Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når man skal teste bildekvalitet på en TV/projektor, og lydkvaliteten på et surround-anlegg, er det noen filmer som sees på som de ultimate filmene å teste med?

Pirates of the Caribbean tror jeg er ganske populær. Flott bilde og bra lydspor. I tillegg ville jeg kjørt på med en av de nyere Pixar-filmene, for eksempel Wall-E eller Ratatouille. Hører også at Transformers skal ha et veldig bra lydspor.

Jeg har ikke et Hifi-blad foran meg nå, så kan ikke sjekke hvilke filmer de har brukt.

Lenke til kommentar

Smelter snø/is raskere når det blåser?

Ja, fordi vinden blåser vekk den kalde luften over isen og akselererer oppvarmingen av isen.

Snedig spørsmål: Jeg venter på en pakke nå. Den ble postlagt i Trondheim. Jeg bor i Trondheim. Nå ser jeg på pakkesporingen at pakken er sendt ned til Oslo, og nå skal sendes tilbake til Trondheim. Hvorfor i all verden sendes den ned dit? Det hadde da gått raskere og vært bedre for miljøet om den ble sendt direkte til meg her i Trondheim?

Lenke til kommentar

Du kan så si. Posten er bare et stort rot med dumme statlige løsninger. Det er slik med meg også. Jeg bor i Kongsberg atm. Pakker sendes fra Sandefjord til Drammen. Drammen er 20 minutter unna Kongsberg. Pakkene sendes fra Drammen til Oslo. De står i Oslo og sendes tilbake til Drammen. Og etter enda en dag havner de i Kongsberg.

Lenke til kommentar

Du kan så si. Posten er bare et stort rot med dumme statlige løsninger. Det er slik med meg også. Jeg bor i Kongsberg atm. Pakker sendes fra Sandefjord til Drammen. Drammen er 20 minutter unna Kongsberg. Pakkene sendes fra Drammen til Oslo. De står i Oslo og sendes tilbake til Drammen. Og etter enda en dag havner de i Kongsberg.

Det er kanskje litt mer forståelig, i og med at postterminalen for Østlandet er på Lørenskog. Men det er litt mer merkelig at pakken min blir videresendt fra postterminalen i Trondheim til Oslo. De burde jo kunne se at pakken faktisk skal hit til Trondheim.

Lenke til kommentar

Hvorfor har nye dekk fargede streker malt på overflaten? Tenker ikke da på siden av dekket, men på overflaten som treffer bakken.

Er det en slags intern fargekoding eller bare for å vise at dekket ikke er brukt?

Lenke til kommentar

Sansynligvis er det oppkallt etter Heimdall.

Les din Edda. ;)

Jeg kjenner til Heimdall og har lest mine Eddaer (både den eldre og den yngre), men det står at det er oppkalt etter stedet Heimdal på Løten. ;)

Fra Wikipedia: "Heimdal is a relatively recent impact crater on the planet Mars. It lies in Vastitas Borealis, the northern plain. It is named after Heimdal, a town in Norway."

Jeg lurer på hvorfor det er oppkalt etter nevnte Heimdal.

Lenke til kommentar

Hvorfor har nye dekk fargede streker malt på overflaten? Tenker ikke da på siden av dekket, men på overflaten som treffer bakken.

Er det en slags intern fargekoding eller bare for å vise at dekket ikke er brukt?

Vil tro det er en intern fargekoding. Har sett flere år gamle dekk med fargene intakt så de kan ikke være der for å indikere slitasje. Slitasje måles på langt bedre måter.

Lenke til kommentar

Vet man hvor stort slingringsmonn vi har for avstanden mellom jorda og sola for at jorden skal kunne opprettholde liv? [...]

Habitable zone. Sånn mellom ca 20% nærmere og 3 ganger lenger ut er vel dagens estimat.

Wow. Så i gjennomsnitt kan jorden være imellom 147 millioner km - 450 millioner km unna solen for å opprettholde liv? Det var langt.. Eller misforstod jeg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...