Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortere fettkjeder - lavere smeltepunkt, ikke mye verre enn det.

Nei, referanser? Hvor i alle dager har du fått den ideen fra?

Du vet vel godt at kortere mettede fettkjeder vil gi lavere smeltepunkt. Det er ikke bare stearinsyre du har i fett.

Jeg skal innrømme at det er hovedsaklig antallet dobbeltbindinger i fettsyrene det går i når det gjelder olje og smeltepunkt, men det nevnte jeg i inlegget under. Kom kanskje ikke like klart fram.

Lenke til kommentar

Alt dette "smeltepratet" har fått meg til å tenke. Hva er det som gjør at stoffer har forskjellige smeltepunkt?

Bindinger mellom atomer/molekyler. Jo sterkere bindinger, jo mer energi kreves for å bryte dem når de bytter fase (is til vann eller vann til damp) - dersto høyere er kokepunktet.

Lenke til kommentar

Ettersom 50-øringer består av 97% kobber, er de da antimikrobielle? Eller må det høyere konsentrasjoner til? Kan jeg desinfisere flater med 50-øringer? Det hadde vært veldig praktisk med tanke på telefon og tastatur.

har lest litt og 50-øringer inneholder mer enn nok kobber til å være antimikrobielle, men har en kjedelig form så de er ikke særlig praktiske til rengjøring av noe som helst annet enn seg selv. Jeg har et oppfølgingsspørsmål - kan mikrober på en flat overflate utslettes om de har direkte kontakt med en kobberplate?

Lenke til kommentar

Men hvordan vet man om vil vil smelte og ikke brenne opp?

Fjern oksygen og du vil ikke få en forbrenning.

Om ikke stoffet har et annet stoff å reagere med så vil det kun smelte når temperaturen er høy nok. I enkelte tilfeller endre struktur ved temperaturforskjeller.

Lenke til kommentar

Men hvordan vet man om vil vil smelte og ikke brenne opp?

Tror det vil kreve mye mer energi og høyere temperatur for at noe vil spontananntenne iforhold til smelting. Her er en liste over "smelte punktene" til de grunnstoffene som har mulighet for å smelte.

Melting initiates when the amplitude of vibration becomes large enough for adjacent atoms to partly occupy the same space

Hvis noe skal spontan antenne bare ved at man endrer variablen "temperatur", må stoffet inneholde nok brennbart stoff og det må være rik tilgang på oksygen. Jeg vet ikke noe om dette, men det kan se ut som det må være en blanding av grunnstoffer tilgjengelig for at noe skal spontanantenne, mens de fleste grunnstoffer alene vil kunne smelte.

(Spontanantennelse,Tenntemperatur)

Edit: brukte vist litt lang tid på dokumentasjonen:P

Endret av Admiral1
Lenke til kommentar

Motoren i cruiseskip er gigantisk og kan uten problemer generere strøm i massevis, de har garantert batterier som holder det i drift når de står mot land, og antageligvis får de strøm fra land om de skal ligge i en lenger periode.

Internett får man fra master på land der det er tilgjengelig og via satelitt på havet.

Lenke til kommentar

Motoren i cruiseskip er gigantisk og kan uten problemer generere strøm i massevis, de har garantert batterier som holder det i drift når de står mot land, og antageligvis får de strøm fra land om de skal ligge i en lenger periode.

Internett får man fra master på land der det er tilgjengelig og via satelitt på havet.

Får de høyhastighetsinternett via satelitt?

Sikker?

Internett via satelitt har gjerne en veldig høy latency, og oppfattes som treigt uavhengig av hastighet, det er min erfaring i hvert fall...

Lenke til kommentar

Man skulle tro at de får bakkestrøm, men som jeg har sett i Geirangerfjorden hvor store store skip ligger forankret, står motoren og går på "tomgang" og bare gir strøm til skipet. Det er en grunn til at det ligger en tåke av eksos i Geiranger. De burde skamme seg... Hvorfor ikke bruke bakkestrøm?

Lenke til kommentar

Får de høyhastighetsinternett via satelitt?

Sikker?

Internett via satelitt har gjerne en veldig høy latency, og oppfattes som treigt uavhengig av hastighet, det er min erfaring i hvert fall...

hvis man har en stor mottager får man vel bedre linje enn om man sitter på en plugg fra telenor :thumbup:

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Hvordan får slikedigre cruseship tilgag til så himla mye strøm? Tenkte motoren fungerte som ett aggeregat eller no men de har jo strøm når de står stille å... Og hvordan får de høyhastighets internett?

Strøm får de fra motoren og andre hjelpegeneratorer, alt etter om fremdriftsystemet er diesel-elektrisk, gassturbin, direkte aksling osv. Under lengre kaiopphold får de strøm fra land. Internett får de via mobilett og/eller satelitt. Som du ser på blant annet dette bildet er det en rekke kupler på øverste dekk som inneholder diverse antenner og andre ting for trådløs teknologi.

Lenke til kommentar

hvis man har en stor mottager får man vel bedre linje enn om man sitter på en plugg fra telenor :thumbup:

Hvem har sakt noe om plugg fra telenor?

Uansett, avstanden jorden - satelitt - jorden skaper stor treghet, så vidt jeg vet, uavhengig av utstyret man bruker, signalet går jo ikke noe raskere selv om man har stor mottager...

Lenke til kommentar

Hvem har sakt noe om plugg fra telenor?

Uansett, avstanden jorden - satelitt - jorden skaper stor treghet, så vidt jeg vet, uavhengig av utstyret man bruker, signalet går jo ikke noe raskere selv om man har stor mottager...

var et eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...