Ståle Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Finnes det nettsider som leverer data over radioaktiv stråling på en dag til dag basis? Som en værmelding for radioaktivitet. Helst for Bergen. "Kommer du oppom?" "Nei, det er så mye stråling idag." 2 Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) [...]en værmelding for radioaktivitet. Helst for Bergen.[...] Hva skal du med den meldingen? Antar dette har med uhell/ulykke/driftstans på japanske atomreakotorer å gjøre? Om det er interesse for det kan jeg godt poste daglige ukentlige* målinger av strålingen her (Sandefjord). Dagens tall er 0.11µSv/h, målt fra godstolen i stua (akkurat det samme som det var i går, i forrige uke og for 4 år siden) *edit: kommer aldri til å huske å oppdatere hver dag... Endret 19. mars 2011 av M98kF1 5 Lenke til kommentar
handerrre Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 "Kommer du oppom?" "Nei, det er så mye stråling idag." :!: Lenke til kommentar
chokke Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hva tenker folk som mener at verden går under på dag X og er hellig overbevist om at det kommer til å skje, hva gjør de morgenen etter hvor verden enda eksisterer? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 De går vel slukøret hjem og fortsetter livet sitt, regner jeg med. Spesiellt kjipt for sånne som graver seg ned flere dager i forveien med flere års provisjoner, og har valgt ut en leder som powertripper litt, også skjedde ikke en dritt likevel, og lederen må gå tilbake til taperlivet sitt og forske på nye konspirasjoner på internett. Lenke til kommentar
Wubble Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Hva tenker folk som mener at verden går under på dag X og er hellig overbevist om at det kommer til å skje, hva gjør de morgenen etter hvor verden enda eksisterer? De endrer dommedagen til en senere dato. Lenke til kommentar
T.O.E Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 De finner nok en ny tolkning av de tekstene sine som forklarer hvorfor verdens under gang ikke var den dagen allikevel. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Men hvorfor har 2012 fått ekstra mye oppmerksomhet? Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Månen er nærmere nå enn på 20 år, hvor mye større ser den ut i prosent i natt enn til "vanlig"? Og hvor mye varierer den fra fullmåne til fullmåne? Hvorfor varierer avstanden? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Den ser kliss lik ut som vanlig her i Drammen, men virker som den lyser sterkere. Ble skuffa. Må nok langt sørover for å se den store månen. Endret 19. mars 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Ayb Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Virker som den lyser mye sterkere ja. Ganske fascinerende nå som det er snø i tillegg Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Alle fullmånene de siste månedene har vært større enn vanlig, og for enten én eller to måneder siden var den helt gigantisk sett fra Oslo. Mye større enn den var i dag. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Månen er nærmere nå enn på 20 år, hvor mye større ser den ut i prosent i natt enn til "vanlig"? Og hvor mye varierer den fra fullmåne til fullmåne? Hvorfor varierer avstanden? 14% større og 30% mer lyssterk. Jeg synes det er flott, men ville egentlig ut og ta stjernebilder med mitt nye kamera, men det funker ikke så bra i fullmåne. Alle fullmånene de siste månedene har vært større enn vanlig, og for enten én eller to måneder siden var den helt gigantisk sett fra Oslo. Mye større enn den var i dag. Den kan ha virket større, men den var ikke større enn det den var i dag. Månen virker også alltid mye større når den ligger nær horisonten. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg så mest for meg en gigantmåne, men det er jo samme lille kula som henger der den pleier, bortsett fra litt mere lys. Derfor ble jeg skuffet. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Jeg synes det er flott, men ville egentlig ut og ta stjernebilder med mitt nye kamera, men det funker ikke så bra i fullmåne. Jeg gjorde et forsøk gjennom stjernekikkerten min for et par timer siden med et D1000-kamera, ikke helt oversikten over riktige innstillinger, så kan sikkert bli bedre med litt øvelse... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 Utenom at det ikke var helt i fokus, synes jeg det ble bra. Har du munnstykke som passer til kameraet eller bare holdt du det inntil stjernekikkerten? Og hvilken kikkert har du? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 19. mars 2011 Del Skrevet 19. mars 2011 (endret) Får vanlige folk kjøpt stjernekikkert med innebygget kamera? Så man bare kan klikke bilde av det man ser på umiddelbart? Endret 19. mars 2011 av Bytex Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Du kan få noen billige løsninger, ala. dette: http://cgi.ebay.com/2000mm-Telescope-Canon-Rebel-XS-XSi-XTi-T1i-5D-50D-/220421717268?pt=Camera_Lenses&hash=item3352287d14 Ellers har jeg tidligere sett kameraer som kun er laget for å bli brukt med teleskop, uten at jeg finner det igjen nå. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Jeg har et Orion Optics OMC-140 (Maksutov-Cassegrain). Brukte en radial guider jeg kjøpte for en stund siden for første gang nå i kveld (http://www.celestron.com/c3/product.php?ProdID=357) . Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 20. mars 2011 Del Skrevet 20. mars 2011 Synes det er merkelig at man ikke får teleskop med innebygget kamera ala mobiltelefon, da..kunne bare snappet bilder av det man så på uten å montere et svært kamera foran kikkehullet, og lagre rett på minnekort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå