Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Hola! Jeg har et "lite" dilemma her. Jeg har en forefestlig liten gressklipper motor lignende. Jeg har også en gammel olabil. Så kom jeg lurte på hvordan jeg skal få gressklipperen til å drive bakhjulene/forhjulene. Mest keen på bakhjul-trekk da. Altså at begge hjulene bak går framover ved hjelp av en gressklipper! :)

Quattro123

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så en reklame for dette på TV: http://goo.gl/DOrS8 . Kort fortalt er det et lim som skal erstatte spiker og skruer. På reklamen så limer en kar et baderomsskap på flisene med dette stoffet istedet for å skru det fast med skruer. Hvordan kan dette holdet skapet på plass? Nå skjønner jeg at man ikke har gullbarrer i et sånt skap eller bruker det til å ta pull-ups på, men hvor lenge vil dette holde? Ville dere følt dere trygge med et skap som er limt på veggen?

På rene flater så er rett type lim enormt sterkt. Nå sier jeg ikke nødvendigvis at dette gjelder denne konkrete limtypen, men du kan lage svært svært solide ting med lim.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Hvordan funker plagierings-systemet på Its'learning?

Hva leter den etter?

Hva skal til for at den gjenkjenner noe?

Hvor henter den sammenliknings-materiale fra? Nettet eller bare innleverte stiler?

Lenke til kommentar

Ifølge naturfaglæreren jeg hadde på ungdomsskolen, ja. Men det kan ta år før de magnetiske kreftene er merkbart mindre.

Hvor nære Jorda kan et gammaglimt oppstå før det utsletter planeten vår? Hva er den korteste kjente avtanden et gammaglimt har hatt til Jorda?

Det spør hvor kraftig gammaglimtet er.

Kan jeg få et tall, enten for et lite kraftig eller veldig kraftig gammaglimt?

Lenke til kommentar

Kan jeg få et tall, enten for et lite kraftig eller veldig kraftig gammaglimt?

Alt innenfor 200 lysår forsvinner. Faresonen er innenfor 1,000-2,000 lysår, over det og det antas at man er relativt trygg.(Fra det jeg har funnet)

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Jeg så en episode av CSI for noen uker siden hvor det ble påstått(av Gil Grissom) at mennesket er en mutant siden det ikke naturlig bytter kjønn. Noen som vet noe om dette stemmer? Har prøve å søke litt rundt, men finner svært lite om kjønnsbytte hos mennesker. Selvsagt går det sånn halveis an med operasjoner, men jeg tenker altså på naturlig kjønnsbytte.

Lenke til kommentar

Jeg så en episode av CSI for noen uker siden hvor det ble påstått(av Gil Grissom) at mennesket er en mutant siden det ikke naturlig bytter kjønn. Noen som vet noe om dette stemmer? Har prøve å søke litt rundt, men finner svært lite om kjønnsbytte hos mennesker. Selvsagt går det sånn halveis an med operasjoner, men jeg tenker altså på naturlig kjønnsbytte.

Siden når startet pattedyr å bytte kjønn?

Det er en del andre arter som enten er tvekjønnet eller bytter kjønn, men aldri hørt om at dette gjelder pattedyr.

Lenke til kommentar

Kanskje fransk? Det sies (det er mulig jeg er unøyaktig) at franske språkforskere i gamle, gamle dager funderte på et eksperiment som forhåpentligvis ikke ble gjennomført: Hvis et par barn vokser opp isolert fra omverdenen, hvilket språk, om noe, vil de ende opp med å snakke? Hypotesen var at de selvfølgelig ville snakke fransk. Fransk var det mest naturlige språket - det var jo det språket man brukte når man tenkte, og dermed det språket man naturligvis ville utvikle hvis man ikke ble forstyrret av fæle, fremmede impulser. :D

Endret av Isbilen
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Siden når startet pattedyr å bytte kjønn?

Det er en del andre arter som enten er tvekjønnet eller bytter kjønn, men aldri hørt om at dette gjelder pattedyr.

Tenkte mest på innsekter og planter, så kom ikke til å tenke på at vi er pattedyr. :hmm: Men det gav jo en grei forklaring.

Lenke til kommentar

Hvordan funker en strømbryter som ikke er mekanisk?

Tenker for eksempel på i kretskort, så blir jo strøm sendt hit og dit for å gjøre forskjellige ting, men hvordan får de til å sende strøm ett sted og ikke et annet uten noen bevegelige deler? konseptet lsbryter er jo igrunn latterlig enkelt, men dette forstår jeg altså ikke.

Lenke til kommentar

Ikke-mekaniske strømbrytere er som regel transistorer. Transistorer er elektriske brytere, ved å sende inn en svak styrestrøm på et av de tre beina, så kan halvlederen i transistoren skifte fasetilstand mellom å være isolerende eller ledende.

http://en.wikipedia.org/wiki/Transistor

Det er f.eks fullt mulig å erstatte alle strømreléene i biler med transistorer. Dette gir et mer vedlikeholdsfritt elsystem fordi man unngår den slitasjeutsatte mekanikken i reléene. Med det må dog være transistorer som er kapslet for å kunne brukes i til dels skitne og fuktige miljø med store temperaturskiftninger.

En av cooleste elsystemløsningene for bil jeg har hørt om var å legge én felles hovedstrømsløyfe rundt i bilen og montere datastyrte tranistorbrytere ved hver strømbrukerkomponent (lykter, elmotorer, interiørbelysning osv.). En parallell dataledning (databuss) kunne sende styresignalene om å slå på eller av strømmen ved hver komponent (hver komponent får sin egen databussadresse). En sånn løsning hadde spart store mengder (dyre og tunge) kobberledninger. I en moderne bil er som oftest flere km med kobberledninger, fordi man bruker et blekksprutnett med sentral styring og én plussledning fra sentralen til komponenten for hver bidige strømbruker. Strømsløyfeløsningen ble foreslått for et par tiår siden, men bilindustrien er ikke så lett å snu om på, så blekksprutnett og mekaniske reléer er fortsatt utbredt.

Endret av SeaLion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som vi vet, så får man større muskler av å trene hardt, og musklene blir større fordi du river opp muskelvev. Og når musklene da reparer seg selv, blir de større.

Hva om vi (på en eller annen måte) lager mange småkutt i musklene selv (eller en lege)? Får vi da naturlig store muskler? Gått innunder huden, og raspet opp litt muskler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...