Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi så en filmsnutt om atomkraftverk her om dagen. Husker ikke 100 % hva som ble sagt men personen som fortalte mente at "et eller annet" skjedde når nøytronene i reaktoren gikk raskere enn lysets hastighet.

Kan noen forklare mer rundt dette? Trodde personlig at materie med masse ikke kunne oppnå lysets hastighet.

Lenke til kommentar

nå må det vel være snakk om å være i "midten" av det svarte hullet, for ellers så kan man ikke besvare spørsmålet fordi forskjellige svarte hull har forskjellig masse= forskjellig tiltrekningskraft :)

Et sort hull er en såpass avansert sak at jeg ikke skal prøve meg på å forklare hva som skjer der inne, men alle sorte hull har en "grense" ved en viss radius ut fra sentrum hvor unnslippingshastigheten overstiger lysets hastighet. I følge relativitetsteorien så vil da ikke noe objekt kunne unnslippe gravitasjonen siden intet objekt kan overstige den farten, teoretisk sett.

Nå er det i nyere tid oppdagen en mulig "snarvei" gjennom romtiden som kan åpne for reiser hvor det virker som farten overstiger lysfarten, men det meste er vel på hypotesestadiet ennå. Denne snarveien går ut på å bevege rommet rundt oss i stedet for å bevege oss selv. Om dette kan brukes til å unnslippe et sort hull mens man er innenfor "hendelseshorisonten" (den grensen jeg snakket om), har jeg ingen som helst forutsetninger for å diskutere :p

Lenke til kommentar

nå må det vel være snakk om å være i "midten" av det svarte hullet, for ellers så kan man ikke besvare spørsmålet fordi forskjellige svarte hull har forskjellig masse= forskjellig tiltrekningskraft :)

Et sort hull er en såpass avansert sak at jeg ikke skal prøve meg på å forklare hva som skjer der inne, men alle sorte hull har en "grense" ved en viss radius ut fra sentrum hvor unnslippingshastigheten overstiger lysets hastighet. I følge relativitetsteorien så vil da ikke noe objekt kunne unnslippe gravitasjonen siden intet objekt kan overstige den farten, teoretisk sett.

men denne radiusen vil jo være forskjellig ved forskjellige sorte hull pga forskjellig masse :)

EDIT: derfor mener jeg at vi må snakke om distanse X eller distanse 0 fra kjernen/midten av det sorte hullet

Endret av grankongen
Lenke til kommentar

Lurer på en litt rar ting, hvis trøfler koster 10,000 kr kiloen, hvorfor er det ikke et større marked for det for å gjøre det mer produktivt?

fordi få vil ha det og når få vil ha det blir det dyrt å finne/ de få som finner det selger det dyrt for å kunne leve av det i det hele tatt :)

Lenke til kommentar

Lurer på en litt rar ting, hvis trøfler koster 10,000 kr kiloen, hvorfor er det ikke et større marked for det for å gjøre det mer produktivt?

Opptil 30000 pr kilo stod det ett sted. Men det er jo smaken man betaler for, ikke så mye mengden mat. Og tørr sopp er jo ganske lett, så da må det bli høye kilopriser.

Joda det gjøres noe man dyrker faktisk trøfler, men siden dette er sopp som har symbiose med trær er det ganske komplisert og siden trærne er edelløvtrær i tempererte strøk med høy kvalitet på jorda sier det seg selv at det er begrensede arealer som passer, og det er naturtyper som er presset overalt. Det er de klimatiske områdene som mennesker synes det er best å bo i og naturtypene er det derfor høy verdi på og stor rift om. Se bare hvor vanskelig det er å få vedtatt varig vern på noen få slike skoger i Sør-Norge. Og hvor er det blitt av de store arealene med opprinnelige edelløvskoger her?

Det dyrkes trøfler i United States, Spain, Sweden, New Zealand, Australia, Chile and the UK, les mer her. http://en.wikipedia....Truffle_(fungus) Og så har du det paradoksale, at hvis noen virkelig lykkes med å dyrke store mengder trøfler, så faller jo prisene kraftig.

Endret av kjellms
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...