Coffey Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Vis vi bygget en havn i verdensrommet, så vi kunne ha bygd skip uten at gravitasjonen forstyrret for mye, og vi hadde begynte å minne astroide beltet. Hvilket design ville de første skipene vi hadde sent mot andre stjerne ha hatt? Det er et godt spørsmål. Man kan vel tenke seg at det vil bli et fartøy som er praktisk bygd (men ikke med et fokus på aerodynamikk). Skipet må fortsatt være manøvrerbart, så jeg tipper det vil heller være avlangt enn bredt. Men det er vel bare mine gjetninger, og ikke akkurat basert på noe kunnskap rundt spørsmålet i det hele tatt. Men du kan jo ta en titt på noe alá dette. Endret 24. mars 2011 av Coffey Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 vi hadde begynte å minne astroide beltet. ok? Bare for å være sikker på at vi har nok ressurser når vi begynner å bygge altså http://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_belt Myre ressurser der. Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor er smalahove nasjonalretten til Norge? Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Er det nasjonalretten? Rart at jeg som nordmann ikke var klar over det, og har heller aldri smakt det. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Kan ikke være nasjonalrett når det er bare en bitteliten del av befolkningen som har smakt det, ever. Men det kan gjerne fremstå slik på utenlandske dokumentarer om Norge, akkurat som at "alle" tror alle kinesere spiser katter og hunder til middag hver dag. De vil ha noe "crazy" å vise frem på TV. Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor er smalahove nasjonalretten til Norge? Hvorfor var Arnold Schwartzenegger den første kvinnelige statsministeren i Sudan? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor er smalahove nasjonalretten til Norge? Er det ikke fårikål som er nasjonalretten i norge da? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Trodde det var kjøttkaker med brun saus Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 vi hadde begynte å minne astroide beltet. ok? Bare for å være sikker på at vi har nok ressurser når vi begynner å bygge altså http://en.wikipedia.org/wiki/Asteroid_belt Myre ressurser der. Jeg regner med at Doffeo siktet til den merkelige setningen din som ga ganske lite mening (den han quota). Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Kan to med downs få barn? Hvis ike jeg husker feil har vel folk med downs 47 kromosompar.. Så kan to med fø en unge med 48? Superdowns? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Kan to med downs få barn? Hvis ike jeg husker feil har vel folk med downs 47 kromosompar.. Så kan to med fø en unge med 48? Superdowns? Det er veldig vanskelig, men det har visstnok skjedd en håndfull ganger i versenshistorien om jeg ikke husker feil (ensifret antall ganger?) AtW Lenke til kommentar
MarqsK Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Blir det en annen type downs da, eller hva skjer? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Blir det en annen type downs da, eller hva skjer? De har vel omlag 50% sjangs for å få downs. Søkte litt her, blant menn med downs er det visst bare 3 dokumenterte tilfeller av at de har fått barn. AtW Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor er smalahove nasjonalretten til Norge? Er det ikke fårikål som er nasjonalretten i norge da? Dette er korrekt. Nitimen hadde av en eller annen grunn "enerett" på å utpeke nasjonal-ditt-og-nasjonal-datt en gang på 70-tallet. Nitimens lyttere stemte frem Fårikål som norges nasjonalrett. Det er vel ikke uten grunn at Nitimen reklamerer seg selv som "Norges nasjonalprogram"? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Det siste tiåret har vel Grandisen vært de facto nasjonalrett, men etter at de begynte å komme med flere varianter er det ikke så lett å utpeke noen vinner lengre. Endret 24. mars 2011 av Simen1 Lenke til kommentar
kjellms Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 (endret) Kan to med downs få barn? Hvis ike jeg husker feil har vel folk med downs 47 kromosompar.. Så kan to med fø en unge med 48? Superdowns? Ikke 47 koromosompar. Men 47 kromosomer, trisomi for 21. kromosompar betyr at en med Down har 3 stk kromosomer av 21. par. Det kan variere litt og kan også være delvis trisomi, altså ikke et helt ekstra kromosom. Om du tenker slik 47 kromosomer skal ved reduksjonsdeling gi 23 pluss 24 kromosomer så kan altså det ene settet være helt normalt og det andre har da et eksta kromosom. Jenter som har Down kan altså få barn noen steder oppgitt til 35-50% sjanse for Down på barnet, noe som altså tyder på at settet med et ekstra kromosom ikke fungerer så bra ved celledeling. Og også i det normale prosessene de skal styre (via proteinsyntesen). Enda tydeligere blir funksjonsproblemene når det viser seg at de fleste gutter med Down ikke kan få barn. Dermed er det neppe trolig at et Down syndrom par kan få barn i det hele tatt med 48 kromosomer. Til det er det for mange ting som da ikke vil fungere. Men et barn med Down og 47 kromosomer er vel ikke utenkelig, og det er vel slike tall man har funnet fram til i denne tråden. Endret 24. mars 2011 av kjellms Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor gjør det vondt å få vann i nesen ? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor gjør det vondt å få vann i nesen ? Vil tippe det har noe med salt-innholdet å gjøre. Ett lite trisk jeg lærte for å rense bihulene før jeg dykker er å "sniffe" litt vann, i saltvann er dette så godt som smertefritt, i ferskvann gjør det veldig vondt. Antagelig ødelegger ferskvannet salt-balansen på slimhinnene i nesa, uten at jeg har noen kilder på det... Lenke til kommentar
Pungrotta Crash Skrevet 24. mars 2011 Del Skrevet 24. mars 2011 Hvorfor gjør det vondt å få vann i nesen ? Fordi den foretrekker luft Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå