Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hva er den vitenskapelige forklaringen på at noe som er langt borte fremstår som mindre enn det som er nært? http://boards.straightdope.com/sdmb/showthread.php?t=598976 Denne bør besvare spørsmålet. Jeg skulle egentlig postet dette svaret for flere minutter siden, men forumet fikk hikke igjen. Mellom oss: Serveren til dette forumet er faktisk en sånn: 3 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Er det sant at "news" kommer fra North East West South? If you mean that it is derived from those letters, then that is false. It is derived from "new things". The french use the word "nouvelles", which means exactly the same but has no compass derivation. Generally speaking, the use of acronyms in English did not occur before WW1 in military circles and WW2 in general usage. Any derivation which uses acronyms before these dates is probably bogus. And the word news is far, far older then WW1. Read more: [the word news is North East West South] true or false? | Answerbag http://www.answerbag.com/q_view/1008346#ixzz1ImV16aYO http://www.answerbag.com/q_view/1008346 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hva er den vitenskapelige forklaringen på at noe som er langt borte fremstår som mindre enn det som er nært? Vinkel. Se på et sykkelhjul og se på eikrene. Øyet ditt er midten, og vinkelen er eikrene som brer seg utover, lengst inn får det så vidt plass en liten bit grus, og lengst ut får du flere fingrer mellom. 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Har dette forumet fulltidsansatte arbeidere, eller er det egentlig et hobbyprosjekt? Jeg tenker ikke på journalistene i akam osv. men de folkene som holder serveren i gang. Har de det som fulltidsjobb, eller er serveren egentlig en gammel Compaq på et gutterom i Drammen? Beklager spissformuleringen, men det er så mye trøbbel med forumet, at jeg virkelig lurer på om noen jobber fulltid med dette, og får betalt for det... Endret 6. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
TheNarsissist Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 Hvor stor er sjangsen for og bli truffet av et fly når man hopper fallskjerm? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 6. april 2011 Del Skrevet 6. april 2011 (endret) Seriøse tilbydere av fallskjermhopp sørger for å reservere det luftrommet som fallskjermhopperne bruker. Det skal ikke være noen fly i det området hvis reglene blir fulgt. Rutefly går også en god del høyere enn det småflyet som hopperne bruker. Hopperne hopper fra lav høyde. Høyere oppe ville de ikke klart å puste. Dette er tatt fra egen hukommelse, ikke en troverdig kilde. Endret 6. april 2011 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvilket land sør for Sahara (bortsett fra Sør-Afrika) har høyest levestandard? Lenke til kommentar
Kaplan Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvilket land sør for Sahara (bortsett fra Sør-Afrika) har høyest levestandard? Australia, New Zealand, Argentina, Chile - ett av dem tipper jeg. Stoler du på HDI, sier denne tabellen Australia. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Har dette forumet fulltidsansatte arbeidere, eller er det egentlig et hobbyprosjekt? Jeg tenker ikke på journalistene i akam osv. men de folkene som holder serveren i gang. Har de det som fulltidsjobb, eller er serveren egentlig en gammel Compaq på et gutterom i Drammen? Beklager spissformuleringen, men det er så mye trøbbel med forumet, at jeg virkelig lurer på om noen jobber fulltid med dette, og får betalt for det... Dette er på ingen måte plassert en gammel Compaq på ett gutterom i Drammen, den står på gutterommet i Oslo Neida, serverene vet jeg desverre lite om, men det er jo firmaet Edda Media som eier blant annet diskusjon.no. Nå husker jeg desverre ikke hvem i farten(har ikke fått kaffe enda), men det er noen ansatte som jobber med forumet, med varierende stillingsprosent og jobber gjerne med flere ting enn kun dette forumet for de som har full jobb. Detaljene sitter jeg desverre ikke med, men det er ikke ett gutteromsprosjekt. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Ikke et gutteromsprosjekt nei. For da hadde ting fungert her. 6 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Har dette forumet fulltidsansatte arbeidere, eller er det egentlig et hobbyprosjekt? Jeg tenker ikke på journalistene i akam osv. men de folkene som holder serveren i gang. Har de det som fulltidsjobb, eller er serveren egentlig en gammel Compaq på et gutterom i Drammen? Beklager spissformuleringen, men det er så mye trøbbel med forumet, at jeg virkelig lurer på om noen jobber fulltid med dette, og får betalt for det... Serverne er noen rimelig badass rackservere, og de har massevis av gigabit linje om ikke hukommelsen min sviker meg. Problemene ligger i ipboard v3 og v3.1. Diskusjon er verdens største, eller et av verdens største ipboard baserte forum, og opplever problemer som er litt unike til størrelsen. Hvorfor diskusjon.no valgte å forlate det stabilere v2.3(?) skjønner jeg ikke. De to siste dagene er forklart her https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1315335 Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvilket land sør for Sahara (bortsett fra Sør-Afrika) har høyest levestandard? Australia, New Zealand, Argentina, Chile - ett av dem tipper jeg. Stoler du på HDI, sier denne tabellen Australia. Trodde det var åpenbart at jeg mente i Afrika. Lenke til kommentar
Nakmus Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvilket land sør for Sahara (bortsett fra Sør-Afrika) har høyest levestandard? Gabon tror jeg. Lenke til kommentar
soulless Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hvilket land sør for Sahara (bortsett fra Sør-Afrika) har høyest levestandard? BNP pr capita sortert i synkende rekkefølge: https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AuhqXu0BbfXPdFRta09pX3BtSGg5dk5MckRnMEFxZUE&hl=en&authkey=COu84Rc Om ønskelig kan jeg sende dokumentet som excel fil. Ekvatorisk Guinea ser ut til at kommer best ut av Sub-Sahara landene, men mener å ha hørt at i det landet er mesteparten av rikdommene sentrert rundt en veldig liten elite (høy korrupsjon), i så fall kommer Seychellene best ut, tett fulgt av Gabon. Korrelerer man med Transparencies Corruption Index ser man at Ekvatorisk Guinea kommer ut med en opplevd korrupsjon på 1,9, mens Seychellene har 4,8 og Gabon 2,8 (Norge har 8,6) - noe som kan tale for at Seychellene er det landet i Afrika sør for Sahara med høyest levestandard. Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Er lysets hastighet en eksakt verdi, eller er den tilnærmet fra en grenseverdi el.? Lenke til kommentar
Munty Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hva er det mest vanlige yrket i Norge? Lenke til kommentar
;_; Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Er lysets hastighet en eksakt verdi, eller er den tilnærmet fra en grenseverdi el.? 299 792 458 m/s (i vakum) Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Hva er det mest vanlige yrket i Norge? Byråkrat. 4 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 (endret) Lysets hastighet i vakuum er en eksakt verdi. Den er definert til å være eksakt 299 792 458 meter per sekund = eksakt 1 079 252 848,8 km/t. http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Endret 7. april 2011 av Simen1 1 Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 7. april 2011 Del Skrevet 7. april 2011 Lysets hastighet i vakuum er en eksakt verdi. Den er definert til å være eksakt 299 792 458 meter per sekund = eksakt 1 079 252 848,8 km/t. http://no.wikipedia.org/wiki/Lysets_hastighet Relativt til hva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå