens man sier det? Det vil si, at du begynner å snakke og så stopper det plutselig helt opp og du husker ikke hva du skulle si etter Annet en nervøsitet, naturligvis Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hva er det mest vanlige yrket i Norge? Byråkrat. For noe tull. Treff nr 2 på Google. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det er en 11 år gammel undersøkelse, da Men det er sikkert ikke så annerledes nå. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hva er det mest vanlige yrket i Norge? Byråkrat. For noe tull. Treff nr 2 på Google. Obvoius joke is obviously not that obvious. 8 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Når man selv må påpeke at man trollet, var det fail trolling. Det er som å fortelle en vits, ingen ler, så du føler du må forklare at det var en vits og hva poenget egentlig var. Endret 7. april 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det var en vits, ikke trolling. Jo flere som ikke forstår en vits, jo høyere ler de som gjør det. Hahaha 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Tror dere Top Gear tar betalt av bilfirmaer for å si positive ting om deres biler på showet, eller sier de som det er? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Tror dere Top Gear tar betalt av bilfirmaer for å si positive ting om deres biler på showet, eller sier de som det er? Så useriøse som de av og til kan være, så tviler jeg på at noen er interessert i å betale de. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Spørsmål: Metan er (som nevnt) en gass vi kan utvinne energi av på enkelt vis, og samtidig konvertere en meget skadelig klimagass til CO2 (som er mindre skadelig). Hvorfor ser vi da ikke (små)gasskraftverk i landbruksnorge? Hadde det ikke vært økonomisk lønnsomt (samt bra for klimaet) å forbrenne all gassen produsert av husdyr? Man samler jo dritten opp uansett, og det eksisterer jo løsninger allerede som kan frakte bæsj fra a til b (kloakk), så hva er grunnen til at dette ikke eksisterer (i stor grad, vet det finnes forsøksannlegg)? Kraftverk basert på møkk er lønnsomme og det fins en del slike allerede bl a noen steder i USA. Noe av problemet vårt er vel at gårdsenhetene våre er ganske små og det innebærer en del transport som da selvfølgelig gjør det mindre lønnsomt i land som Norge. Men det kommer nok. Når det gjelder metan fins det en gård (iallfal) i Norge som er selvforsynt med drivstoff (metan fra fjøset), så kan man jo se på det som forsøksdrift. Men noe av problemet er jo at kuene delvis skal gå ut på beite så slipper jo gassene fri så lenge de er ute. Jfr dette forsøket i forskningsøyemed: http://www.physorg.c...s135003243.html Man er jo avhengig av at kuene er mye inne for å kunne samle opp gassen. Derfor er paradoksalt nok dette mer egna lenger nord hvor utesesongen er kort for kuene. Hvor mye energi kan det da være snakk om. Tall fra 200-400 L metan pr ku pr døgn er ofte oppgitt. Nå er ikke temperaturen ved disse målingene oppgitt. Hvis vi antar sommertemperatur vil 400 L f eks tilsvarer da ca : 400 L/ 24,5 L/mol = 16 mol 16mol tilsvarer : 16 g/mol x 16 mol = 256 g eller ca 260 g 30 kuer skulle da kunne gi vel 7 kg metan ( som f eks sammenliknet med like mye propan er 9,3 % mer energi eller nesten 24 % mer enn oktan kan gi) pr døgn. Det er vel ikke lite? Total tilgjengelig energi pr døgn: 882 kj/mol x 16 mol x 30 = 423 MJ vel å merke om det er mulig å kondensere all metanen. I tillegg til dette vil gjødsla kunne omdannes til energi (også metan om man vil). Et vanlig anslag er at møkka fra en ku vil kunne holde lys i en 100 W lampe, altså tilsvarende 2,4 kWh pr døgn om man vil. Og den store fordelen ved alt dette er jo at utslippene til luft blir langt renere, det burde faktisk være verdt en del subsidier? 2 Lenke til kommentar
Zero- Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Det er en 11 år gammel undersøkelse, da Men det er sikkert ikke så annerledes nå. Sikkert en del fler som jobber i IT-relaterte stillinger nå enn for elleve år siden. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting. Endret 7. april 2011 av Isbilen Lenke til kommentar
svelemoe Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Diskusjon er verdens største, eller et av verdens største ipboard baserte forum, og opplever problemer som er litt unike til størrelsen. Hvorfor diskusjon.no valgte å forlate det stabilere v2.3(?) skjønner jeg ikke. http://rankings.big-boards.com/?filter=Invision,all&sort=posts 1 Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 I krigsfilmer er det ganske vanlig at heltene skriker høyt (ikke av smerte) i det siste dramatiske øyeblikket hvor de legger inn sin heroiske sisteinnsats mot overveldende odds, og dør eller så vidt overlever. Er dette særlig realistisk? Jeg tror jeg hadde holdt kjeft og brukt luftveiene til pusting. Adrenalin kick? Noen ganger er det befriende å skrike litt, letter presset på situvasjonen. Jeg føler at det du beskriver kan sammenlignes litt med et batlecry, da både rettet mot sine med-soldater i filmen og med-soldaten i sofaen. Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvis jeg drikker et glass pepis max, bli tennene mine utsatt for syreangrep. hvis jeg tar et stort glass melk rett etterpå, vil det nøytralisere syreangrepet? Lenke til kommentar
E.C. Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Vil nok hjelpe til en viss grad, men det aller beste hadde nok vært å skylle tennene med vann uten å pusse de. Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Kanskje heller redusere Cola (uansett type) drikking til minst mulig. Med pH på 2,6-2,7 er det ingen tvil om at det etser tenner. Men melk virker selvøflgelig nøytraliserende. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Diskusjon er verdens største, eller et av verdens største ipboard baserte forum, og opplever problemer som er litt unike til størrelsen. Hvorfor diskusjon.no valgte å forlate det stabilere v2.3(?) skjønner jeg ikke. http://rankings.big-boards.com/?filter=Invision,all&sort=posts Etter hva jeg kan se logges ikke IPv3 forumene, så spørs om den er 100% korrekt, vi står uansett blandt de største. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå