Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mye co2 slipper en vanelig bil med en 1.6l bensinmotor som bruker 0.7 l på mila på en mil?

 

Mercedes-Benz C200 Kompressor

Pris:

453.100 kr

 

 

Mål og vekt:

Lengde: 4581 mm

Bredde: 1771 mm

Høyde: 1447 mm

Vekt: 1490 kg

 

 

Motor:

Slagvolum: 1796 ccm

Antall sylindre: 4

Ytelse: 184 hk

Dreiemoment: 250 Nm v. 2800 o/min

 

 

Forbruk og utslipp:

Blandet: 0,78 l/mil

Landevei: 0,60 l/mil

By: 1,07 l/mil

CO2-utslipp: 180 g/km v. blandet kjøring *1.8 kg/mil*

 

 

Ytelser:

Toppfart: 235 km/t

Akselerasjon 0-100 km/t: 8,6 sek

 

Dette er det nærmeste jeg fant...

Endret av Raring
Lenke til kommentar

Fordi man far litt promille nar man er trott

 

--

 

ang brusmaskinen, sa hadde vi en sann for et par ar siden. Det var en stor patron i den ihvertfall.

 

Det hadde vaert en litt sotr maskin, og veldig brakete hvis den hadde komprimert selv regner jeg med.

 

--

 

 

Hvorfor star det RW pa DVD+R diskene mine?

 

 

 

cdrinfotech-img600x589-1153818480philips_8x_dvd_r-7.jpg

 

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
En kompis av meg har brusmaskin, jeg har ikke sett noen patron av noe slag på den, tror den kompremerer selv.

9602983[/snapback]

Patronen står som regel skjult inni et kammer i maskina. Omtrent halve bakdelen av maskina. Hvis den skulle komprimert CO2 selv så måtte den hatt en CO2-kilde og strøm. Vanlige brusmaskiner med CO2-patron trenger ikke strøm.

Lenke til kommentar
Hvor mye co2 slipper en vanelig bil med en 1.6l bensinmotor som bruker 0.7 l på mila på en mil?

9602723[/snapback]

Du kan regne direkte om fra drivstofforbruket. Det karbonet som kommer inn til motoren i form av drivstoff omdannes nesten fullstendig (~99%) til CO2. Den siste prosenten blir til sot og evt. ettertenning.

 

The bulk of a typical gasoline consists of hydrocarbons with between 5 and 12 carbon atoms per molecule. Kilde

 

Et gjennomsnittlig hydrokarbonmolekyl i bensin er altså på 8,5 karbonatomer og 19 hydrogenatomer. Sagt på en annen måte: 84,2% av vekta til bensin er karbon.

 

Bensin har en tetthet på ca 737 gram/liter. Antar vi at 99% blir forbrent til CO2 og resten til sot og uforbrent bensin så vil 0,7 liter bensin gi følgende mengde karbon til CO2: 0,7 liter * 737 gram/liter * 0,99 (andel forbrent) * 0,842 (vektandel karbon) = 430 gram karbon.

 

Så skal karbonet reagere med oksygen. I følge den kjemiske formelen skal ett karbonatom reagere med to oksygenatomer for å danne CO2. Ett karbonatom veier 12 gram/mol og hvert oksygenatom veier 16 gram/mol. Til sammen: 12+16+16=44. CO2 veier altså 44/12 så mye som karbonet. 430 gram ganger 44/12 = 1577 gram.

 

Konklusjon: 0,7 liter bensin på mila blir til 1,577 kg CO2 på mila. Omregningsfaktor fra bensin til CO2 blir 2,25.

 

For ordens skyld så er omregningsfaktoren for diesel 2,66. En liter diesel blir altså til 2,66 kg CO2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...