Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Er det mulig å ikke klare å selge aksjene dine på børsen?

Det vil si.

1. Du kjøper 10 000 aksjer på børsen fra seleskap Hypotetisk AS.

2. Hypotetisk AS går på en smell, og aksjene stuper.

3. Du tenker "abandon ship" og legger dine 10 000 aksjer ut for salg.

4. Ingen vil kjøpe

Skjer det i praksis? Altså, at du rett og slett ikke får solgt aksjene dine, og bare må bli med på turen nedover?

Endret av Error
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

[...]Om det er interesse for det kan jeg godt poste daglige ukentlige* målinger av strålingen her (Sandefjord). Dagens tall er 0.11µSv/h, målt fra godstolen i stua[...]

og dagens tall er: 0.10µSv/h på kjøkkenet og 0.12µSv/h på stua

Edit: og 0.11µSv/h på badet. Artig med sånn måler... *bip*...*bipbip*....*bip*.... :new_woot:

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Hvorfor gjør det vondt å få vann i nesen ?

Vil tippe det har noe med salt-innholdet å gjøre.

Ett lite trisk jeg lærte for å rense bihulene før jeg dykker er å "sniffe" litt vann, i saltvann er dette så godt som smertefritt, i ferskvann gjør det veldig vondt.

Antagelig ødelegger ferskvannet salt-balansen på slimhinnene i nesa, uten at jeg har noen kilder på det...

Det er nok sant at det har med salt-innholdet. Jeg bruker en neseskyller når jeg er forkjølet for å få ut basiller og å rense opp. Man skal bruke lunkent vann og litt salt, sette den opp til nesa og helle. Vannet renner da inn i det ene neseboret, gjennom bihulene og ut det andre. I starten brukte jeg en teskje for å få riktig mengde salt, men etterhvert så begynte jeg å bare helle salt oppi. Før jeg fant balansen gjorde det ganske vondt om det ble for lite eller for mye salt. Jeg prøvde en gang uten salt i (for jeg hadde ikke noe tilgjengelig) og det var også ganske smertefullt. Med riktig mengde så er det helt problemfritt.

For de av dere som ikke har hørt om dette så anbefales det på det sterkeste når man er forkjølet og/eller tett i nesa. Fungerer også fint om man har bihulebetennelse.

Det vil si.

4. Ingen vil kjøpe

Skjer det i praksis? Altså, at du rett og slett ikke får solgt aksjene dine, og bare må bli med på turen nedover?

Ja, det kan skje akkurat som du forklarer. Se for deg et selskap som går konkurs. Da er ikke aksjene verdt noenting og du har tapt alt du har satset (med mindre du har preferred shares som innebærer at de som eier disse er de første som får igjen pengene sine om et selskap går konkurs (etter at andre kreditorer har fått sitt)).

Edit: For å svare på det første spørsmålet ditt: Hvis f. eks det går rykter om at et selskap kommer til å gå konkurs vil du få store problemer med å selge aksjene.

Endret av LtdEdFred
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil si.

4. Ingen vil kjøpe

Hvis det er omsatt mye penger i aksjen (statoil, yara, rec osv) vil det ikke være noe problem å selge. Er det dog en mindre likvid aksje derimot, kan det bli et problem.

Lenke til kommentar

Når man legger ut aksjene for salg så gir man en salgspris. Enten gidder noen å kjøpe det for prisen du setter eller så gidder ingen å kjøpe for den prisen og da blir du med på turen nedover (hvis den fortsetter, noe som aldri er 100% sikkert)

Det er altså et spørsmål om pris. Setter du prisen lavt nok er det alltids noen som gidder å kjøpe.

Går selskapet konkurs når du eier aksjene så har du ingen aksjer å selge.

Ofte er det bare snakk om fall til et lavere, nogen lunde stabilt nivå. F.eks i forbindelse med et dårlig årsresultat.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Okay. Hvor finner jeg historien til hovedbørsindeksen?

NA24.no DN.no Finansavisen.no og lignende steder.

Og hva betyr det "ned, uendret, opp" greiene over grafen?

Det forteller hvor mange selskaper som hadde nedadgående aksjekurs i dag, hvor mange som hadde uendret og stigende kurs. Hovedindeksen er en sum av alle selskapenes verdi.

Lenke til kommentar

Den lokale Rimi-butikken her har veldig varm luft kommende fra ventilasjonsanlegget ved drikkevarene. Er det for å få folk til å kjøpe kaldere(og dyrere) drikke fra kjøleskapene?

Jeg vet ikke om det kom varm luft fra alle andre lufteåpninger.

Lenke til kommentar

Men det fikk meg til å tenke. Hvis man har legeattest på at man har flyskrekk, kan man da bruke feks diskrimineringsloven til å forlange at arbeidsgiver skal la en reise med andre transportmidler?

Hm. Jeg tviler egentlig på det, men det er bare gjetting fra min side igrunn. Det er bedriften som velger om du skal få reise eller ikke, og da kan de vel også bestemme hvilke reisemidler som er "tillatt". Virker urealistisk å reise til Singapore uten å ta fly, mens en tur fra Oslo til København lett gjøres unna med tog, buss eller bil.

Lenke til kommentar

La oss si jeg blir angrepet i blind vold, forsvarer meg og bruker nødvendig vold for å stoppe angreperen. Jeg tar ikke mye skade, han kanskje får et par smeller. Kan jeg/burde jeg anmele vedkommende for angrepet, allikevel jeg klarte å ta meg ut av situasjonen? Er det mulig at jeg får "skylden"?

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Den lokale Rimi-butikken her har veldig varm luft kommende fra ventilasjonsanlegget ved drikkevarene. Er det for å få folk til å kjøpe kaldere(og dyrere) drikke fra kjøleskapene?

Jeg vet ikke om det kom varm luft fra alle andre lufteåpninger.

Sikker på at det ikke faktisk var kjøleskapet som avga den varme luften? Det er nemmelig slik kjøleskap fungerer. Og slike store (ofte åpne) skap avgir masse varme og er ofte utstyrt med vifter for å spre varmen ut i lufta.

Lenke til kommentar

Det er tilsammen bare 61 selskaper. Må du oppfylle noen spesielle krav for å bli tatt med i regningen?

Edit: Takk for alle svar forresten

Titta litt på Oslo Børs og der stod det:

Hovedindeksen skal være en investerbar indeks som inneholder et representativt utvalg av alle aksjene som er noterte på Oslo Børs. At indeksen skal være investerbar betyr blant annet at aksjene som inkluderes i indeksen til en hver tid skal være relativt enkle å kjøpe og selge i markedet.

Jeg vet ikke helt hva de legger i representativt, men den mest kjente indeksen på London Stock Exchange er FTSE 100 (populært kalt footsie 100). Den består av 100 blue chip firmaer i Storbritannia og går opp og ned med deres bevegelser i aksjemarkedet. Altså tar den for seg bevegelsene blant de 100 største firmaene og ses på som en indikasjon på markedet i hele landet. Det finnes bla. en FTSE250 og FTSE350 som tar for seg flere firmaer enn FTSE100 (gjett hvor mange :p ). Jeg vil tro at det er noe lignende som skjer på Oslo Børs.

Dette var kanskje litt enkelt forklart og ikke noe jeg ville gått god for om du skal svare på en oppgave om hva en børsindeks er, men det er hvert fall min oppfatning av det.

Andre landsdekkende indekser er Dow Jones (USA) og Nikkei (Japan).

Indeksspekulering er så vidt jeg har skjønt en litt enklere måte å spekulere i akskjer på uten å sette seg veldig inn i ett spesifikt firmas fremtidige utsikter ettersom man spekulerer kollektivt på de største aktørene i det regionale markedet.

Lenke til kommentar

La oss si jeg blir angrepet i blind vold, forsvarer meg og bruker nødvendig vold for å stoppe angreperen. Jeg tar ikke mye skade, han kanskje får et par smeller. Kan jeg/burde jeg anmele vedkommende for angrepet, allikevel jeg klarte å ta meg ut av situasjonen? Er det mulig at jeg får "skylden"?

Har du vitner? Det er vesentlig. Hvis ikke blir saken 100% sikkert henlagt grunnet bevisets stilling.

I Bergen ble en sak henlagt til og med når det var vitner til stede. En fyr bare klinte til en annen som satt på et bord. Han forsvarte seg så lite som mulig og en vakt kom og tok han andre idioten. Masse vitner, men kun folk som kjente han som ble angrepet.

Saken henlagt. Lenge leve det norske politiet. (Men PRØV deg på å kjøre 10km over fartsgrensen og eg skal garantere deg at saken ikke blir henlagt)

Og selvsagt, hvis han skifter om og påstår at du angrep han først, noe som er vanskelig å motbevise uten vitner, så kan du få skylda. Men da må jo nesten han også ha vitner...

Edit: Så har man jo saken med passasjeren som gikk bajas på bussjåføren fordi han trodde sjåføren prøvde å kjøre fra han, mens han egentlig kjørte lenger fram på busstoppet. Han grisebanket sjåføren og ble filmet. Tror han fikk noen dager i straff. Formildende årsak: Han trodde sjåføren prøvde å kjøre fra han. Så da kan man kline til....

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Men det fikk meg til å tenke. Hvis man har legeattest på at man har flyskrekk, kan man da bruke feks diskrimineringsloven til å forlange at arbeidsgiver skal la en reise med andre transportmidler?

Hm. Jeg tviler egentlig på det, men det er bare gjetting fra min side igrunn. Det er bedriften som velger om du skal få reise eller ikke, og da kan de vel også bestemme hvilke reisemidler som er "tillatt". Virker urealistisk å reise til Singapore uten å ta fly, mens en tur fra Oslo til København lett gjøres unna med tog, buss eller bil.

For min del, så er det jeg selv som har valgt hvordan jeg vil komme meg fra sted til sted, altså om jeg vil ta bil, buss, tog eller fly. Har brukt taxi ett par ganger også uten at arbeidsgiver har sagt noe på det...

Lenke til kommentar

Jeg bruker å legge varme glassøl i kjøleskapet til de er iskalde, så tar jeg de ut etter 20-30 minutter. ølet ser ikke fryst ut når jeg tar flasken ut, men et par minutter i romtemperatur så danner det seg slush aktig is inni flasken . hvorfor ? den var ikke slik da jeg tok den ut :)

Endret av Lumpness
Lenke til kommentar

Så en reklame for dette på TV: http://goo.gl/DOrS8 . Kort fortalt er det et lim som skal erstatte spiker og skruer. På reklamen så limer en kar et baderomsskap på flisene med dette stoffet istedet for å skru det fast med skruer. Hvordan kan dette holdet skapet på plass? Nå skjønner jeg at man ikke har gullbarrer i et sånt skap eller bruker det til å ta pull-ups på, men hvor lenge vil dette holde? Ville dere følt dere trygge med et skap som er limt på veggen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...